خبرگزاری کار ایران

نگاه انتقادی به جامعه معاصر آمریکا درجشنواره سینماحقیقت

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش ویژه‌ی «واقعیت یا رؤیا» که نگاهی انتقادی به جامعه معاصر آمریکا دارد، هفت فیلم مستند جدید را به نمایش درمی‌آورد.

به گزارش ایلنا، مستندهای «ترور» (لیریک کابرال و دیوید فلیکس 2015)، «از مردان و از جنگ» (لوران به کو رنارد 2014)، «وقت‌کشی» (لیدی ویسی هرکلودل 2015)، «آتش هفتم» (جک ریکو بونو 2015)، «سرزمین قاچاقچیان» (ماتیو هانیمان 2015)، «رویای سه ساز» (آدام کاهان 2015) و «یک نامزدی» (امی کوهن 2015)، از آثار برجسته‌ای هستند که همگی با نگاهی انتقادی، مشکلات و معضلات جامعه‌ی معاصر آمریکا را به بوته‌ی نقد می‌کشند.

در جمع این فیلم‌ها، دو مستند «وقت‌کشی» و «از مردان و از جنگ» درباره‌ی سربازان آمریکایی برگشته از عراق و افغانستان است که به دلیل تجاوز و کشتار مردم بیگناه مسلمان، دارای مشکلات روانی عمیق بوده و توان برقراری ارتباط با خانواده‌ها و جامعه‌شان را ندارند.

مستند «وقت‌کشی» منتخب جشنواره معتبر «ویزیون دورئل» سوئیس بوده و فیلم «از مردان و از جنگ» نیز در جشنواره کن سال گذشته به نمایش درآمده است.

فیلم‌های «آتش هفتم» و «سرزمین قاچاقچیان» نیز در مورد اعتیاد اجباری سرخپوستان  آمریکایی و بی‌تفاوتی مسئولین آمریکایی به آنها، و همینطور شبکه‌های عظیم قاچاق مواد مخدر از مکزیک به آمریکا است.

«سرزمین قاچاقچیان» منتخب جشنواره اخیر ساندنس و برنده جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری از این جشنواره معتبر است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های دیگری از جمله «ملبورن» و «ترایبکا» حضور داشته است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

کد خبر : ۳۱۶۲۳۹