خبرگزاری کار ایران

انتخاب پاییزی تهرانی‌ها: زندگی روشنفکران روس در دروه‌ی استالین

«امید علیه امید» با زیرعنوان زندگی روشنفکران روسیه در دوره ارعاب استالینی، «ابر ابله»‌ ارلند لو، «من پیش از تو» و «آکوردی برای صرف شام» کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در اولین روزهای پاییز هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران با شروع مدارس تغییرات چندانی نداشته است و هنوز هم همان کتاب‌های پرمخاطب نیمه‌ی اول سال بیشترین خواهان را دارند. کتاب‌هایی مثل «جزء از کل»، «بی‌شعوری» و «اتفاق» همچنان در لیست پنج‌تایی پرفروش‌های بیشتر فروشگاه‌های کتاب جا خوش کرده‌اند، کتابفروشی‌ها هم منتظرند هرچه زودتر کتاب‌های نوبرانه و چاپ اولی پاییز را دست‌چین کنند تا برای شب‌‌های بلند پاییز و چله کوچک برگ‌های تازه‌ای رو کنند.

«امید علیه امید» با زیرعنوان زندگی روشنفکران روسیه در دوره‌ی وحشت استالینی، «ابر ابله»‌ ارلند لو ، «من پیش از تو» و «آکوردی برای صرف شام» کتاب‌های تازه وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در اولین روزهای پاییز هستند. البته کتاب‌هایی مثل «دختری در قطار»، «فرار از اردوگاه 14» و «چقدر خوبیم ما» هم برای چندمین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. رمان‌های «کافه پیانو»ی فرهاد جعفری و «زیر آفتاب خوش‌خیال عصر» جیران گاهان نیز کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که هنوز هم مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و هرازگاهی مثل این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش دیده می‌شوند. علاوه بر این‌ها کتاب‌های «دایی جان ناپلئون» از ایرج پزشکزاد و «رضا شاه از تولد تا مرگ» آثاری با حال و هوای تاریخی هستند که مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته‌اند. «کبریت خیس» از و «یک عاشقانه‌ی آرام» هم کتاب‌های پرفروش حوزه‌ی هنرهای نمایشی در روزهای ابتدایی مهر معرفی شدند. کتاب «بازیچه‌ی دست دیگران نشوید» ژاک ریگارد که نویسنده‌اش آن را خطاب به افرادی نوشته که از کنترل شدن توسط دیگران، به ستوه آمده‌اند، هم جایگاه روان‌سناسی را در لیست پرفروش‌ها حفظ کرده و یکی از کتاب‌های پرمخاطب این هفته بوده است.

ناشرانی چون مروارید، ثالث، بیدگل و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 4 مهرماه تا 9 مهرماه را بررسی کرده است.

کتابسرای نیک: دو مجموعه غزل پست‌مدرن «انقراض پلنگ ایرانی با فزایش بی‌رویه‌ی گوسفندان» و «با موش‌ها»‌ از سیدمهدی موسوی، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «شاگرد قصاب» نوشته‌ی پاتریک مک‌کیب با ترجمه‌ی پیمان خاکسار که همچنان خواهان دارد در پشت سر آن‌ها قرار دارد. پرفروشترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانهای کتاب هری پاتر را شکست، تحت عنوان «دختری در قطار» هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابسرای نیک قرار گرفته و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. همچنین نمایشنامه‌های «کبریت خیس» عباس صفاری و «یک عاشقانه‌ی آرام» نوشته‌ی نادر ابراهیمی دیگر کتاب پرفروش نیک معرفی شد. علاوه بر این‌ها «هست یا نیست» سارا سالار هم ظاهرا اینجا پرفروش شده و توجه خوانندگان این فروشگاه را به خود جلب کرده است. مجموعه شعرهای «ی» از حسین جنتی و «خانمی که شما باشید» حامد عسکری نیز دیگر اشعار مورد توجه اولین هفته‌ی مهر بوده‌اند.

کتابفروشی نشر ثالث: اثر نادژدا ماندلشتام، همسر شاعر سرشناس روس، «اسیپ ماندلشتام» درباره‌ی زندگی روشنفکران روسیه در دوره‌ی زمامداری استالین با نام «امید علیه امید» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی ثالث ایستاده و داستان «ابر ابله» نوشته‌ی ارلند لو با ترجمه‌ی شقایق قندهاری رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. ترجمه‌ی مهشید میرمعزی از عکس-مستند سیز نوته بام درباره‌ی بیش از 80 نویسنده و شاعر مطرح جهان، یا همان «در محفل شاعران مرده» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. همچنین اثر دو جلدی «شعر نو از آغاز تا امروز» نوشته‌ی محمد حقوقی نیز از جمله آثار تخصصی ادبی مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در چند روزی که از مهر گذشته معرفی شدند. البته مجموعه عکس‌های اینستاگرامی صابر ابر  با نام «هر رازی که فاش می‌شود یک ماهی قرمز می‌میرد» هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و جزو پنج کتاب پرفروش این هفته به شمار می‌آید.

کتابفروشی نشر چشمه: دو رمان «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» هاروکی موراکامی با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت و «جزء از کل» استیو تولز در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. البته رتبه‌‌ی اول جدول فروش در اختیار «فرار از اردوگاه 14» از بلین هاردن است که در دوـ سه هفته‌ی اخیر مورد توجه رمان‌بازها قرار دارد. نکات جامعه‌شناسه‌ی خاویر کرمنت درباره‌ی معضلات اجتماعی و مشکلات فرهنگی جامعه که تحت عنوان «بی‌شعوری» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است هم دیگر کتاب محبوب در این فروشگاه معرفی شد. همچنین اولین داستان بلند جیران گاهان که چاپ اول آن  10حدود  سال قبل منتشر شده، یعنی «زیر آفتاب خوش‌ خیال عصر» نیز، پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در روزهای ابتدایی مهر بود.  

کتابفروشی ارغوان: تازه‌ترین اثر ترجمه شده از جوجو مویز با نام «من پیش از تو» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های کتابفروشی ارغوان ایستاده است. البته فروش دو اثر داستانی خارجی «جزء از کل» نوشته‌ی استیو تولز و «اگر یک مرد را بکشم، دو مرد را کشته‌ام » هم درخور توجه بوده و این هفته جایگاه این دو کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها رتبه‌های خوبی دارند. همچنین نکات طنز ابراهیم رها درباره‌ی عادات اجتماعی بد ما یعنی «چقدر خوبیم ما» هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در اولین روزهای پاییز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در انتهای فهرست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاد. به جز این چهار کتاب، «بی‌شعوری» خاویر کرمنت نیز مورد استقبال علاقه‌مندان به کتاب‌های اجتماعی و روان‌شناسی قرار گرفته است.

شهر کتاب ابن‌سینا: آثار داستانی ایرانی «کافه پیانو» از فرهاد جعفری و «اتفاق» گلی‌ ترقی هنوز هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های شهرکتاب ابن‌سینا هستند. «دختری در قطار» پائولا هاوکینز با ترجمه‌ی محبوبه موسوی نیز دیگر کتاب لیست پرفروش‌های این فروشگاه معرفی شد. علاوه بر این‌ها، «دایی جان ناپلئون» هم این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‌های این کتابفروشی ایستاده و مطابق معمول از «یک عاشقانه‌ی آرام» هم استقبال خوبی صورت گرفته است.

شهرکتاب الف: دو اثر «ملت عشق» و «بی‌شعوری» این هفته‌ هم جزو پر فروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته آثار تاریخی و تحلیلی مثل «رضا شاه از تولد تا مرگ» که به کوشش کیوان پهلوان گردآوری شده نیز در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی شهرکتاب الف قرار دارند. «دایی جان ناپلئون» و «بازیچه‌ی دست دیگران نشویم» ژاک ریگارد نیز کتاب‌های دیگری هستند که این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال این کتابفروشی داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‌شوند.  

شهرکتاب مرکزی: دو کتاب عاشقانه‌ی «جستارهایی در باب عشق» آلن دوباتن و «مثل خون در رگ‌های من» در فهرست پر فروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته حضوری پر رنگ داشته‌‌اند. در کنار این کتاب‌ها که در رتبه‌‌های اول و سوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، دو اثر دیگر که مدت‌هاست در این لیست دیده می‌شوند، یعنی «بی‌شعوری»‌ و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» باز هم رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این کتابفروشی را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین جلد ششم از سری کتاب‌های بابت اسفنجی با نام «بحران پرتاب شدن به بی‌نهایت» در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

کتاب‌های پرفروش اولین هفته‌ی مهرماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 امید علیه امید نادژدا ماندلشتام/ بیژن اشتری ثالث 50000 نگاهی به چگونگی زندگی روشنفکران روسیه در دوره‌ی زمامداری استالین
2 ابر ابله ارلند لو/ شقایق قندهاری ثالث 12000 روایتی از زندگی پسرکی گیج و منگ
3 من پیش از تو جوجو مویز/ مریم مفتاحی آموت 28500 آسوشیتدپرس درباره این رمان می‌نویسد: بعضی کتاب‌ها را نمی‌توان زمین گذاشت. کتاب‌هایی وجود دارند که آدم به حدی جذب شخصیت‌هایش می‌شود که دوست ندارد داستان به پایان برسد، برای همین خواندنش را کش می‌دهد. کتاب جوجو مویز یکی از این کتاب‌هاست. گاهی می‌خندید، گاهی لبخند می‌زنید و گاهی عصبانی می‌شوید، و حتی اشک می‌ریزید.
4 فرار از اردوگاه 14 بِلِین هاردن/ مسعود یوسف حصیرچین چشمه 16000

این کتاب سرگذشت شین این گنون است که در مخوف‌ترین اردوگاه کار اجباری در کره‌ی شمالی یعنی اردوگاه 14 به دنیا آمد و تنها انسانی‌ست که توانسته از آن‌جا بگریزد.

5 دختری در قطار پائولا هاوکینز/ محبوبه موسوی میلکان 19000 پرفروش‎ترین کتاب سال 2015 در جهان که تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه‎ای کتاب هری پاتر را شکست.
6 چقدر خوبیم ما ابراهیم رها مروارید 7500 نقد ایرادات رفتاری ما به طنز
7 بازیچه‌ی دست دیگران نشوید ژاک ریگارد/ پیمان حسینی ققنوس 11000 کتاب «بازیچه دست دیگران نشوید» برای کسانی نوشته شده که از کنترل شدن از جانب دیگران، از بیش از حد خوب و مهربان بودن، از بدبخت بودن و این که نمی‌توانند اختیار زندگی و کار خودشان را در دست داشته باشند خسته شده‌اند.
8 انقراض پلنگ ایرانی با فزایش بی‌رویه‌ی گوسفندان سید مهدی موسوی بوتیمار 14000 غزل پست مدرن
9 در محفل شاعران مرده سیز نوته بام/ مهشید میرمعزی ثالث 12500 در این کتاب از مزار بیش از 80 نویسنده و شاعر مطرح جهان عکسهایی به چاپ رسیده و در کنار عکس نوشته‌هایی مرتبط با آن شخصیت آورده شده است.
10 دایی جان ناپلئون ایرج پزشک‌زاد صفی‌علی شاه 22000 این کتاب بدلیل طنز شیرین و تجسم هنرمندانه خصوصیات مردم ایران در غلبه احساسات بر خرد یکی از شاهکارهای ادبیات ایرانی به شمار می‌رود.

 

کد خبر : ۳۰۹۳۳۶