خبرگزاری کار ایران

«کمدی اتفاقات» به فرهنگسرای نیاوران می‌رود؛

رادیویی‌ها دست به کار شدند

نمایش «کمدی اتفاقات» براساس کمدی هنر تئا‌تر نوشته «ادواردو دِ فیلیپو» از ششم آبان در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این نمایش به کارگردانی «میثم عبدی» کاری از گروه تئا‌تر «اشتباهات» است که از ششم آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

عبدی با تایید این خبر درباره تجربه‌های اخیر گروه خود و تفاوت بین کمدی مبتذل و جدی توضیحاتی ارائه داد.

این کارگردان جوان اظهار کرد: نمایش کمدی کار کردن بسیار دشوار است، طوری که تفکیک کمدی جدی از آزاد – که در سالن‌های سینما اجرا می‌شوند – گاهی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. از سویی نباید فراموش کنیم که قرار است مخاطب بخندد اما کار در عین حال نباید به ورطه ابتذال بیفتد و همین عامل موجب می‌شود همه چیز به راه رفتن روی طناب باریک شباهت پیدا کند.

او ادامه داد: گروه ما بر اجرای کمدی موقعیت تمرکز دارد و تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که نمایش علاوه بر شیرینی خنده، تلخی نقد و فکر به مسائل جدی را نیز همراه داشته باشد. این تلخی‌ها اگر در طول اجرا رخ ندهند، قطعا در پایان‌بندی نمایش لحاظ می‌شوند تا مخاطب را درگیر کنند و به نوعی شاهد شکل‌گیری نوعی گروتسک باشیم.

عبدی با تاکید بر اینکه تلاش دارد شاگرد خوبی برای رعایت قوانین نمایشی برتولت برشت باشد، خاطرنشان کرد: همیشه معتقدم اگر نمایش ما مخاطب را می‌خنداند باید تفکر نیز به همراه داشته باشد. به همین دلیل تلاش می‌کنیم بین تئا‌تر روشنفکری که بعضا تماشگر عام متوجه آن نمی‌شود و تئا‌تر خنده صرف و بدون تفکر پل ارتباط برقرار کنیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تماشاگران سالن نمایش فرهنگسرای نیاوران نسبت به مخاطبان سالن‌های تئاتری مرکز شهر متفاوت هستند و بعضا در انتهای اجرا دلیل رعایت یاد رعایت نشدن بعضی مسائل را جویا می‌شوند. به همین دلیل کار برای این مخاطبان دشوار است و به سادگی نمی‌توان هرچیزی برای آن‌ها روی صحنه برد.

کارگردان نمایش «کمدی افتضاحات» در پاسخ به این پرسش که کارگردانی شش نمایش کمدی موقعیت چه تجربه‌هایی در کارگردانی برایش به همراه آورده است؟ گفت: گذشته از تجربه‌های متفاوتی که این استمرار برایم به همراه داشت، به نکته‌ای رسیدم که روزی در تمرین‌ها برای بازیگران کار گفتم. اینکه من اگر قرار باشد متن نمایش نامه «هملت» را هم کار کنم به همین شکل روی صحنه می‌برم و اصلا علاقه ندارم سیستم تجربه شده تغییر کند. به این معنی که ما همچنان راه خود را ادامه می‌دهیم.

نمایش «کمدی اتفاقات» براساس کمدی هنر تئا‌تر نوشته «ادواردو دِ فیلیپو» ماجرای درگیری یک کارگردان تئا‌تر و فرماندار شهر را روایت می‌کند و در این بین کمدی موقعیت شکل می‌گیرد.

عباس جمشیدی، فریبا امینیان، منصور اسکندری، منوچهر رمضانی، مهدی مجنونی، امین قاضی، سینوره کفاش طلب و اسماعیل باستانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

عوامل نمایش عبارتند از: کارگردان؛ میثم عبدی، بازنویس و دراماتورژ؛ منوچهر رمضانی، دستیار کارگردان؛ آرزو ندرلو، تهیه‌کننده؛ بشیر جعفری نیا، مدیر روابط عمومی؛ غزل نهانی، طراح صحنه؛ محسن غلامی، طراح پوستر و بروشور؛ ماریا عبدی، آهنگساز؛ کیوان افتخاریان، منشی صحنه؛ شیما بهرمان.

بیشتر بازیگران این نمایش از گویندگان «رادیو تهران» تشکیل شده و احسان کرمی نیز در نمایش قبلی نیز با گروه همراه بود که به علت سفر نتوانست در این نمایش همراهی کند.

گروه تئا‌تر «اشتباهات» که پیش از این با عنوان هنری «گروه وشند» فعالیت داشت تا امروز نمایش‌های کمدی ازجمله «افتضاحات»، «ارتباطات»، «اکتشافات»، «ارتفاعات» و «استشمامات» را روی صحنه برده است.

کد خبر : ۳۱۱۶۶۰