خبرگزاری کار ایران

«سرگیجه» به خانه هنرمندان رسید/ زمان اجرای ویژه «موش توی پیت حلبی» تغییر کرد

آغاز نمایش «سرگیجه» در تماشاخانه استاد انتظامی، افتتاح نمایش «اتراق در خواب قیلوله»، آغاز آیین‌های دهه دوم محرم در تئاتر شهر و تغییر زمان اجراهای ویژه نمایش «موش توی پیت حلبی» چهار خبر از هنرهای نمایشی هستند.

به گزارش ایلنا، نمایش «سرگیجه» به کارگردانی مشترک  پویا صادقی، ایمان صیاد برهانی اجراهای عمومی خود را در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز کرد.

این نمایش «سرگیجه» که براساس رمان "منگی" نوشته ژوئل اگلوف است، در میان استقبال زیاد مخاطبان و با حضور افتخاری رضا بهبودی اجراهای عمومی خود را آغاز کرد.

مجید اسدی، سهیل سهیلی، سعید زارعی، محمد برهمنی، زینب همتی و ایمان صیاد برهانی بازیگران این نمایش اند. همچنین سید علی معصومی (تهیه کننده)، میر سعید مولویان (مشاور کارگردان)، محمد برهمنی (سرپرست گروه)، ریحان بکایی (دستیار کارگردان)، کتایون .الامنش (مشاور متن)، حوریا جمالزاده(منشی صحنه)، مصطفی پوریوسف (مدیر صحنه)، سپیده خزایی و سجاد حمیدیان (دستیاران صحنه)، احد خالقی و مصطفی پوریوسف (ساخت دکور)، شیما حسن زاده (دوخت لباس)، نجمه لشگری و حمید مرادی (طراح گریم)، محسن پور یوسفیان (موسیقی)، فرانک ایرانی (طراح پوستر) و شیما آزما و مهسا زارع (عکاس) دیگر اعضا این گروه اجرایی اند.

گروه نمایش «بالن» پیش از این نمایش‌های «مکان اتفاق ناگوار» و «زندگی در تیاتر» را به صحنه برده‌اند.

نمایش «سرگیجه» به کارگردانی مشترک  پویا صادقی، ایمان صیاد برهانی از پنجم تا 25 آبان ماه ساعت 20 در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

آیین های دهه دوم محرم آغاز شد

شب گذشته اولین روز از آیین های عاشورایی و تعزیه دهه دوم محرم با استقبال جمع کثیری از سوگواران حسینی در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

محوطه مجموعه تئاترشهر با سکویی که دیدگاه گستره وسیعی از میدان و فضای باز چهارراه ولیعصر است شب گذشته میزبان جمعیت انبوهی از سوگواران حسینی و علاقه‌مندان آیین‌های عاشورایی بود که از ساعتی پیش از شروع مراسم در این محوطه گرد آمده بودند.

اولین برنامه اجرای سنج و دمام توسط استان بوشهر بود که با همراهی مردم به حرکت در آمد و پس از یک دور در این محوطه ادامه آیین سنج و دمام روی سکوی اجرای تعزیه برگزار شد تا تمامی جمعیت حاضر در محوطه بهترین دید را داشته باشند.

اجرای گهواره گردانی ، سینه زنی و شروه خوانی با نظم بسیار در ادامه به اجرا در آمدند که با سینه زنی شرکت کنندگان همراه شد.

بخش پایانی این مراسم به اجرای تعزیه حضرت مسلم(ع) اختصاص داشت که با حضور بهترین تعزیه خوان های استان تهران و مرکزی زیر نظر دکتر علاالدین قاسمی به اجرا در آمد.

حضور جمعی از هنرمندان و صاحب نظران تعزیه و آیین‌های عاشورایی، نمایش‌های آیینی و سنتی به همراه دانشجویان هنرهای نمایشی از نکات بازر این مراسم بود.

مدیر کل هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی که بانی این مراسم پرشور حسینی محسوب می شوند همراه با مردم و دیگر هنرمندان در این آیین سوگواری حضور داشتند.

مراسم تعزیه خوانی و آیین های عاشورایی دهه دوم محرم به مدت سه روز ، تا پنجشنبه 7 آبان ماه جاری ساعت 17.30 در محوطه مجموعه تئاتر شهر ادامه دارد و عموم علاقه مندان به آیین های نمایشی می توانند از اجرای برنامه های متنوع که توسط هنرمندان نمایش های آیینی خوزستان ، بوشهر ، مرکزی  و تهران اجرا می شود بهره ببرند.

چتر تئاتر باران برای نمایش«اتراق در خواب قیلوله» گشوده شد

نمایش «اتراق در خواب قیلوله» به کارگردانی میلاد نیک‌آبادی شامگاه سه شنبه، 5 آبان ماه با حضور ارمغان بهداروند (مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران)، بهزاد فراهانی، حمیدرضا نعیمی و لوریس چکناواریان افتتاح شد.

در آغاز این آیین خیام وقار کاشانی ضمن خوشامدگویی به هنرمندان و مخاطبان این نمایش، گفت: تشکر می‌کنم از بزرگان و اساتیدی که امشب به این مراسم تشریف آورده‌اند. این نمایش ششمین تولید کمپانی تئاتر باران است که با حضور هنرجویان این آموزشگاه روی صحنه می‌رود.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز در آیین افتتاح این نمایش گفت: دعا کنید حال تئاتر روز به روز بهتر شود. امیدواریم امشب با دیدن این کار لفظ بخش خصوصی تئاتر را آنقدر گسترش بدهیم که همه تئاتر ما به بخش خصوصی واگذار شود و همه ما در خدمت جامعه تئاتری باشیم.

سپس ارمغان بهداروند به همراه لوریس چکناواریان هنرمند برجسته موسیقی ایران روبان گشایش درب سالن برای نمایش «اتراق در خواب قیلوله» را بریدند.

بهزاد فراهانی نیز با حضور در آئین افتتاح نمایش«اتراق در خواب قیلوله» جدیدترین اثر نمایشی میلاد نیک آبادی ، چتر تئاتر باران را برای این نمایش گشود.

فراهانی چتر نمادین تئاتر باران را به کارگردان این نمایش اهدا کرد و گفت: خسته نباشید می‌گویم به مدیران تئاتر باران که دست به این کار سترگ و باشکوه زده‌اند. دلم می‌سوزد برای این بزرگواری و گذشت برای احداث سالن خصوصی تئاتر. واقعیت این‌ست که تئاتر خصوصی خوب است خیلی هم خوب است به شرط اینکه زمینه‌اش فراهم شود و نگذارند این عشق و این  شیفتگی به خون کشیده شود.

فراهانی در ادامه افزود: واقعیت این‌ست که باید یک مقایسه‌ای کرد بین چیزی که تئاتر خصوصی است و نگاهی که دولت به این پدیده دارد.تئاتر خصوصی باید مورد حمایت و محبت سیاست کلان این مملکت قرار بگیرد زیرا وجود این تئاترها باعث می‌شود ما ژانرهای متفات تئاتر را داشته باشیم و استعدادها در نسل جوان رخ نشان دهد.

این هنرمند متذکر شد: من به میلاد نیک‌آبادی و گروه بازیگرانی که در این نمایش حضور داشتند تبریک می گویم. این چتر روی سر هیچ کارگردان، بازیگر و صاحب تئاتری معنی نمی‌دهد اگر محبت و مهربانی تماشاگران تئاتر نباشد. شما اسپانسرهای تئاتر هستید و امیدوارم هیچ‌گاه جامعه تئاتری را تنها نگذارید زیرا وجود شما تئاتر را سرپا نگه می‌دارد.

نمایش «اتراق در خواب قیلوله» نوشته مهدی شفیعی زرگر و کارگردانی میلاد نیک‌آبادی از پنجم آبان ماه ساعت ۲۰ در تئاتر باران به صحنه می‌رود. الهه اذکاری، میلاد اسکندری، امین امینی، حامد برغانی، پارسا بهشتی، امیر کرمی، مریم گرجی، علی گیل‌وری، مریم نقیب، صادق وفایی و پریسا هاشم‌پور بازیگران این نمایش‌ هستند.

تغییر زمان اجراهای ویژه نمایش «موش توی پیت حلبی»

ساعت اجراهای ویژه نمایش «موش توی پیت حلبی» به کارگردانی سید علی هاشمی در روزهای پایانی هفته جاری تغییر کرد.

این اثر نمایشی که از 26 مهر ماه اجرای خود را در تالار چهارسو آغاز کرده، پنجشنبه هفتم و جمعه هشتم آبان در دو نوبت به صحنه خواهد رفت.

اجرای اول این اثر نمایشی در روزهای یاد شده ساعت 17:30 و اجرای دوم ساعت 19:30 خواهد بود.

نمایش«موش توی پیت حلبی» نوشته هاله نوشین تبریزی و کارگردانی سید علی هاشمی هر روز ساعت 19:30 با لی لی فرهاد پور، کاظم سیاحی، غزاله جزایری، لیلی جنیدی، سیما تیرانداز، فریبا خادمی، تبسم هاشمی حائری، علی دستانپور، نوید هدایتی پور، شکوفه هاشمیان، رضا سخایی، محمد مهدی احدی در تالار سایه  به صحنه می رود.

کد خبر : ۳۱۷۱۶۵