خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده برنامه «نقد تئاتر» مطرح کرد:

مسئولیت سنگین هنرمندان تئاتر در افزایش نقدپذیری

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «نقد تئاتر» هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی را پیشگام افزایش ظرفیت نقد‌پذیری در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید گیاهچی با تاکید بر اینکه این برنامه مثل هر برنامه دیگری تلاش می‌کند با بالاترین کیفیت روی آنتن برود، اظهار کرد: هدف‌ ما این است که «نقد تئاتر» صرفا یک برنامه تلویزیونی نباشد، بلکه تلاش می‌کنیم کیفیت محتوایی برنامه آن را به برنامه‌ای قابل ارجاع تبدیل کند. مانند بسیاری از تولیدات رسانه‌ای ایران و جهان که مخاطبان و کارشناسان بعد از پخش نیز بارها به آن رجوع می‌کنند.

او تصریح کرد: هدف اولیه گروه این است، اما اینکه تا چه حد به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم وابسته به عوامل متعددی است ازجمله همراهی هنرمندان و کارشناسان و فرهیختگان تئاتر.

تهیه‌کننده «نقد تئاتر» برقراری آشتی و ایجاد اعتماد بیش تر بین اهالی تئاتر و رسانه ملی را یکی دیگر از اهداف برنامه توصیف کرد و گفت: یکی دیگر از اهداف مورد نظر برقراری آشتی و تعامل بیش‌تر میان اهالی هنرهای نمایشی و از سوی دیگر هنرمندان تئاتر با رسانه ملی است.

گیاهچی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت پایین نقدپذیری در جامعه و البته اهالی تئاتر، آیا امکان طرح نقد جدی در برنامه وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: در اینکه باید ظرفیت نقدپذیری را بین خودمان افزایش بدهیم شکی وجود ندارد و اصولا یکی از مشکلات جدی جامعه ما و ازجمله عرصه فرهنگ فقدان گفتگو و عدم نقدپذیری است. اتفاقا مسئولیت هنرمندان و به‌خصوص هنرمندان تئاتر در این زمینه سنگین‌تر است و باید پیشگام بالا بردن این ظرفیت در میان اقشار اجتماع باشند. بنیان و اساس تئاتر، گفتگو و دیالوگ است و بیش از هر هنر دیگری ظرفیت گسترش این نیاز اساسی برای پویایی و سلامت هر جامعه‌ای را دارد.

او با اظهار تاسف از کاهش ظرفیت نقدپذیری در جامعه و از جمله هنرمندان و به خصوص هنرمندان تئاتر ادامه داد: باید از تعارف‌های مرسوم فاصله بگیریم و ستایشگری محض و سرکوبگری مطلق را کنار بگذاریم. افزایش ظرفیت پذیرش نقد در میان هنرمندان تئاتر می‌تواند موجب گسترش این روحیه بین دیگر هنرمندان و نهایتا جامعه ‌بشود، موضوعی که از مهمترین نیازهای جامعه امروز ماست.

گیاهچی خاطرنشان کرد: باید از جمله‌های کلیشه‌ای، احساسی و غیرتخصصی و به قولی واکنش پیش از نقد مانند "از نمایش خوشم آمد یا نمایش را دوست نداشتم و ..." فاصله بگیریم و گفتگو را به سوی نقد و بررسی جدی، علمی، مستدل و مستند سوق بدهیم. نقد و بررسی یکی از نمایش‌های روی صحنه محوریت برنامه ما نیست بلکه دریچه و روزنی است تا به بهانه‌ آن؛ کلیت تئاتر، هنرهای نمایشی، هنر و فرهنگ را محور قرار بدهیم.

«نقد تئاتر» از مجموعه برنامه‌های «نقد ۴» است که ساعت ۲۳ روزهای شنبه هر هفته به‌طور زنده پخش می‌شود. مجید گیاهچی تهیه‌کننده این برنامه است و اجرای آن را «عطاءالله کوپال» برعهده دارد.

کد خبر : ۳۰۹۷۴۸