خبرگزاری کار ایران

در رونمایی از کتاب سردار صفوی مطرح شد:

بیشترین جان‌باختگان متعلق به خراسان رضوی هستند

آیین رونمایی کتاب«شوق وصال» سردار رحیم صفوی پیش از ظهر امروز (5مهر) در سالن همایش های باغ موزه دفاع مقدس

به گزارش ایلنا، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم با بیان اینکه این روز‌ها واقعا همه ما به خاطر فاجعه مرگباری که برای جمع کثیری از زائران ایرانی بیت‌الله‌الحرام پیش آمده دلشکسته‌ایم؛ گفت: نه تنها زائران ایرانی بلکه جمع کثیری از مسلمانان سایر کشور‌ها در این حادثه دلخراش و در روز عید قربان جان خود را از دست داده‌اند و براساس برآوردهای صورت گرفته حدود دو هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مشابهی هم مصدوم وجود دارد. براساس آخرین آماری که امروز صبح از کار‌شناسان سازمان حج و زیارت دریافت کرده‌ام تعداد ۱۴۴ نفر از حجاج ما جزو جان‌باختگان هستند و مصدومین حدو ۸۰ نفر باقی مانده‌اند که امروز از بیمارستان ترخیص می‌شوند و ۱۰ تا ۱۵ نفر نیز نیاز به ادامه مداوا در بیمارستان‌ها را دارند.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ نفر از زائران ایرانی مفقودالاثر هستند که شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد این تعداد جزو جان‌باختگان باشند و حدو ۲۰ درصد هم در بیمارستان‌ها هستند.

جنتی ادامه داد: این حادثه ضایعه دردناکی و بزرگی برای جهان اسلامی بود و نشان دهنده عمق بی‌کفایتی آل سعود بود زیرا چنین اتفاقی برای اولین بار نبود و پنجمین بار است که در جریان زیارت خانه خدا تعداد قابل توجهی از زائران جان خود را از دست می‌دهند ولی هیچگاه عمق فاجعه به اندازه این حادثه اخیر نبوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص منا و محدویت‌هایی که دولت عربستان در این چند روز اخیر ایجاد کرده است دسترسی به جان‌باختگان و مصدومین برای مسوولان سازمان حج و زیارت، هلال احمر و... بسیار سخت بوده است و اکنون که حجاج به مکه رفته‌اند و در آنجا استقرار یافته‌اند این امکان به وجود آمده که سرکشی‌ها را انجام دهند ولی بازهم دولت عربستان اجازه آن را نداده که اجساد را ببینند و با ارایه آلبوم عکسی از اجساد، آن‌ها را شناسایی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حدود ۱۲ استان کشور هستند که بیشترین جان‌باخته و مفقود الاثری را دارند و بیشترین خسارت ما در استان خراسان رضوی است. که امیدوارم ظرف چند روز آینده بتوانیم اجساد مطهر این عزیزان را به ایران بازگردانیم. البته بازگشت عادی زائران به کشور از فردا آغاز می‌شود ولی تحویل گرفتن اجساد نیاز به طی تشریفات قانونی دارد تا به ایران منتقل شوند.

جنتی ادامه داد: امیدواریم هرچه سریع‌تر این جان‌باختگان بازگردانده شوند و توسط مقامات رسمی کشور در فرودگاه مهرآباد از آن‌ها استقبال خواهد شد.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: دولت عربستان علیرغم جنایات زیاد، بر مواضع خودشان پافشاری می‌کنند، آن‌ها تبلیغات زیادی انجام داده‌اند که القا کنند این حادثه تقصیر خود حاجی‌ها بوده است که با تجمع باعث این حادثه شده‌اند.

وی با بیان اینکه آل‌سعود به هیات ایرانی که برای بررسی این حادثه تعیین شده بودند، ویزا صادر نکرده است، اظهار داشت: وقتی کشوری خود را در یمن و بحرین درگیر می‌کند و با داعش و جریانات تکفیری تعامل دارد، معلوم است که عناصر زبده را به آنجا می‌فرستد و مامورین جوان و بی‌تجربه را در منا نگه داشته‌اند و این مامورین جوان و بی‌تجربه نتوانسته‌اند این مساله و حادثه دلخراش را مدیریت کنند.

جنتی در ادامه با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس ادامه داد: این هفته یادآور دلاوری‌های شهیدان و ایثارگران و بزرگ مردان بی‌ادعاست. که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفتند و وارد میدان جنگ شدند و کشور را از محاصره رژیم بعثی نجات دادند.

وی با اشاره به شخصیت سردار رحیم صفوی دستار و مشاور عالی مقام معظم رهبری و چاپ کتای «شوق وصال» وی افزود: سردار صفوی را از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌شناسم و دوستی من با وی به خارج از کشور برمی گردد و از آن زمان تا امروز وی را همواره به عنوان شخصیتی مجاهد، صادق، امین، پر تلاش و سخت کوش می‌شناسم.

جنتی ادامه داد: سردار صفوی با باورهای اعتقادی و محکم خود همواره سخت گیر به دشمن مهربان به مردم و همراهان و برادران بوده است. شخصیتی که در کنار فعالیت‌های رزمی و مجاهدت‌های میدان نبرد به تحصیل علم و دانش نیز پرداخته است.

وی با اشاره به ویژگی‌های کتاب شوق وصال که مجموعه‌ای از عکس‌های دوران دفاع مقدس است؛ گفت: آنچه امروز شاهد رونمایی آن هستیم یکی از تالیفات سردار صفوی است که در آن مجموعه‌ای از عکس‌های هشت سال دفاع مقدس است.

جنتی افزود: عکس به ویژه برای نسل امروز ما که آن دوران را ندیده‌اند بسیار عبرت آموز و آموزنده است. این عکس‌ها یادآور خاطرات بسیار ارزنده رزمندگان است که به خوبی به ثبت رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز ادبیات دفاع مقدس سبک جدیدی ادبی بسیار ارزنده دارد که ما این سبک را در همه جا شاهدیم. حتی وصیت نامه‌های رزمندگان سبک جدیدی از ادبیات را خلق کرد و امروز برای همه ما و نسل جدید عبرت آموز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عکس یک رسانه ماندگار و گویاست و زبان این رسانه تصویری، همیشه با خودش هست و در دنیای امروز هر روز کاربرد عکس و ارزش آن در حال افزایش است.

وی گفت: هر عکسی هم دارای پیام سطحی و گذار و هم پیام نهفته و عمیق و اثرگذار است که در درون خود خاطره‌ها را تداعی می‌کند.

وی با اشاره به نصب عکس‌های مربوط به هشت سال دفاع مقدس در سطح شهر تهران ادامه داد: این عکس‌ها در شهر این روز‌ها فضای متفاوتی را به وجود آورده است و تاثیر گذار بوده است.

جنتی افزود: کتاب «شوق وصال» نیز تصویر محور است و با مطالبی گویا خاطرات پنهان و آشکار حماسه‌ها و تلاش‌های سردار صفوی را بیان می‌کند. انتشار این کتاب را به سردار صفوی تبریک می‌گویم و امیدوارم همه ما مروج فرهگ ایثار و شهادت و مقاومت باشیم.

در پایان این مراسم با حضور سردار سید یحیی (رحیم) صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری و «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب «شوق وصال» رونمایی شد.

کد خبر : ۳۰۸۲۸۲