خبرگزاری کار ایران

جزئیات برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران تشریح شد

در آستانه برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نشست خبری دبیر جشنواره با حضور اهالی رسانه و دست‌اندرکاران جشنواره، جزئیات برگزاری این رویداد بزرگ حوزه فیلم کوتاه تشریح شد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ صبح امروز (سه‌شنبه 12 آبان ماه) با حضور فرید فرخنده‌کیش (مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره)، علیرضا کریمی صارمی (قائم‌مقام دبیر جشنواره) و سهیلا عسکری (مدیر روابط عمومی جشنواره) در سالن کنفرانس انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرخنده‌کیش ضمن اشاره‌ای کوتاه به اهداف جشنواره در مورد تعداد آثار این دوره توضیح داد: در بخش سینمای ایران 1701 فیلم کوتاه داستانی، مستند، انیمیشن و تجربه‌گرا از 1323 فیلم‌ساز متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که شامل 957 اثر از 817 فیلم‌ساز در بخش داستانی، 356 اثر از 282 فیلم‌ساز در بخش مستند، 161 اثر از 141 فیلم‌ساز در بخش انیمیشن و 227 اثر از 195 فیلم‌ساز در بخش تجربی بود.

وی افزود: به لحاظ تفکیک منطقه‌ای، استان اصفهان با 114 فیلم کوتاه، استان خراسان رضوی با 80 فیلم کوتاه، استان البرز با 76 فیلم کوتاه، استان گیلان با 72 فیلم کوتاه، استان خوزستان با 58 فیلم کوتاه، استان فارس با 56 فیلم کوتاه، استان اردبیل با 48 فیلم کوتاه، استان همدان با 48 فیلم کوتاه، استان قم با 47 فیلم کوتاه و استان مازندران با 46 فیلم کوتاه در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند.

فرخنده کیش همچنین تصریح کرد: بیش از 80 درصد متقاضیان شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از بخش خصوصی هستند و «انجمن سینمای جوانان» با 249 اثر، «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» با 34 اثر، «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با 21 اثر، «سازمان صداوسیما» و «شهرداری تهران» هر کدام با 9 اثر، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» با 7 اثر، «موسسه فرهنگی صبا» با 2 اثر و سایر ادارات دولتی با 5 اثر شرکت‌کنندگان دولتی این دوره از جشنواره هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: تعدادی از آثار نیز از برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای و نماز و نیایش مستقیماً به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه‌یافته‌اند که از آن جمله می‌توان به فیلم پویانمایی «یک جرعه نگاه» به کارگردانی فاطمه پیروی برنده تندیس بهترین فیلم پویانمایی و فیلم مستند «ننه مشیر» به کارگردانی افشین عامریان برنده تندیس بهترین فیلم مستند از «ششمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین» اشاره کرد. همچنین از «پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – اروند»، فیلم مستند «می لا دو» به کارگردانی فاطمه طوسی برنده تندیس بهترین فیلم مستند و فیلم داستانی «وقتی صنم گریست» به کارگردانی مجید شیدا و فریبرز آهنین برنده تندیس بهترین فیلم داستانی به جشنواره فیلم کوتاه تهران امسال راه پیداکرده است. علاوه بر آن از «پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان – بینالود» نیز فیلم پویانمایی «گل‌وبلبل، پشت‌ورو نداره» به کارگردانی مهدی آقاجانی برنده تندیس بهترین فیلم پویانمایی، فیلم مستند «ددوش» به کارگردانی محمد مقیم‌پور بیژنی تندیس بهترین فیلم مستند، فیلم تجربی «تنازع» به کارگردانی مسعود حاتمی برنده تندیس بهترین فیلم تجربی، فیلم داستانی «بیماری» به کارگردانی میلاد و سجاد ستوده برنده تندیس بهترین فیلم داستانی و فیلم داستانی «سه سال و سه ماه و دو روز» به کارگردانی سعید ولی زاده و داود رحمانی برنده تندیس و جایزه بزرگ نیز در بخش مسابقه ملی جشنواره امسال حضور دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه جشنواره امسال افتتاحیه ندارد و به‌جای برگزاری مراسم افتتاحیه، با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) به‌منظور بیعت با آرمان‌های انقلاب اسلامی جشنواره کلید می‌خورد، اشاره کرد: اختتامیه نیز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. همچنین در جشنواره امسال بزرگداشت زاون قوکاسیان فیلم‌ساز و منتقد و مرور آثار رهبر قنبری و کاوه بهرامی مقدم در روز اول جشنواره انجام خواهد شد.

پس‌ازآن دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در مورد بخش‌های جنبی جشنواره امسال شرح داد: شب المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان به‌منظور تقدیر از 75 فیلم‌ساز برگزیده، نمایش فیلم‌های شاگردان کارگاه فیلم‌سازی عباس کیارستمی به همراه میزگردی با حضور سیف‌الله صمدیان و نمایش فیلم‌هایی با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی با همکاری خانه کتاب را خواهیم داشت.

فرخنده کیش در ادامه به معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری پرداخت و گفت: پیمان نهان قدرتی، الهام حسین‌زاده و داریوش یاری به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب بخش داستانی، محمود رحمانی، مهدی باقری و سعید تارازی به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب بخش مستند، کاظم ملایی، مصطفی آل احمد و سعید نجاتی به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب بخش تجربی، امیر سحرخیز، فاطمه گودرزی و مهدی خرمیان به‌عنوان اعضای هیئت انتخاب بخش پویانمایی بودند. همچنین فرهاد توحیدی، محمد آفریده، محمدعلی باشه آهنگر، سعید توکلیان، هومن سیدی، عزیز الله حمیدنژاد و مصطفی آل احمد اعضای هیات داوری بخش ملی هستند.»

وی افزود: پروین ثقه‌الاسلامی، مهدی نادری و خانم ایم روحیماه از کشور اندونزی اعضای هیات داوران بخش مسابقه آسیا و جهان اسلام بوده و آندره بدنارک از لهستان، ماتیاس‌فلوگه از آلمان، سیگو تونو از ژاپن، خانم چانگ‌یوک‌موئیو از چین و علیرضا شجاع‌نوری از ایران نیز داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره امسال هستند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: «علاوه بر جوایزی که در جشنواره اهدا می‌شود، شبکه مستند سیما به‌صورت مجزا به بهترین فیلم مستند و بهترین پژوهش جوایزی اهدا خواهد کرد. گروه هنر و تجربه نیز جایزه خاص خود را با رویکرد هنر و تجربه به برگزیده خود اهدا می‌کند. همچنین هر یک از صنوف خانه سینما نیز جایزه ویژه خود را خواهند داشت.

وی با اعلام اینکه در جشنواره امسال دو حامی بین‌المللی نیز خواهیم داشت، گفت: از سال گذشته که جشنواره فیلم کوتاه تهران عضو کنفرانس short film شده است مقرر شد که این کنفرانس حامی جشنواره باشد. همچنین در جشنواره کاسپین که چندی پیش در شهر رشت برگزار شد مذاکراتی با یونسکو داشتیم و قول همکار فرهنگی را از آن‌ها گرفتیم و منتظر اعلام نهایی از سوی آن‌ها هستیم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره تعداد آثار راه‌یافته به جشنواره در بخش بین‌الملل نیز توضیح داد: 3601 فیلم از 108 کشور جهان ثبت‌نام‌شده در دو درگاه اینترنتی شورت فیلم دپوت و ریل پورت بودند که ازاین‌بین 3088 فیلم متقاضی شرکت در بخش مسابقه بین‌الملل، برای بخش مسابقه کشورهای آسیایی 202 فیلم کوتاه، بخش فیلم‌های ضد خشونت و افراطی‌گری 113 فیلم کوتاه، بخش فیلم‌های جهان اسلام 21 فیلم کوتاه و بخش غیررقابتی ویدئو آرت 177 اثر بود.

وی اظهار کرد: درنهایت آثار راه‌یافته به بخش سینمای ایران درمجموع 134 ملی شامل 54 اثر داستانی، 24 فیلم مستند، 40 اثر پویانمایی و 16 فیلم تجربی و در بخش بین‌الملل 97 فیلم برای بخش‌های رقابتی و غیررقابتی از 36 کشور انتخاب شدند که در بخش مسابقه بین‌الملل 51 فیلم از 26 کشور، بخش مسابقه کشورهای آسیایی 13 اثر از 8 کشور، بخش مسابقه کشورهای اسلامی 6 فیلم از 5 کشور، در بخش مسابقه فیلم‌های ضد خشونت و افراطی‌گری 10 اثر از 10 کشور و در بخش آثار غیررقابتی «ویدئو آرت» 20 فیلم از 11 کشور در جشنواره شرکت می‌کنند. همچنین کشورهای فرانسه با 12 اثر، آلمان با 11 اثر، 7 فیلم کوتاه از ایران، امریکا با 6 اثر و انگلیس و نروژ با 5 اثر بیشترین آمار شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای عربستان، سنگاپور، اندونزی، نیوزلند، لیتوانی، مراکش و همچنین میانمار، کاپ ورده، برونئی، گینه بیسائو توالو نیز برای نخستین بار در این جشنواره حضور دارند.

کد خبر : ۳۱۸۹۹۴