خبرگزاری کار ایران

جزئیات دومین فستیوال موسیقی تهران تشریح شد

حمیدرضا نوربخش و محسن رجب‌پور طی نشستی امروز - یکشنبه 5 مهر - جزئیات دومین فستیوال موسیقی تهران را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست گفت: در آستانه شانزدهمین جشن خانه موسیقی هستیم. سال گذشته جشن سالانه خانه موسیقی به فستیوال تبدیل شد و این فستیوال در عمارت مسعودیه برگزار شد. متأسفانه امکان برگزاری دومین دوره فستیوال در عمارت مسعودیه به وجود نیامد.

وی افزود:  ما سال گذشته کف فضای عمارت را پوشانده بودیم و به خاطر حوض بزرگی که در حیاط آنجا قرار داشت، سطح را بالاتر آوردیم. اما متأسفانه امسال نگذاشتند که ما این کار را انجام دهیم، به همین جهت عمارت مسعودیه فضای مناسبی برای برگزاری کنسرت نداشت. به هر صورت خوشبختانه با همکاری برج میلاد دومین دوره فستیوال را در این مکان برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل خانه موسیقی درباره کنسرت‌های این فستیوال توضیح داد: فستیوال موسیقی تهران با 4 اجرا همراه است که در تاریخ 12 مهرماه، شهرام ناظری روی صحنه می‌رود و 13 مهر ارکستر ملی موسیقی ایران به رهبری فرهاد فخر‌الدینی به اجرای برنامه می‌پردازد. این اولین اجرای مستقل ارکستر ملی است زیرا قبلاً تعدادی نوازنده مشترک با ارکستر سمفونیک در ارکستر ملی وجود داشت، اما در این اجرا ارکستر با اعضای مستقل خودش روی صحنه می‌رود.

او ادامه داد: در روز 14 مهر ارکستر سمفونی تهران به رهبری علی رهبری روی صحنه می‌رود و درنهایت روز 15 مهر محمد علیزاده در برج میلاد برنامه اجرا می‌کند. جشن شانزدهمین سال تأسیس خانه موسیقی نیز 16 مهر برگزار می‌شود. ما سعی کردیم در فستیوال سبک‌های مختلف را داشته باشیم، همین طور قرار بود بخش بین‌الملل هم به دوره اضافه شود، اما به خاطر عوض شدن مکان برگزاری و جابه‌جایی تاریخ، نتوانستیم بخش بین‌الملل را برگزار کنیم.

نوربخش با اشاره به اجراهایی که برای جشن خانه موسیقی تدارک دیده شده، گفت: اجرای موسیقی نواحی بخشی از برنامه‌های جشن را تشکیل می‌دهد، همین طور اجرای موسیقی کلاسیک، سنتی و استعدادهای درخشان را خواهیم داشت. همچنین امسال دوسالانه آلبوم را خواهیم داشت که در دو بخش سنتی و کلاسیک آلبوم‌های برتر معرفی می‌شوند. هیأت داوران این دو بخش متشکل از فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار، شهرام ناظری، عباس خوشدل و میلاد کیایی می‌شود که از بین 150 اثر، آلبوم‌های برگزیده را انتخاب می‌کنند.

حمیدرضا نوربخش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سرنوشت کمپین حمایت از موسیقی که سال گذشته در فستیوال موسیقی تهران راه‌اندازی شد به کجا رسید، گفت: ما در حال حاضر از طریق حقوقی این مسئله را پیگیری می‌کنیم و صرفاً راه‌اندازی کمپین بسنده نکردیم. بخشی از این موضوع به بحث فضای مجازی و سایت‌ها برمی‌گردد و بخش دیگری از آن هم به صداوسیما برمی‌گردد، البته مهم‌ترین در این میان بحث فرهنگ‌سازی است که باید در این زمینه اقدامات جدی‌تری انجام شود.

مدیرعامل خانه موسیقی با وجود سوالات مکرر خبرنگاران مبنی بر تشریح همکاری و رقم قرارداد با دو ارکستر دولتی؛ پاسخ شفافی ارائه نکرد. 

این خواننده در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا فقط موسیقی سنتی و کلاسیک در دوسالانه آلبوم شرکت داده شده‌اند، گفت: متأسفانه امکانات ما بسیار محدود است و اگر می‌خواستیم دیگر گونه‌های موسیقایی را هم اضافه کنیم، به مشکل برمی‌خوردیم و خانه موسیقی هم‌اکنون ظرفیت انجام این کار را ندارد.

او ادامه داد: در برگزاری این فستیوال برج میلاد و صندوق اعتباری هنر کمک‌های بسیاری کردند همچنین بنیاد رودکی نیز برای در اختیار گذاشتن دو ارکستر ملی و سمفونیک همکاری بسیاری کرد.

وی درباره تقدیر از اهالی موسیقی در این فستیوال نیز اظهار داشت: در دومین فستیوال موسیقی تهران؛ برنامه‌هایی برای تقدیر از چهره‌های موسیقی در حوزه‌های مختلف داریم. به همین منظور از هنرمندان موسیقی کلاسیک و سنتی تقدیر خواهد شد همچنین از یک رهبر ارکستر، صدابردار، و سازنده ساز  تقدیر به عمل می‌آید.

محسن رجب‌پور (مدیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی تهران به نمایندگی از کانون ناشران خانه موسیقی) در ابتدا گفت: این فستیوال هر شب ساعت 21:30 در برج میلاد برگزار خواهد شد و هر شب یک اجرا خواهیم داشت. قیمت‌گذاری بلیت‌های فستیوال براساس سیاست‌گذاری خانه موسیقی انجام شده است. قیمت سقفی که برای بلیت‌ها در نظر گرفته‌ایم 100 هزار تومان است. البته صندلی‌های 100 هزار تومانی تعدادشان زیاد نیست و بلیت‌های 40، 50، 60 و 80 هزار تومانی هم به فروش می‌رسد.

کد خبر : ۳۰۸۲۲۵