خبرگزاری کار ایران

خبرهایی از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ برنامه‌های دومین روز جشنواره، اجراهای بین‌المللی و معرفی یکی از نمایش‌ها؛ خبرهای امروز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هستند.

به گزارش ایلنا، در متن پیام جنتی به جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی می‌خوانیم: «تئاتر خیابانی فرصتی جدی و هنری برای بسط اندیشه، پاسداشت حقیقت و شناخت واقعیت‎های اجتماعی است. در این شکل هنری نو، اجتماعی و بسیار مردمی، هدف آن است که معنویت سازنده‎ای که حیات فردی و گروهی ما بدان سخت وابسته است مورد توجه قرار گیرد و لذا نشان دادن دغدغه‌های درونی، نگرانی‌های جمعی و معضلات اجتماعی اقشار گوناگون به شیوه صحیح و یافتن پاسخ ملموس و کاربردی، از اولویت‎های اصلی این هنر بسیار مردمی به شمار می‌رود.

بدون تردیدتأثیر سازنده و بی‎واسطه‎نمایش خیابانی بر مخاطب مشتاق، گامی اساسی برای دفاع از ارزش‎های اخلاقی، تبلیغ آگاهی و تبیین هنجارهای اجتماعی است و این هنر نمایشی برای ایرانیان فرهنگ‎پرور و فرهنگ‎دوست آن‎گاه باورپذیرتر می‌شود که به مسائل و دغدغه‎های اجتماعی نسل امروز و دردهای جامعه بپردازد و این همان رسالت بی‌بدیل هنر برای هدایت و آگاهی‎بخشی است.

برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در شهر مریوان،علاوه برآنکه فرصتی مناسب برای تبلور کارکرد اجتماعی تئاتر خیابانی،یعنی ترسیم معضلات، دردها و ناهنجاری‎ها است و مردم و مسئولان را در چگونگی برخورد شایسته، سازنده و پیشگیرانه با ناهنجاری‎ها یاری می‌دهد، نشان دهنده توجه ویژه نظام جمهور اسلامی به حل و فصل مشکلات اجتماعی با بهره‌گیری از ابزارهای هنری است.

در دوره‌ای که امواج تفرقه در منطقه گسترش یافته و ناامنی و جنگ‌های فرقه‌ای، قومی و نژادی در بعضی از کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه آسایش و حیات را از مردم سلب کرده است، هنرمندان ایران از هر قوم و مذهب، با تفاهم و همدلی در استان سرافراز کردستان، در کنار مرز پرگهر ایران عزیز با میزبانی برادران و خواهران آن خطه گردهم آمده و رویدادی بس گران‌سنگ را در به صحنه آورده‌اند تا باتبادل اندیشه با هنرمندان سایر کشورها بپردارند. این همنشینی و همدلی فرهنگ‌ها و اقوام مختلف که نشأت گرفته از روحیه انسان دوستی و تمدن غنی چندین هزارساله مردمان این سرزمین است، می تواند الگویی مناسب از دوستی و همزیستی فرهنگ‌ها و اقوام، برای سایر ملل منطقه که امروز درگیر منازعات داخلی هستند، باشد و پیام صلح و برائت ایرانیان از خشونت و تعصب را در وهله نخست به میهمانان غیرایرانی جشنواره و سپس به جهانیان ارائه دهد.

در پایان لازم می‌دانم از همکارانم در معاونت امور هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به‌خاطر تلاش مجدانه برای برگزاری این جشن و ایجاد همدلی و مودت بین اصحاب فرهنگ و رسانه سپاس‌گذاری نمایم و برای همه هنرمندان شرکت کننده در جشنواره توفیق و کامیابی بیشتر آرزومندم.

برنامه‌های دومین روز جشنواره

دومین روز دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان میزبان 37 اثر است که در 9 نقطه شهری و روستایی مریوان اجرا می‌شوند.

نمایش «هست ولی کم هست» از لاهیجان به کارگردانی امیر امینی اثر برگزیده جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان است که در بخش مهمان شرکت کرده است. نمایش «خرمشهر67 » از شهر خرمشهر به کارگردانی عبدالحسین جلیل‌نسب و برگزیده جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، نمایش «گتمه آقا جانا گل عمی جانا» از تبریز به کارگردانی سیامک افسایی و برگزیده جشنواره تبریزنیز دیگر آثار دعوت شده در این روز هستند.  نمایش «فرشته ماهی در خاک» از ورامین به کارگردانی علی عمرانی از آثار بخش مرور است که به عنوان نمایش آغازین این دوره از جشنواره روز گذشته در پارک شانو اجرا شد.

نمایش از Tesseract کشور آذربایجان، نمایش Parada از کشور ایتالیا، نمایش Encontros «ملاقات» از کشور اسپانیا و نمایش برزخ، محصول مشترک ایران و یونان آثار خارجی هستند که در روز دوم در کنار دریاچه زریبار، پارک ملت و پارک شانو اجرا می‌شوند.

نمایش «برزخ»، کاری مشترک از گروه تئاتر آتروپوس یونان و گروه تئاتر کانی بوکان به کارگردانی رحیم عبدالرحیم‌زاده و استاماتیس افستاتیو است کهاز سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست به داستان سیدوان از منظومه‌های کهن کردستان اختصاص دارد که در آن پدری در روز عروسی پسرانش هرسه آنها را از دست می‌دهد.

اپیزود دوم براساس داستان «ار» در اساطیر یونانی شکل گرفته که در آن سربازی به نام «ار» پس از جنگ به جهان مردگان می‌رود و بخش سوم دیدار این دو جهان را به تصویر می‌کشد.

در نمایش «برزخ» سعد قهرمانی، سعادت بدوی، شورش تباک، ایران احمدپور، کژال مبارکی، امید اسراری و استاماتیس افستاتیو به ایفای نقش می‌پردازند و هیرش نادری، ماندانا بدوی، آسو مام‌زاده و کوثر محمدامینی به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند.

استاماتیس افستاتیو که دانش‌آموخته دانشگاه آتن و استراسبورگ است پیش از این کارگاه‌های آموزشی و پروژه‌های تئاتری را در کشورهایی چون هندوستان، لهستان، ایران، آلمان، ارمنستان، بلغارستان،‌ دانمارک، کره جنوبی،‌روسیه، صربستان، مکزیک و اسپانیا اجرا کرده است.

رحیم عبدالرحیم‌زاده نیز دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس است و سال گذشته با نمایش «آنتیگونه» توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را به دست آورد.

در بخش آزاد جشنواره «آخرین لالایی مادر» کاری از پژمان شاهوردی، «زائر» از هیوا اسدبیگی، «وقت گل نی» از امین صادقی، «هاپ» از غنچه شکوهیان، «ژست» اثر فرامرز قلیچ‌خانی، «عصر نخبندان» از نرگس خاک‌کار و «دیگه هیچی نمونده» از احمد صمیمی در بخش آزاد جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرند.

سه نمایش «دختری بر آب خروشان» از مهدی  صالح‌یار، «آیین‌های گامرون» از مرضیه آزادی خالص و «آواهای بهاری» اثری از زهرا مریدی در بخش آیینی به رقابت می‌پردازند.

تجلیل از مقاومت کوبانی در ساحل دریاچه زریبار

علی عمرانی کارگردان گروه «خلسه» نمایش «ای به تنم جان همه تو» با موضوع محاصره کوبانی به دست داعش را در چند نوبت در دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرا می‌کند.

وی که با نمایش «فرشته ماهی در خاک» اجرای افتتاحیه مراسم آغازین جشنواره در پارک شانو مریوان را به عهده داشت، این بار وضعیت دردناک مردمان کوبانی در محاصره را در این نمایش به تصویر کشیده است.

«ای به تنم جان همه تو» همانند دیگر آثار گروه «خلسه» مجموعه‌ای حرکات طراحی شده است که از حمله داعش به کوبانی، مقاومت مردم، شهادت پیشمرگه‌ها و آزادی کوبانی را پوشش می‌دهد. این نمایش در نخستین اجرای خود ساحل دریاچه زریبار با استقبال عظیم مردم مریوان مواجه شد تا جایی که مردم سرودهای کردی این نمایش را – که به زبان کردی اجرا می‌شد – همخوانی کردند.

عمرانی شب گذشته با «فرشته ماهی در خاک»، اجرایی محیطی با موضوع 175 شهید غواص عملیات کربلای 4 موفق به کسب جایزه موسیقی و کارگردانی بخش خیابانی جشنواره تئاتر شهر شده است.

درباره اجرای نماینده اسپانیا در جشنواره

«D: Fausco» عنوان نمایشی است از اسپانیا که در ایام دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در حال اجراست. «D: Fausco» نمایشی است برپایه سیرک و رقص که فضایی دلقک‌گونه را خلق می‌کند. نمایش به شدت وامدار تئاتر فیزیکال است که به رابطه انسان‌ها در وجوه مختلف می‌پردازد.

«D: Fausco» درباره روابط دوستانه یا عاشقانه است، رابطه میان دو کارمند یا دو همکار و یا دو برادر و دو ملت که در آن دو بازیگر نمایش در پی کشف آن هستند که اگر بازی قدرت به دست یک نفر از آنان بیافتد چه رخ خواهد داد. آنان در نمایش خود این عدم توازن را به تصویر می‌کشند. به گفته آلفردو پرز، بازیگر اثر، نمایش می‌خواهد نشان دهد که «اگر دوستی غذا برای خوردن داشته باشد و دیگری نداشته باشد رابطه آنان به چه شکلی درخواهد آمد.»

این نمایش قبلا در کشورهای اسپانیا، پرتغال، فرانسه، هلند، فلسطین، تونس، الجزایر، انگلستان، لهستان، لاتویا، نروژ، بلژیک، کاستاریکا و مکزیک به اجرا درآمده است. آلفردو پرز در کنار پابلو روبیلو و مارتا آلونسو مسئولیت اجرای این نمایش را به عهده دارند که بسته به موقعیت مکانی اجرا دو به دو روبه‌روی هم بازی می‌کنند.

کد خبر : ۳۰۹۰۴۲