خبرگزاری کار ایران

تحقیق بن‌مایه کار دینی‌ست

نشست بررسی نمادها و نشانه‌های عاشورایی در آثار هنری با بررسی نمایشگاه «آسمان حسین» در محل نمایشگاه خانه هنرمندان با حضور ناصر سیف منتقد و عبدالحمید قدیریان نقاش این آثار برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ ناصر سیف در نشست بررسی نماد‌ها و نشانه‌های عاشورایی درباره آثار هنری درباره آثار قدیریان گفت: این آثار زیرمجموعه آثار و هنر دینی هستند و با دیدن این مجموعه آثار می‌بینیم که شخصیت‌ها هیچ کدام در نقاشی‌ها به سمت سکون نرفتند. رنگ‌های تیره در این نقاشی‌ها چندان تیره نیستند و این فضا‌ها ارزشمند هستند. مهم‌ترین جریان دینی، هنر عاشورایی است و این ویژگی‌ها قابل تأمل هستند.

سیف افزود: ترکیب بندی‌ها در خدمت یک ترکیب بندی غربی نیست بلکه نوعی است که در خدمت مضمون و موضوع قرار گرفته است. در هنر دینی چندان نباید غرق تکنیک شد. رنگ فیروزه‌ای که نشان دهنده آسمان و آرامش است در این تابلو‌ها به چشم می‌خورد. کارهای قرآنی آقای قدیریان با مفهوم عاشورا گره خورده که ما این مسأله را در بسیاری آثار امروزی کم می‌بینیم.

در ادامه عبدالحمید قدیریان در خصوص تابلو‌ها عنوان کرد: حدود ۱۵ سال در حیطه فیلم‌های مذهبی آمدم که نه به خاطر فرم و نه به خاطر دکورسازی بود. احساس کردم عمرم در حال تمام شدن است و از خودم پرسیدم رابطه‌ام با عالم کجاست و بهترین راه را ورود به مباحث دینی و ساخت فیلم دانستم.

قدیریان افزود: از طریق فیلم هم وارد معارف می‌شوید و هم اشراف مفهومی پیدا می‌کنید. این فضا به صورت تحقیقاتی و پیش زمینه کارم برای نمایشگاه «آسمان حسین» شد. معتقدم هر هنرمندی در فضای فکری خود اثری را خلق می‌کند وچیزی که برای هنرمند باید اهمیت داشته باشد، ساخت این فضای این فکری است.

وی در پایان گفت: هر موضوعی به من بدهند به دلیل درگیری با این فضا، همین تابلو‌ها را از من خواهید دید. اگر می‌خواهیم کار دینی انجام دهیم باید تحقیق را بیشتر کنیم که شیطنت شیاطین و انحرافات فکری بسیار زیاد است. هنرمند باید بدون دغدغه اثر خود را خلق کند.

کد خبر : ۳۱۵۴۸۵