خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های آخرین آلبوم معتمدی و ذبیحی ادامه دارد؛

آیا انتشار آلبوم ابروکمان غیرقانونی است؟ / معتمدی پیگیری حقوقی می‌کند

محمد معتمدی انتشار آلبوم ابروکمان را غیرقانونی می‌داند و قصد دارد این مسئله را از مجاری قانونی پیگیری کند. اما احسان ذبیحی معتقد است ابروکمان با خواسته خودِ معتمدی ضبط شده و به عنوان صاحب اثر تمام مسئولیت‌های آن را می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آلبوم ابروکمان کمتر از یک هفته است که از سوی نشر ماهور به بازار موسیقی آمده و در طی این مدت توانسته به سرعت فروش خوبی بدست آورد. اما ماجرای انتشار این آلبوم و اعتراض محمد معتمدی به عنوان خواننده‌ی آن حواشی متعددی را به میان کشیده است.

محمد معتمدی می‌گوید انتشار آلبوم ابروکمان با آهنگسازی احسان ذبیحی روزش را سیاه کرده است. او می‌گوید چند سال پیش اتودی برای احسان ذبیحی فرستاده و پس از مدتی به دلایلی از حضور در آلبوم ابروکمان انصراف داده اما فایل صوتی نزد ذبیحی مانده است. این اثر چندی بعد برای دریافت مجوز به ارشاد ارائه می‌شود اما با نامه نگاری‌های معتمدی و پیروز ارجمند مجوز دریافت نمی‌کند تا اینکه سرانجام سرپرست فعلی دفتر موسیقی (فرزاد طالبی) مجوز این اثر را برای شرکت ماهور صادر می‌کند و ابروکمان راهی بازار می‌شود. 

سرپرست دفتر موسیقی معتقد است اگر دفتر موسیقی به جز صاحب اثر و ناشر با شخص دیگری مواجه شود؛ امکان انتشار بسیاری از آلبوم‌ها وجود نخواهد داشت و در نتیجه به محمد معتمدی توصیه کرده است تا از راه قانونی پیگیر این ماجرا شود. از سوی دیگر محمد معتمدی نیز گفته پیگیر انتشار غیرقانونی صدای خود در آلبوم ابروکمان می‌شود و اجازه نمی‌دهد اینگونه حق هنرمندان ضایع شود.

اما احسان ذبیحی (آهنگساز این اثر پرحاشیه) درباره این آلبوم و حواشی آن یادداشتی منتشر کرد. او در این یادداشت اظهار داشته؛ بسیار متأسفم که در وضعیت معلوم‌الحال موسیقی امروزمان علیرغم میل باطنی‌ام و تمایلی که به دور ماندن از حاشیه‌های معمول و باب شده‌‌ی امروز دارم، مجبورم برای رفع سوءتفاهم‌های احتمالی، در پاسخ به مساله‌ای که می‌‌توانست به سادگی و فقط از طریق «یک تماس تلفنی» طرح و حل شود در فضای عمومی و در مقابل طیف وسیع و متنوع مخاطبان مطلبی را نشر دهم!

او همچنین در بخشی از یادداشت خود اضافه می‌کند: بسیاری از اهالی موسیقی و علاقمندان موسیقی جدی، انتشارات ماهور را به عنوان ناشری معتبر و باسابقه می‌شناسند. این مؤسسه و مدیریت محترم آن آقای موسوی در شرایطی از این اثر حمایت کردند که هیچ نهاد یا سازمانی از این دست آثار موسیقی ایرانی حمایتی نمی‌کند. کار خوبی نیست که با دادن اطلاعات نادرست به مردم، باعث شویم افرادی که در جریان کارها نیستند هرگونه تهمت و توهینی را به ناشر اثر نسبت دهند! در این اثر، من طرف قرارداد با ماهور هستم و مسئولیت مسائل مربوط به عوامل تولیدکننده برعهده‌ی بنده است. دسترسی به بنده هم برای هرکسی کار سختی نیست!

ایشان نوشته‌اند: «سال‌ها پیش آهنگساز جوانی آلبومی به من پیشنهاد می‌دهد و من با صداقت برای شنیدن این اثر اشتیاق نشان می‌دهم و در همان زمان اتودی بر روی آن می‌خوانم».

درست می ‌گویند من پیشنهاددهنده بودم (معمولاً هم مؤلف یا صاحب اثر پیشنهاد می‌دهد) اما انتساب «اتود» برای اجرای ایشان در این کار برایم عجیب است! ترجیح می‌‌دهم سؤالاتی بپرسیم که پاسخش را خود ایشان بهتر می‌دانند: مگر می‌شود نوازنده و خواننده‌ای «حرفه‌ای» (و نه جوان) برای ضبط «اتود» چند بار (نه یک بار) به استودیو بروند و چند جلسه‌ی جداگانه با آهنگساز برای کار بر روی اثر قرار بگذارند؟! کدام خواننده برای «اتود» میکروفون شخصی‌اش را از منزل به استودیو می‌آورد؟! کدام خواننده برای ضبط «اتود» از اینکه قرار همکاری با یک نوازنده‌ی استاد و باتجربه (برای جواب آوازها) فراهم شده مشتاق است و اصرار به تکرار ضبط با استاد در جلسه‌ای دیگر برای ارائه‌ی بهتر همان «اتود» دارد؟! مگر می‌شود؟! این‌ها اتود بوده؟! اگر بوده چرا تا حالا مطرح نشده بوده؟! سؤالات بیشتری هم هست اما احتمالاً خواننده‌ی محترم این سطور، منظور را دریافته که موضوع «اتود» چیست و با آن‌چه در واقع انجام شده منطبق نیست.

آقای محمد معتمدی می‌توانستند پیش از این‌ها، زمانی که از اقدامات بنده مطلع بودند و قبل از انعقاد قرارداد با ناشر، نظر تازه‌شان را به من انعکاس دهند! باید یادآور شوم که «چهارسال» زمان کمی برای یک «تماس تلفنی» یا ارسال یک «پیامک» برای اعلام عدم رضایت نیست! اما امروز متأسفانه به نظر می‌رسد هدف ایشان از طرح موضوعات اینچنینی در فضای عمومی چیز دیگری غیر از مسئله‌ی حقوق مادی و معنوی باشد؛ چراکه مسلماً راه‌‌های بسیار نزدیکتر و سهل‌الوصول‌تری برای احقاق حقوق مادی و معنوی عوامل یک اثر موسیقی وجود دارد.

حاشیه‌های این آلبوم همچنان ادامه دارد و پیرو انتشار پاسخ احسان ذبیحی؛ بازهم درگیری‌های لفظی میان معتمدی و ذبیحی در فضای شبکه‌های اجتماعی رخ داده است. درنهایت باید دید پیگیری‌های حقوقی محمد معتمدی به کجا خواهد رسید و آیا انتشار این آلبوم پرفروش متوقف می‌شود؟

کد خبر : ۳۲۲۲۶۲