خبرگزاری کار ایران

وقتی شعر میزبان مفهوم عفاف می‌شود

کنگره ملی شعر و عفاف در چهاربخش اصلی شعر کلاسیک و نو، شعر کودک و نوجوان، ترانه و شعرهای کوتاه یا طرح واره و هایکو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز (13 آبان ماه) نشست خبری اولین کنگره ملی شعر و عفاف در اداره امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حمید قبادی (رئیس کارگروه مد و لباس) یکی از دلایل برگزاری جشنواره را تاثیرگذاری قالب‌های خاص ادبی و به خصوص صناعات شعری دانست و گفت: شعر یکی از موثرترین و مهمترین روش‌های هنری در جامعه است و حجاب و عفاف نیز به‌عنوان یک نماد دینی و مسئله محوری در جامعه می‌بایست به آن توجه همه‌جانبه شود.

رئیس کارگروه مد و لباس، دلیل اصلی برگزاری این کنگره در معاونت هنری را تولید ترانه با موضوع عفاف و حجاب بیان کرد و گفت: در سال‌های آینده در سه حوزه دیگر پویانمایی، عکس و فیلم کوتاه نیز جشنواره برگزار خواهیم کرد.

قبادی اظهار کرد: تعدادی از پیشکسوتان و اساتید این حوزه را دعوت کرده تا با این دوستان در مورد داوری تبادل نظر داشته باشیم. دبیر علمی کنگره ملی شعر و عفاف حمید برقعی شاعر آیینی است و رئیس هیئت داوران حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد زمانی و مجری برنامه موسسه توسعه هنرهای معاصر است.

وی اعلام کرد: خروجی کنگره در قالب کتاب منتشر و یک قطعه موسیقی با موضوع عفاف و حجاب با استفاده از ترانه‌های ارسالی ساخته خواهد شد.

قبادی افزود: اولین کنگره ملی شعر و عفاف توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه توسعه هنرهای معاصر با محوریت بخش خصوصی موسسه فرهنگی و هنری مشعر برگزار می‌شود.

حمید برقعی (دبیر علمی کنگره ملی شعر و عفاف) نیز شعر را ابزاری برای مفاهیم پندی و اخلاقی دانست و گفت: دوره برخی برخوردها برای بیان مستقیم مسائل مذهبی گذشته و با زبان شعر بعضی مفاهیم را باید یادآوری کرد.

دبیر علمی کنگره ملی شعر و عفاف اظهار کرد: این کنگره در چهاربخش اصلی شعر کلاسیک و نو، شعر کودک و نوجوان، ترانه و شعرهای کوتاه یا طرح واره و هایکو برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آثار ارسال‌شده بعد از سه مرحله داوری انتخاب می‌شوند، گفت: رویکرد داوری نگاه شاعرانه به لحاظ زبان و مضمون و با معیارهای شعر امروز است که باید به لحاظ مضمون با معیارهای شعری امروزی یعنی تصویر سازگار باشد.

مهدی افضلی (مجری برگزاری کنگره شعر حجاب و عفاف) در پایان؛ یکی از دلایل این کنگره را کاربرد شعر در فضای مجازی دانست و شعر را یکی از لوازم و ابزارهای مهم در زمینه ترویج فرهنگ دینی برشمرد.

لازم به یادآوری‌ست پوستر این کنگره توسط مسعود نجابتی و با استفاده از خط ثلث طراحی شده است. مهلت ارسال آثار تا 30 آذر خواهد بود و اختتامیه آن 17 دی ماه همزمان با دستور کشف حجاب رضاشاه برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۱۹۲۲۶