خبرگزاری کار ایران

آگوتا کریستف برگ برنده‌ی کتابفروشی‌ها در پانزده روز اول مهر

«گیرنده شناخته نشد» که شرح نامه‌نگاری‌های دو دوست آلمانی ساکن امریکا در دوره‌ی به قدرت رسیدن هیتلر است ، «سال‌های سگ»‌ گونتر گراس ، «دروغ سرآمد تمام بدی‌ها: رفتارشناسی دروغ» و «امی نوتر: مادر جبر نوین» کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در پانزده روزی که از پاییز گذشت، هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران با شروع  فصل مدارس تکان چندانی نمی‌خورد و کتاب‌های پرمخاطب شش ماه گذشته همچنان بیشترین درخواست را دارند. با این همه سه‌گانه‌ی «دفتر بزرگ»، «دروغ سوم» و «مدرک» آگوتا کریستف در کنار رمان «دیروز» این نویسنده برگ برنده‌ی کتابفروشان در دومین هفته‌ی مهرماه بودند. البته با آغاز درس و مشق دانش‌آموزان و دانشجویان گویا بیشترین فروش کتابفروشی‌ها شامل کتاب‌های دانشگاهی یا کمک آموزشی بوده است ولی کتابفروشی‌ها منتظرند هرچه زودتر داستان‌ها و شعرهای پاییزی را روی پیشخوان ردیف کنند تا هوای خلوت دو نفره‌ی کتاب و خواننده را در شب‌‌های بلند پاییز و چله کوچک با بوی باران و کاغذ پرکند.

«گیرنده شناخته نشد» که شرح نامه‌نگاری‌های دو دوست آلمانی ساکن امریکا در دوره‌ی به قدرت رسیدن هیتلر است، «سال‌های سگ»‌ گونتر گراس، «دروغ سرآمد تمام بدی‌ها: رفتار شناسی دروغ» و «امی نوتر: مادر جبر نوین» کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در پانزده روزی که پاییز از گذشت، هستند. البته کتاب‌هایی مثل «دختری در قطار»، «کمی قبل از خوشبختی» و «چقدر خوبیم ما» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. رمان‌های «کوری» ساراماگو و «دنیای سوفی» یوستین گوردر نیز کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که هنوز هم مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و هرازگاهی مثل این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش دیده می‌شوند.  علاوه بر این‌ها نمایشنامه‌های «جمجمه‌ای در کانه‌مارا» و «تراژدی مده‌آ» آثاری با حال و هوای تئاتر هستند که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته‌اند. «بی‌شعوری» و «یک عاشقانه‌ی آرام» هم کتاب‌های تقریبا همیشگی در لیست پرفروش‌ها هستند. کتاب «شهرها و سینماها» نوشته‌ی باربارا منل با ترجمه نیما عیسی‌پور که درباره تئوری مدنیت و مطالعات سینمایی و اثرات آن‌ها بر یکدیگر بحث می‌کند، هم جایگاه کتاب‌های سینمایی را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و یکی از کتاب‌های پرمخاطب این هفته بوده است.

ناشرانی چون مروارید، ماهی، بیدگل و نیلوفر بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 10 مهرماه تا 16 مهرماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی جیحون: دو کتاب «از دولت عشق» کاترین پاندر و «شفای زندگی» لوییز هی‌ با ترجمه‌ی گیتی خوشدل، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «دروغ سرآمد تمام بدی‌ها: رفتار شناسی دروغ» نوشته‌ی پل اکمن که پژوهشی روان‌شناختی درمورد عوامل گرایش به دروغ و رفتارشناسی مربوط به آن است  در پشت سر آن‌ها قرار دارد. کتابی از لیل لوندر برای آموزش تعامل و ارتباط با تمامی افراد، تحت عنوان «چه‌طور با هر جور آدمی ارتباط برقرار کنیم» هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابفروشی جیحون قرار گرفته و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. همچنین اثر معروف اریک برن در مورد بازی‌ها روانی موجود در روابط انسانی، یعنی «بازی‌ها؛ روان‌شنناسی روابط انسانی» نیز، دیگر کتاب پرفروش جیحون معرفی شد.

کتابفروشی چتر: ترجمه‌‌های اصغر نوری از سه اثر داستانی «دفتر بزرگ»، «مدرک» و «دروغ سوم» از آگوتا کریستف در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی چتر ایستاده‌اند و پرفروشترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانهای کتاب هری پاتر را شکست، تحت عنوان «دختری در قطار» با ترجمه‌ی فرانک سالاری رده‌ی بعدی لیست فروش را به خود اختصاص داده است.  داستان‌های طنز ابراهیم رها در نقد عادات اجتماعی بد جامعه‌ی ما، یا همان «چقدر خوبیم ما» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود.  همچنین دو رمان قدیمی «سمفونی مردگان» عباس معروفی و «ناتور دشت» سالینجر نیز از جمله کتاب‌های داستانی مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در هفته‌ی دوم مهرماه معرفی شدند. البته نمایشنامه‌‌ی اورپید درباره‌ی تراژدی زنی که فرزندانش را به قتل رساند با نام «مده‌آ» هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و برای دومین بار در چند هفته‌ی گذشته جزو پنج کتاب پرفروش این هفته به شمار می‌آید.

کتابفروشی نشر بیدگل: دو رمان آلمانی «سال‌های سگ » گونترگراس با ترجمه‌ی حسن نقره‌چی و «گیرنده شناخته نشد» از کاترین کرسمن تیلور در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. البته رتبه‌‌ی اول جدول فروش در اختیار کتاب دانشگاهی «معنا به مثابه تجربه‌ی زیسته» با زیر عنوان گذر از نشانه‌شناسی کلاسیک به نشانه‌شناسی با دورنمای پدیدارشناختی از مرتضی بابک‌معین با مقدمه‌ی لاندوفسکی است که در دو هفته‌ی اخیر مورد توجه دانشجویان قرار دارد.  نکات جامعه‌شناسه‌ی باربارا منل درباره‌ی چگونگی بازنمایی شهرها در سینما که تحت عنوان «شهرها و سینماها» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است هم دیگر کتاب محبوب در این فروشگاه معرفی شد. همچنین تازه‌ترن نمایشنامه‌ی چاپ شده از مارتین مک‌دونا با نام «جمجمه‌ای در کانه مارا» و «امی نوتر: مادر جبر نوین» که روایت زندگی یکی از تاثیر گذارترین دانشمندان و ریاضیدانان زن قرن بیستم است نیز، کتاب پرفروش بعدی این فروشگاه در نیمه‌ی اول مهر بودند.  

کتابفروشی روزبهان: تازه‌ترین داستان‌های ترجمه شده از کریشتوف کیشلوفسکی با نام «اتفاق و دو داستان دیگر» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی روبهان ایستاده است. البته فروش «نامه‌های پر تب‌وتاب» لوئیس بورخس با ترجمه‌ی نجمه شیری و «در جستجوی صبح» به قلم عبدالرحیم جعفری موسس و بنیانگذار فقید انتشارات امیرکبیر هم درخور توجه بوده و این هفته جایگاه این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها رتبه‌های خوبی دارند. همچنین نکات تخصصی برای طراحی و هنر گرافیک یعنی «طراح کیست» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در اولین میانی مهر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در انتهای فهرست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاد. به جز این پنج کتاب، دی‌وی‌دی های درس‌گفتارهای موسسه‌ی پرسش نیز از جمله انتخاب‌های مراجعان به کتابفروشی روزبهان بوده و  مطابق معمول از «یک عاشقانه‌ی آرام» هم استقبال خوبی صورت گرفته است.

کتابفروشی گوتنبرگ: به گفته‌ی فروشنده با شروع مدارس و دانشگاه بیشتر فروش گوتنبرگ مربوط به کتاب‌های درسی و دانشگاهی می‌شود. با این حال آثار داستانی قدیمی «دنیای سوفی» از یوستین گوردر و «کوری» ساراماگو هنوز هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی گوتبرگ هستند. همچنین «بی‌شعوری» خاویر کرمنت این هفته باز هم مورد توجه ویژه‌ی مراجعان این کتابفروشی قرار گرفته و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. داستان زندگی پروفسور محمود حسابی به قلم پسرش (ایرج حسابی)، یعنی « استاد عشق» نیز دیگر کتاب لیست پرفروش‌های این فروشگاه معرفی شد. علاوه بر این‌ها، «رازهایی در مورد مردان و زنان» هم این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‌های این کتابفروشی ایستاده است.

کتابفروشی نشر مروارید: دو رمان خارجی «دیروز» آگوتا کریستف و «کمی قبل از خوشبختی» انیس لودویگ این هفته‌ هم جزو پر فروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته داستان‌های ایرانی مثل «دیوار» از علیرضا غلامی و «سوزن ته‌گرد» رحیم رسولی که خودش درباره‌اش می‌گوید: «دلم نمی‌آمد این روایت گونه‌های طنزآمیز را مجموعه داستان بنامم. می‌ترسیدم بازهم برای نثر طنز ما داستان درست کنند، ولی وقتی دیدم استادیوم آزادی هم برای خودش مجموعه دارد، گفتم چرا ما نداشته باشیم!»، نیز رتبه‌‌ی خوبی در لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی کتابفروشی مروارید دارند. اولین دفتر شعر غلامرضا معدنی‌پور یا نام «تو همچون پاریس زیبایی» نیز این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال این کتابفروشی داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‌شود.  

شهرکتاب مرکزی: دو کتاب طنز «چقدر خوبیم ما» از ابراهیم رها و «رساله‌ی صد فرمان» از جلال سمیعی در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته حضوری پررنگ داشته‌‌اند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، دو اثر داستانی نیز در این لیست دیده می‌شوند، بر این اساس مجموعه داستان «در دهان اژدها»‌ از محمدرضا زمانی و «فیودور داستایفسکی (نگاهی به زندگی و آثار)» نوشته‌ی رابرت برد نیر رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های شهرکتاب مرکزی را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین جلد سی و ششم از سری کتاب‌های دانش‌نامه فلسفه استنفورد با نام «فلسفه‌ی موسیقی» در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

کتاب‌های پرفروش نیمه‌ی اول مهرماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 دیروز آگوتا کریستوف/ اصغر نوری مروارید 8000 دیروز داستان مردی را روایت می‌کند که زندگی او به کار در کارخانه و نوشتن خلاصه شده است.
2 دفتر بزرگ آگوتا کریستوف/ اصغر نوری مروارید 9500 جلد اول از تریلو‌ژی دوقلوها بود که کریستوف را به یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های دنیا بدل کرد.
3 دروغ سوم آگوتا کریستوف/ اصغر نوری مروارید 8200 کتاب سوم از تریلو‌ژی دوقلوها
4 مدرک آگوتا کریستوف/ اصغر نوری مروارید 8800 کتاب دوم از تریلو‌ژی دوقلوها
5 سال‌های سگ گونتر گراس/ حسن نقره‌چی نیلوفر 48000

گراس خود سال‌های سگ را «سیاسی‌ترین» بخش از سه‌گانه دانتسیگ می‌داند.

6 امی نوتر: مادر جبر نوین ام.‌بی. تنت/ حسن فتاحی مازیار 6500 روایت زندگی یکی از تاثیر گذارترین دانشمندان و ریاضیدانان زن قرن بیستم
7 گیرنده شناخته نشد کاترین کرسمن تیلور / ماهی 3500 شرح نامه‌نگاری‌های دو دوست آلمانی ساکن امریکا در دوره‌ی به قدرت رسیدن هیتلر
8 دختری در قطار پائولا هاوکینز/ فرانک سالاری البرز 19000 پرفروش‎ترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست.
9 جمجمه‌ای در کانه‌مارا مارتین مک‌دونا/ بهرنگ رجبیل بیدگل 7000 تازه‌ترن نمایشنامه‌ی چاپ شده از مارتین مک‌دونا
10 شهرها و سینماها باربارا منل/ نیما عیسی‌پور بیدگل 25000 نکات جامعه‌شناسه‌ی باربارا منل درباره‌ی چگونگی بازنمایی شهرها در سینما
کد خبر : ۳۱۱۴۲۹