خبرگزاری کار ایران

برگزاری نشست رسانه‌ای اجرای «علیه متاستاز»؛

امید تئاتر علیه ناامیدی سرطان فعال شد

اصغر دشتی گفت: متاسفانه طی سالیان اخیر از همپایان مبتلا به سرطان غفلت کردیم و اینها تنها به عنوان انتقال دهنده اخبار مربوط به احوال بیماران تلقی شدند؛ در حالی که از این ماجرا لطمه زیادی می‌بینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر دشتی بعد از چندسال فاصله گرفتن از کارگردانی تئاتر با ایده‌ای تازه و امیدبخش به این عرصه بازگشته است. پروژه «علیه متاستاز» که دغدغه‌ای اجتماعی را دنبال می‌کند و "همراهان" یا به گفته دشتی "هم‌پایان" مبتلایان به بیماری سرطان را هدف گرفته است.

این کارگردان امروز، دوشنبه - ۴ آبان - با برگزاری نشست رسانه‌ای در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر به توضیح جزئیات پروژه پرداخت.

دشتی با بیان اینکه ایده ابتدایی پروژه «علیه متاستاز» هنگام برگزاری کارگاهی درباره عواطف اجتماعی در تئاتر معاصر شکل گرفته است، گفت: ما در کارگاه مونولوگ‌هایی درباره تجربه همراهی دو نفر از هنرجویان که نزدیکان آنها به سرطان مبتلا بودند داشتیم. ابتدا احساس کردیم درباره تجربه سخت دو نفر از اعضا با یکدیگر صحبت می‌کنیم اما رفته رفته جریان تمرین‌ها و برگزاری کارگاه تغییر کرد. در ادامه با 20 نفر از طبقات اقتصادی و اجتماعی مختلف به گفتگو پرداختیم و با مشکلاتی که در زمینه همراهی با مبتلایان سرطان پشت سر گذاشته بودند؛ مواجه شدیم.

او ادامه داد: این گفتگوها یقین ما را افزایش داد که اگر قرار است گسترش سرطان در جامعه را همچون یک متاستاز در نظر بگیریم، متاستاز دیگری وجود دارد و آن لطمه‌ای است که اطرافیان و همراهان این افراد تحمل می‌کنند که متاسفانه تعداد آنها در جامعه ما روبه گسترش است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سالیان اخیر از همپایان بیماران مبتلا به سرطان غفلت کردیم و اینها تنها به عنوان انتقال‌دهنده اخبار مربوط به احوال بیماران تلقی شدند؛ در حالی که از این ماجرا لطمه زیادی می‌بینند.

دشتی تصریح کرد: با اجرای این پروژه امیدواریم کار ما به گسترش متاستاز همدردی با همراهان بیماران مبتلا به سرطان در جامعه منجر شود.

این هنرمند سپس به تشریح شرایط اجرایی شدن ایده «علیه متاستاز» پرداخت و گفت: تولید پروژه‌ای که گستره زمانی طولانی صرف تمرین و اجرای آن می‌شود از چند زاویه نیاز به یاری و همراهی داشت. نخست گروهی که بتواند برای تمرین‌ها و 4 ماه اجرا همراه باشد که من در این بخش با افراد جدی و پیگیر که دلسوزانه در تمرین‌ها حاضر می‌شدند؛ کار کردم. بخش دوم، نیاز ما به همراهی مدیران سالن‌ها بود که خوشبختانه به سرعت موفق شدیم مشارکت آنها را برای در اختیار گرفتن سالن‌ها در زمان‌های مورد نیاز جلب کنیم. از سوی دیگر به فردی نیاز داشتیم که امکان تحقق این رویای‌ جمعی را در زمینه مالی فراهم کند که خوشخبتانه با آقای آرش وفاداری آشنا شدم و ایشان تهیه‌کنندگی کار را برعهده گرفت.

دشتی سپس از وفاداری درخواست کرد تا در این رابطه توضیح دهد. تهیه‌کننده پروژه «علیه متاستاز» نیز اظهار کرد: من قبلا در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت داشتم و علاقه‌مند بودم کارهای مهمتر و بزرگتری انجام دهم و معتقدم این شانس من بود که در پروژه متاستاز همکاری کنم.

او ادامه داد: 20 سال قبل به سرطان مبتلا شدم و در تمام مدت بیماری خانواده‌ام با من همراهی کردند. وقتی با سوژه این نمایش آشنا شدم به دلم نشست و به همین دلیل این همراهی برایم یک شانس است. از طرف دیگر حضور اصغر دشتی که پیشینه هنری او نیازی به تعریف ندارد؛ شانس دیگر من به حساب می‌آید.

وفاداری ضمن دعوت از رسانه‌ها برای حضور در اجرای افتتاحیه نمایش «علیه متاستاز» بیان کرد: سوژه‌ای که گروه دنبال می‌کند جای صحبت زیادی دارد و قطعا تلنگری اجتماعی را در پی خواهد داشت. خوشبختانه در این مدت مردم نیز حمایت بسیار زیادی نشان دادند و من امیدوارم اجرای گروه به گسترش توجه به هم‌پایان بیماران مبتلا به سرطان منجر شود.

اصغر دشتی درباره دغدغه خود از آغاز این پروژه به آمار رسمی مبتلایان به سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: ما در تحقیقات خود به آماری 400 هزار نفری از مبتلایان به سرطان در کشور رسیدیم که اگر برای هریک از اینها فقط سه نفر همراه یا همپا درنظر بگیریم با حدود 120 هزار انسانی مواجه می‌شویم که مستقیما درگیر بیماری سرطان هستند.

او با بیان اینکه نام این حرکت را می‌توان نوعی کمپین - تئاتر درنظر گرفت ادامه داد: ما کار خود را با ماجرای مستند دختری جوان آغاز می‌کنیم که خواهرش به سرطان خون مبتلا شده و او تمام زندگی و جوانی خود را صرف نگهداری و مراقبت از خواهرش می‌کند. پروژه متاستاز تمایل دارد در اجتماع تلنگری به وجود بیاورد تا لحظه‌ای به همدردی و همراهی با این همپایان توجه کنیم.

دشتی ادامه داد: این پروژه یکی از متفاوت‌ترین و درعین حال دلنشین‌ترین کارهایی است که تا امروز تجربه کردم و تصور می‌کنم کاری فراتر از یک تئاتر انجام می‌دهم؛ در اصل این پروژه اصالت خود را از موضوعش می‌گیرد و من امیدوارم امکان ادامه اجراها در سراسر کشور فراهم شود.

این هنرمند توضیح داد: امیدوارم بعداز 54 اجرا در تهران به سراسر کشور سفر کنیم و متاستاز در ایران فراگیر شود. نمایش ما پورتابل است و قابل جابجایی دارد، طوری که حتی یک خودکار در صحنه استفاده نمی‌شود و به همین دلیل قابلیت اجرا در سراسر کشور وجود دارد که امیدوارم بعد از پایان اجراهای تهران در اسفندماه این امر محقق شود.

وفاداری در ادامه صحبت‌های دشتی اظهار کرد: ما تئاتر را به عنوان بستری برای شروع این تلنگر اجتماعی در نظر گرفتیم و در ادامه قطعا از دیگر هنرها یاری می‌گیریم.

اصغر دشتی، کارگردان نمایش «علیه متاستاز» به ارائه توضیحاتی درباره اجراهای عمومی کارپرداخت و گفت: تعداد اجراهای این نمایش در سالن‌های مختلف براساس قاعده موجود در اعداد فیبوناچی پیش می‌رود. بر همین اساس اجرای صفر ما در محلی آغاز می‌شود که روزگاری در جریان اجتماعی اهمیت بسیاری داشت. به این ترتیب برج آزادی برای آغاز متاستاز در شهر درنظر گرفته شده و در گام دوم با چهار اجرا به مجموعه تئاتر شهر می‌آییم که مرکزیت تئاتر کشور را یدک می‌کشد و سپس در دیگر سالن‌ها گسترش پیدا می‌کند.

دشتی در پاسخ به سوالی درباره افزایش حساسیت خانواده هنرهای نمایشی و هنرمندان برای پیوستن به این کمپین گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر هنرمندان زیادی را به دلیل ابتلا به بیماری سرطان از دست دادیم اما زندگی در جریان است و ما باید به افرادی توجه کنیم که شبانه‌روز در کنار این بیماران بودند. ما به دلیل هولناک بودن بیماری سرطان از همراهان این بیماران غفلت کرده‌ایم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره جمع‌آوری پول برای حمایت از بیماران طی این پروژه بیان کرد: هیچ قصدی برای جمع‌آوری پول وجود ندارد و فقط قصد تلنگر زدن به عواطف جامعه را داریم. به نوعی می‌توان گفت سرمایه‌ای عاطفی برای همراهان بیماران مبتلا به سرطان جمع‌آوری می‌کنیم چون مسائل مالی توسط نهادها و افراد گوناگون پیگیری می‌شود.

کد خبر : ۳۱۶۴۹۹