خبرگزاری کار ایران

پاسخ رییس شورای توسعه فضای نمایش فیلم به یک سوال؛

برای توسعه فضای نمایش فیلم چه‌ باید کرد؟

این درست است که ما به عنوان دولت باید به تمام شهرها فکر کنیم که همه مردم فیلم‌ها را روی پرده سینما ببینند اما ساخت سینما در بسیاری از شهرها توجیه اقتصادی ندارد و راهکار نیست. بنابراین باید با ایده‌ای خلاقانه از داشته‌هایمان برای ایجاد سالن سینما در این شهرها استفاده کنیم.

حبیب ایل بیگی (معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به این‌‌که اعضای شورای توسعه فضای نمایش فیلم جلسات متعددی برای بررسی راهکارهای موجود داشته‌اند؛ گفت: به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی که در سال 94 وجود دارد؛ نباید این انتظار را داشت که این جلسات خروجی داشته باشند زیرا بیشتر از هر چیز اجرایی کردن آن‌ها نیاز به منابع مالی دارد.

وی ادامه داد: تنها کاری که در این حیطه زمانی می‌توانیم انجام دهیم بررسی راهکارهاست تا در زمانی که اوضاع مالی مساعد شد آن‌ها را اجرایی کنیم.

ایل بیگی با اشاره به این مطلب که این شورا وظایف متعددی دارد، مهمترین مسئولیت اعضا را هم‌فکری و تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت سالن‌های سینمای سراسر کشور عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای انقلاب سینماهای زیادی داریم که سال‌هاست تعطیل شده‌اند و فعال نیستند و سال‌هاست که در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری نشده و هیچ دولتی چراغ سبزی به مالکان آن‌ها نشان نداده.

رییس شورای توسعه فضای نمایش فیلم؛ با اشاره به این موضوع که در این سال‌ها کارهایی انجام شده اما راهکاری که برای همه اجرایی شود وجود نداشته است؛ ادامه داد: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم، با اهل فن مشورت کرده‌ایم و کمیته‌ای را تشکیل دادیم. قوانین و مقررات کشور را مطالعه کردیم که آیین‌نامه‌ای را برای  بررسی وضعیت این سینماها تدوین کنیم.

وی افزود: تمامی این کارها نیاز به بودجه دارد و در حال حاضر بیشتر مطالعه است درباره وضعیت موجود و بررسی ایده‌هایی که از طرف کارشناسان و صنوف مطرح می‌شود.

ایل بیگی درباره هزار شهر فاقد سینما نیز گفت: این درست است که ما به عنوان دولت باید به تمام شهرها فکر کنیم که همه مردم فیلم‌ها را روی پرده سینما ببینند اما ساخت سینما در بسیار از شهرها جواب نمی‌دهد و توجیه اقتصادی ندارد.

رییس شورای توسعه فضای نمایش در پاسخ به این سئوال که آیا نداشتن توجیه اقتصادی سینما دلیل می‌شود که این شهرها محروم از سالن سینما بمانند؟ گفت: هزینه کردن برای ساخت سالن در این شهرها به صرفه نیست اما ما سالن‌های زیادی در شهرهای مختلف داریم که متعلق به ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف هستند و در بسیاری از روزهای سال بدون‌ استفاده هستند. اگر از این سالن‌ها برای نمایش فیلم استفاده شود مانند مجتمع‌های فرهنگی‌ که برای نمایش فیلم محمد رسول‌الله تجهیز شد؛ همه شهرهای کشور دارای سالن سینما خواهند شد.

ایل بیگی ادامه داد: باید ستاد هماهنگی در کشور تشکیل شود و همه این سالن‌ها شناسایی شده و بهترین استفاده را از آن‌ها برد.

رییس شورای توسعه فضای نمایش با اشاره به این‌که اخیرا جلساتی با آموزش و پروش برای استفاده از سالن‌های این وزارتخانه داشته‌ایم؛ افزود: تقاضای آنها این است که همه سالن‌ها دیجیتال شود اما اشکالی که وجود دارد این است چنین درخواستی مقطعی نیست و بودجه گزافی می‌خواهد.

وی ادامه داد: تعداد سالن‌های متعلق به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حتی ساختمان‌های ارشاد در سراسر کشور کم نیست اما چرا استفاده درست از آن‌ها نمی‌شود؟ زیرا یک سیستم کارمندی حاکم است به دور از خلاقیت درصورتی‌که ما می‌توانیم از داشته‌هایمان استفاده کنیم.

کد خبر : ۳۲۰۷۹۰