خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اجازه ندهیم کتاب دیجیتال موجب نابودی صنعت نشر شود

asdasd
کد خبر : ۳۲۳۴۳۳

وزیر فرهنگ و ارشاد عصر امروز( پنج شنبه 28 آبان ) به مناسبت روز کتاب گردی با حضور درراسته ی انقلاب، از تعدادی از کتابفروشی های خیابان انقلاب بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در این بازدید با اشاره به اینکه برای بالا بردن سرانه مطالعه قبل از هرچیز باید نیاز به کتاب خوانی را  دربین مردم تقویت کنیم، گفت: اگر تقاضا برای کتاب افزایش یابد و آن ها برای خواندن کتاب احساس نیاز داشته باشند؛ همچون فردی که گرسنه و تشنه است، برای رفع این احساس به کتاب خوانی روی می آورد.

وی در ادامه با سوال در مورد افزایش قیمت کتاب طی سال گذشته و شنیدن این پاسخ که قیمت کتاب، طی این یک سال افزایش چندانی نداشته اما باز هم به دلیل بالا بودن قیمت ها عده ای تقاضای کتاب دست دوم می کنند، گفت: برای این مورد هم باید فکری کرد و می توان مراکزی را مختص به فروش کتاب های دست دوم به صورت اصولی در نظر گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه تصریح کرد: مسلما باید در این برنامه که راه توسعه را به ما نشان میدهد، سهم مشخص و واضحی برای فرهنگ در نظر بگیریم.

کتابفروشی‌هایی مثل طهوری آگاه، خجسته، ققنوس، دفتر نشر فرهنگ اسلامی و... که در مسیر بازدید علی جنتی قرار داشتند، از معضلات و مشکلات خود با وزیر فرهنگ سخن گفتند.

این کتابفروشان با اعلام به اینکه ما تقاضای پرداختی از دولت نداریم ولی می‌خواهیم پولی هم از کتابفروشان دریافت نشود، مسائل مربوط به بیمه، معافیت و عوارض را از جمله دغدغههای مهم و مسائل ضربه زننده به یک کتابفروشی عنوان کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از این بازدید ها از کتاب های چاپ اول و آثار حوزه قرآنی و دینی این کتابفروشی ها نیز بازدید کرد و بر اهمیت به شکل ظاهری کتاب و توجه به انتخاب درست نوع فونت نیز تأکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این دغدغه کتابفروشان که نمایشگاه‌های استانی و دیگر نمایشگاه ها، همین اندک فروش کتابفروشان را نیز تنزل می د‌هد، گفت: از 32 استان کشور، هر سال تنها 10 استان به قید قرعه به عنوان میزبان نمایشگاه استانی انتخاب می شوند و در این تعداد استان در مقابل دیگر استان ها چقدر می تواند روی روند فروش یک کتابفروشی تأثیر گذار باشد.

یکی از کتابفروشان نیز با اشاره به اینکه در دهه هفتاد، وزارت ارشاد در بخش توزیع و ارسال کتاب به استان های مختلف و حتی هزینه اسکان و ارائه یارانه  20 درصدی به ناشران، به قدرت فروش و تبلیغ کتاب کمک می کرد؛ درخواست تکرار آن روزها را مطرح کرد که با این پاسخ وزیر ارشاد مواجه شد: همه باید قبول کنیم که نه فقط شرایط کشور ما بلکه شرایط همه دنیا تغییر کرده است. در حوزه کتابخوانی نیز با ورود انواع و اقسام ابزار دیجیتال و کتابهای الکترونیک کاهش مراجعه به کتاب کاغذی تا حدودی قابل درک است اما نباید اجازه دهیم این کاهش، به فلج شدن صنعت نشر و کتاب فروشی ها منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز