خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد سه استاد پیشکسوت آبرنگ: شهرمان را آبرنگی نگاه کنیم

نمایشگاه سه استاد پیشکسوت نقاشی آبرنگ با حضور پر شمار هنرمندان و دوستداران هنر، عصر جمعه سوم مهرماه ۹۴ در گالری شکوه افتتاح شد.

به گزارش ایلنا؛ فصل مشترک نقاشی‌های بهمن نیکو، سیاوش مظلومی‌پور و کوروش اصلانی در عین داشتن تکنیک آبرنگ، احساس هر سه هنرمند در خلق آثار و رویکردی است که به محیط پیرامونی و طبیعت داشته و آن را در آثارشان بازتاب داده‌اند.

بهمن نیکو که تاکنون بیش از ۱۲۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران برپا کرده است، با ده اثر آبرنگ که به لحاظ تم موضوعی تنوع زیادی را شامل می‌شود در این نمایشگاه حضور دارد، او در مورد آثار تازه‌اش گفت: بعضی از آثارم در سال ۹۳ و تعدادی از آن‌ها در سال ۹۴ کار شده‌اند. نقاشی‌هایم به لحاظ سبک با هم تفاوت دارند، در این نمایشگاه هم آثاری را ارائه داده‌ام که سورئال و مفهومی‌اند و هم آثاری به صورت رئال کار کرده‌ام. دوست ندارم آثارم یک خط موضوعی را پیش بگیرند، به همین دلیل تنوع موضوعی آثارم زیاد است. در بخشی از آثار نگاه به طبیعت و طبیعت بی‌جان دارم و هنگامی که به سراغ کارهای مفهومی می‌روم برای انتخاب موضوع دستم باز است.

نیکو بوسیله ایجاد بافت‌هایی در آثارش مفهوم مورد نظر را به مخاطبان القا می‌کند، او با اشاره به اینکه ایجاد بافت در آثار جزو تکنیک شخصی یک هنرمند محسوب می‌شود گفت: بعضی از تکنیک‌ها شخصی است اما بعضی دیگر تکنیک‌های معمول و مرسومی است که در کلاس‌های آموزشی و کتاب‌ها به آن اشاره شده است منتها گاهی نقاشانی هستند که شیوه‌های خودشان را ابداع می‌کنند برای مثال معمول است که برای ایجاد بافت در آثار از نمک استفاده می‌شود اما اینکه چه موقع و به چه شکل هنرمند از آن در آثارش بهره بگیرد بستگی به شیوه شخصی هر هنرمند دارد.

او در مورد برگزاری این نمایشگاه گفت: تفاوت در نگاه و ارائه آثار متفاوت از هر یک از ما سه نفر که سالهاست نقاشی آبرنگ کار می‌کنیم برای مخاطبان جالب توجه بوده است تا اندازه‌ای که بسیاری از بازدیدکنندگان در مورد تفاوت آثار از من سوال می‌کنند. به نظرم بسیار خوب است که مخاطبان در یک نمایشگاه گروهی به تماشای سه نوع آثار متفاوت بنشینند.

سیاوش مظلومی‌پور که در بیش از پنجاه نمایشگاه انفرادی شرکت داشته و آثارش علاوه بر ایران، پیش‌تر در فرانسه، آلمان، ‌ آمریکا، کانادا، مالزی... به نمایش درآمده است در مورد ده اثر آبرنگی که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: در این آثار همچون آثار قبلی‌ام در نمایشگاه‌های گذشته نگاهی به محیط شهری، طبیعت ایران، زندگی مردم و معماری ایران دارم. آبرنگ یک ماده رنگی است که در اختیار و کنترل ماست بنابراین گویای چیزی است که از ذهن ما می‌گذرد. بنابراین هیچ ممنوعیت و محدودیتی ندارد و می‌توان بوسیله آن موضوعات مختلف را کار کرد اما تصویر کردن زیبایی‌های طبیعت، مناظر و معماری ابنیه‌های تاریخی از موهبت‌های این تکنیک است که اگر هر هنرمند بخواهد می‌تواند از دیدن آن منصرف شود و تصویر کردن این احساس و اتفاقات را از دست بدهد و موضوعات دیگری را کار کند.

مظلومی‌پور نمایشگاه گروهی آبرنگ را نمایشگاه خوبی دانست و گفت: اشتراکاتی بین آثارمان در این نمایشگاه وجود دارد گرچه شاید به ظاهر مشخص نباشد اما وجه مشترک آثار به لحاظ حس و تکنیک غیر قابل انکار است. تصور می‌کنم تنها مخاطبان می‌توانند کیفیت آثارمان در این نمایشگاه را قضاوت کنند.

کوروش اصلانی که تا کنون ۱۸ نمایشگاه انفرادی برپا کرده و شرکت در نمایشگاه‌های متعدد گروهی در داخل و خارج از کشور را در کارنامه هنری خود دارد، با ده اثر که همگی در سال ۹۴ خلق شده‌اند در این نمایشگاه حضور دارد، او در مورد آثار تازه‌اش گفت: مناظر ایران همیشه دستمایه آثارم بوده‌اند. با توجه به تصاویرقدیمی ایران سعی کرده‌ام با احساس و نگاه خود و با بهره گیری از اصول ترکیب بندی رنگ‌ها، چیدمان و کمپوزیسیون اجزا این آثار را کار کنم. در کنار مناظر ایران چند اثر نیز از اماکن دیدنی و مناظر کشورهای دیگر را نیز به تصویر کشیده‌ام.

اصلانی با اشاره به آنکه با دانستن اصول نقاشی می‌توان یک منظره را تبدیل به نقاشی رئال کرد گفت: من سعی‌ام بر این است که در آثارم تجریدی کار کنم. خلاصه و موجز گفتن در عین حال که معانی زیادی را بدنبال داشته باشد در واقع مانند اشعار حافظ و سعدی که مفاهیم و معانی زیادی را در بر می‌گیرند.

وی برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را مثبت دانست و گفت: با برگزاری نمایشگاه‌های گروهی باید دوستی‌ها را بیشتر کرد و سعی بر این داشت که حاشیه‌ها را کمتر کرده و از پیش داوری در مورد یکدیگر پرهیز کرد. افتخار بزرگی برای من است که در کنار دو استاد پیشکسوت نقاشی آبرنگ در نمایشگاه گروهی شرکت کرده‌ام.

نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ سه استاد پیشکسوت تا ۱۴ مهرماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این نمایشگاه در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى پلاک ١٩ دیدن نمایند.

کد خبر : ۳۰۷۸۸۴