خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد:

اجرای مهندسی فرهنگی، راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است

دومین اجلاس ارتقای توانمندی‌های شورای فرهنگ عمومی کشور، امروز ۱۷ آبان ماه در محل هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا مخبر دزفولی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) در نشست دومین اجلاس ارتقای توانمندی‌های شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به مسئلهٔ آسیب‌های اجتماعی گفت: بیش از ۸۰ آسیب در کشور وجود دارد و هر یک از شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی لازم با آسیب‌های جدی منطقه خود مقابله کنند.

وی افزود: ادارات دولتی و سازمان‌های رسمی به تنهایی توفیق زیادی برای مقابله با این آسیب‌ها ندارند و یکی از راه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی اجرای مهندسی فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره مهندسی فرهنگی اظهار داشت: شناسایی بیماری‌های اجتماعی و ارائه راه‌حل برای درمان این بیماری‌ها و عمل کردن به این راه حل‌ها را مهندسی فرهنگی می‌نامیم. من از شورای فرهنگ عمومی در سطح ملی و استانی خواستارم تا درباره آسیب‌های اجتماعی بیندیشند و راه‌حل‌های منطقه‌ای و استانی ارائه دهند.

مخبر دزفولی ادامه داد: ممکن است راه‌حل‌های ارائه شده از شورای فرهنگ عمومی خوزستان در استان اصفهان یا مرکزی پاسخگو نباشد ولی می‌توان با اندکی تغییرات در مشترکات عمومی این راه‌حل در سایر مناطق نیز اجرایی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ضرورت تغییر نگاه و رویکرد در شورای فرهنگ عمومی سخن گفت و در این باره افزود: از ما سوال خواهد شد که در زمینه مسئولیت‌مان چه کارهایی کرده‌ایم و ما نیز ممکن است آن را توجیه کنیم ولی باید گفت بسیاری از کارهایی وجود دارد که هنوز انجام نداده‌ایم.

وی با تاکید بر بازنگری در روش‌های شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: اگر هر شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها در اجرای مهندسی فرهنگی و پیوست اجتماعی و فرهنگی و همچنین مقابله با آسیب‌های اجتماعی طرح‌های کاربردی ارائه دهند این طرح‌ها را در حضور روسای سه قوه در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای اجرای برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی اعتباری کافی در بودجه سال آینده و برنامه ششم تدارک دیده شده ولی معتقدم راه‌حل موثر و تجربیات موفق می‌تواند این حمایت‌ها را دریافت کند.

کد خبر : ۳۲۰۰۵۳