خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینما دنبال پول دولت نیست

شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران از نوروز ۹۴ تشکیل شد. اعضای این شورا معتقدند شورا کاملا خودجوش تشکیل شده و ارتباطی با سازمان سینمایی یا نهاد دیگری ندارد.

علی معلم (عضو و سخنگوی شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران) درباره اهداف تشکیل شورای  راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران به خبرنگار ایلنا گفت: هدف این شورا ایجاد فضایی برای گفتمان است و به نوعی این شورا با حضور سینماگران از طیف‌های مختلف به یک اتاق فکر در سینمای ایران تشکیل شده.

وی ادامه داد: این شورا نه دولتی است نه صنفی و نه حتی وابسته به جریان خاصی بلکه در آن از طیف‌های مختلف سینماگران که سال‌ها در سینما تلاش کردند و به نوعی استخوان خورد کرده‌ی این هنر هستند؛ حضور دارند. افراد این شورا نگران حرفه و شغل خود هستند و درجلسات آن به دنبال راهکاری برای حل نگرانی‌ها هستند.

معلم با اشاره به اینکه هدف این شورا ایجاد گفتمان در بدنه سینماست، گفت: بحث‌هایی که در این شورا مطرح می‌شود همچون لزوم ارائه لایحه صنعت سینما از سوی دولت، کنار رفتن دولت از تولید و عدم حمایت مستقیم، پایین آمدن مخاطبان سینما، افت حضور بخش‌خصوصی در سینما، جزو بخشی از مشکلات اصلی سینماست که در جلسات شورا مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این شورا بیش از ۱۵ نفر از هنرمندان حضور دارند، گفت: علیرضا رئیسیان، ‌سیدضیاء هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، فرهاد اصلانی، رسول صدرعاملی، ضیاء الدین دری، مهدی کرم‌پور، پوران درخشنده، مسعود جعفری جوزانی، و تعدادی دیگر کسانی هستند که تجربیات زیادی در سینما دارند.

وی ادامه داد: در این جلسات اعضا براساس تجربیات خود نظرات خود را بیان می‌کنند هرچند نگرانی‌هایی درباره سینما مطرح می‌شود اما این نگرانی به معنی قر زدن و ناله کردن نیست بلکه به معنی اندیشیدن است و نتایج این جلسات و نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود نیز به این معنا نیست که مثلا این نگرانی برای یک فرد خاص است و دولت با دادن پول یا پروانه ساخت و نمایش به آن فرد خاص می‌تواند مشکلات را حل کند.

معلم افزود: متاسفانه این تصور غلط وجود دارد که هر‌گاه گروهی ابراز نگرانی می‌کنند یعنی اینکه از دولت توقع دارند آن‌ها را در کار‌ها دخیل کند یا به آن‌ها پول بدهد درحالی‌که درباره شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران اصلا چنین مسئله‌ای صحت ندارد.

وی ادامه داد: این شورا به دنبال ایجاد یک فضای بحث بین تعدادی از سینماگران و بدنه مدیریتی سینماست و هرگز اعلام نکرده این گروه نماینده همه سینمای ایران است. این گروه از تعدادی از سینماگران که نگران حرفه و دغدغه خود هستند؛ تشکیل شده و به دنبال رفع مشکلات کل سینماست.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا چنین شوراهایی تشکیل می‌شود و نظرات مشورتی خود را ارائه می‌کنند و بیشتر مدیران و مسئولان نیز از آن حمایت می‌کنند.

معلم با اشاره به اینکه این شورا هیچ رئیس یا ساختار تشکیلاتی ندارد، گفت: بهتر است مدیران در برابر چنین شوراهایی به‌جای آنکه روش منازعه را درپیش بگیرند؛ به گفتگو و صحبت بپردازند.

کد خبر : ۳۱۹۲۵۲