خبرگزاری کار ایران

نامه سرگشاده اتحادیه شرکت‌های ویدئورسانه به مدیرعامل جدید موسسه رسانه‌های تصویری

ادامه‌دهنده راه کسانی نباشید که تیشه بر ریشه این صنعت زدند

در پی انتصاب سیدمصطفی ابطحی به سمت مدیرعاملی موسسه رسانه‌های تصویری اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران در نامه سرگشاده‌ای خطاب به وی ضمن تبریک به ایشان، برخی نگرانی‌های عمیق خود در حوزه نمایش خانگی به ویژه در حوزهvod اعلام کرد.

به گزارش ایلنا؛ متن نامه اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه (نمایش خانگی) ایران به مدیرعامل جدید موسسه رسانه‌های تصویری به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ابطحی

با سلام

تصدی مدیر املی موسسه رسانه‌های تصویری را به جنابعالی تبریک و تهنیت گفته و باآرزوی توفیق برای برادر ارجمند جناب آقای مسافر آستانه و قدردانی از زحمات ایشان لازم دانستیم برخی نگرانی‌های عمیق موجود در حوزه نمایش خانگی را که بار‌ها به صورت حضوری، تلفنی و مکاتبه‌ای با ریاست محترم سازمان سینمایی و معاون محترم نظارت و ارزشیابی در میان گذاشته‌ایم برای شما نیز مجددا بازگو کنیم.

بنا به آنچه که ریاست محترم سازمان سینمایی در حکم مدیرعاملی جنابعالی اذعان کرده‌اند: «سینمای خانگی فزون بر آثار بی‌بدیل فرهنگی، یکی از پایه‌های مهم اقتصاد سینما است.» به راستی زمانی که چنین تفکری نزد عالیترین مقام سینمایی کشور به چشم می‌خورد، پس چه جریان و اراده‌ای در سطوح پایین‌تر وجود دارد که با سیاست‌های نادرست و مخرب خود سبب می‌شود تا اکثر قریب به اتفاق موسسات بخش خصوصی شاغل در شبکه نمایش خانگی به سمت کوچک سازی و ورشکستگی حرکت کنند؟

 «ساماندهی شبکه سینمای خانگی، به ویژه برداشتن موانع راه‌اندازی سریع‌تر وی او دی» بخش دیگری از دیدگاههای ریاست محترم سازمان سینمایی در حکم جنابعالی است. احتمالا نیک می‌دانید که تعلل بیش از اندازه سازمان سینمایی در مبحث VOD و بی‌توجهی سازمان به این مقوله مهم اکنون وضعیت را به گونه‌ای شکل داده که عنان اختیار و برنامه‌ریزی از کف سازمان سینمایی خارج شده و متولیان این امر (درست یا غلط) افراد و سازمانهای دیگری شده‌اند و تاسف بار‌تر آنکه از ابتدای جدی شدن مبحث VOD هیچگونه توجهی به دیدگاههای کار‌شناسانه و فنی اتحادیه ویدئو رسانه ایران صورت نگرفت و نصایح دلسوزانه این اتحادیه جدی گرفته نشد که حاصل آن نیز به حذف آگاهانه یا نا‌آگاهانه موسسات شاغل در حوزه شبکه نمایش خانگی در یک پروسه زمانی مشخص منجر خواهد شد و این به معنای نادیده انگاشتن نزدیک به دو دهه تلاش همه جانبه بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری کلان و زیان‌های فراوان در حوزه فرهنگ و هنر است و حاصل دسترنج تمام سالهای این موسسات می‌بایست اینک در جایی دیگر و توسط سیستم‌ها و افراد دیگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 «مبارزه همه جانبه با سرقت‌های مادی و معنوی آثار سینمایی و ویدیویی» فراز دیگر ی از سخنان ریاست محترم سازمان سینمایی در حکم جنابعالی است که هم زمان تصدی دبیر کلی ستاد صیانت و حمایت از آثار سینمایی و نمایش خانگی را نیز برعهده دارید. همانگونه که به خوبی واقفید برخی سیاست‌های نادرست اتخاذ شده در حوزه معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و عدم توجه به توصیه‌های مکرر اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران و تصمیم‌گیری‌های کار‌شناسی نشده منجر به احاطه بازار نمایش خانگی از انبوه فیلم‌های بدون مجوز و قاچاق شد. امید داریم جنابعالی بتوانید در شرایط کنونی با بهره‌گیری از تجارب و دغدغه‌های اتحادیه به عنوان نماینده رسمی بخش خصوصی شبکه نمایش خانگی کشور، ادامه دهنده راه کسانی نباشید که با نگاه شخصی خود تیشه بر ریشه این صنعت زده و آن را به قهقهرا سوق داده‌اند.

 «ارتقاء ورود مختلف آثار و تقویت فعالیت بخش خصوصی، از جمله اقدام‌هایی است که انتظار می‌رود با همکاری اصناف و جلب حمایت‌های نهادهای مرتبط، انجام بپذیرد.» نیز فراز پایانی حکم آقای ایوبی برای شماست. آیا به راستی مدیران محترم سازمان سینمایی وفق نظر ریاست محترم سازمان سینمایی به همکاری با اصناف اعتقاد دارند؟ و یا تنها این اعتقاد می‌بایست در احکام اینچنینی و فقط بر روی کاغذ جاری شود و دیگر هیچ؟ خود بهتر از هر مسئول دیگری می‌دانید که دلایلش بسیار فراوانی برای آنچه در بندهای مختلف این نامه به آن‌ها اشاره شد وجود دارد که اگر نیاز دانستید مستنداتش را تقدیم خواهیم کرد.

فارغ از همه این مسائل به هر شکل آرزومندیم تمام ماموریت‌های اشاره شده در حکم جنابعالی به ثمرنشیند و شما در این سمت جدید با بهره‌گیری حداکثری از توان بخش خصوصی و همچنین مشارکت فعالانه تنها نهاد صنفی رسمی شبکه نمایش خانگی کشور (اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه ایران) برخلاف راهی که برخی از مدیران سازمان سینمایی در پیش گرفته‌اند) که نتیجه آن نیز البته نابودی کامل این صنعت و خروج فعالان این حوزه خواهد بود (بتوانید بر بحران موجود فراگیر شبکه نمایش خانگی فائق آمده و با جلوگیری ازافزایش بیکاری هزاران نفر دیگر از فعالان این حوزه در بخش‌های مختلف در حل مشکلات گوناگون شبکه نمایش خانگی کشور که به بخشی از آن‌ها در این نامه اشاره شد پیشقدم و موفق باشید.

کد خبر : ۳۱۸۱۱۷