خبرگزاری کار ایران

درخواست یک مدیر تئاتری از رئیس صداوسیما؛

آقای سرافراز؛ به خبرهای بدِ تئاتر اضافه نکنید

حسین پارسایی ضمن گلایه از تعطیلی «مجله تئاتر» از مسئولان سازمان خواست تا هویت اصلی این برنامه را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین پارسایی، مدیرکل سابق هنرهای نمایشی با تاکید براینکه باور نداشت برنامه «مجله تئاتر» تعطیل شود، اظهار کرد: با توجه به فراز و نشیب‌هایی که از سال گذشته آغاز شد این پیش‌بینی وجود داشت که برنامه «مجله تئاتر» سرانجام حذف شود؛ هرچند باور نداشتم تنها برنامه جدی موجود در عرصه هنرهای مظلوم نمایش با این مسئله مواجه شود. آن‌هم برنامه‌ای که هنرمندان دیگر استان‌ها را در جریان امور تئاتری می‌گذاشت. قرار نبود برنامه‌ای که جریانی پویا را به نمایش می‌گذارد با چنین رویه و منطقی مواجه شود.

این مدیر فرهنگی افزود: اساسا نباید فراموش کنیم که توجه به عرصه تئاتر؛ توجه به ریشه‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور معنا می‌دهد. این هنر همه جای جهان سرآمد است و همه از توانایی و ذوق هنرمندان عرصه نمایش برای ارائه آثار با کیفیت بهره می‌برند که معتقدم باید در ایران هم چنین باشد.

پارسایی به چالش‌های پیش روی هنرمندان تئاتر و نیاز مبرم به یاری رسانه ملی در این مسیر اشاره و خاطرنشان کرد: ما در این حوزه با چالش‌هایی مواجه هستیم که انتظار داریم رسانه ملی برای برطرف شدن مسائل یاری‌رسان باشد. با احترام به حوزه مسئولیت مدیران و برنامه‌هایی که برای پیش‌برد اهداف خود درنظر می‌گیرند اما نیاز است در بعضی زمینه‌ها با تامل بیشتر عمل کنیم.

او خاطرنشان کرد: اگر این برنامه نیازمند ارتقای کیفیت است نباید اصل آن را حذف کنیم، چون در این صورت پاک کردن صورت مسئله قلمداد می‌شود. اگر برنامه با سلیقه و خواست مدیران شبکه جور نیست قطعا باید مورد بازنگری قرار بگیرد نه ‌اینکه کل ماجرا تعطیل شود، بلکه می‌توان گروه را تغییر داد.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت با بیان درخواستی از مسئولان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از ریاست سازمان، آقای سرافراز و آقای پورمحمدی که شخصی حامی هنر شناخته می‌شود انتظار دارم در مورد تعطیلی برنامه «مجله تئاتر» بازنگری کنند.

پارسایی در ادامه به تشریح دشواری برندسازی و برنامه‌سازی در عرصه فرهنگ پرداخت و گفت: بعضی برنامه‌ها ازجمله برنامه‌های فرهنگی مانند برنامه‌های ورزشی نیستند که مخاطب آنچنانی داشته باشند یا تعداد زیادی تماشاگر به همراه بیاورند. نکته دیگر اینکه در این میان با طیف مخاطبان خاموش نیز مواجه هستیم که ماهیت آنها اصولا با مخاطبان دیگر برنامه‌ها تفاوت دارد. برنامه‌های فرهنگی به سختی و به مرور زمان جای خود را در میان مردم بازمی‌کنند و «مجله تئاتر» پس از چهارسال صرف هزینه به جایی رسید که مخاطبان هر هفته منتظر تماشای آن بودند.

او افزود: اختلاف نظر همه‌جا وجود دارد و یک برنامه خوب اینطور است که تضارب آراء ایجاد می‌کند. گرچه من به کارشناسان و برنامه‌سازان حاضر در برنامه ایمان دارم اما باید به نظر مسئولان نیز احترام بگذاریم و اگر تصور می‌کنند باید تغییری در کار حاصل شود قطعا می‌توانند اعمال کنند، اما تعطیلی برنامه درست نیست.

پارسایی در پایان با مسئولان سازمان سخن گفت و بیان کرد: عرض می‌کنم آیا مخاطبان تئاتر جزء مردم این سرزمین نیستند؟ آیا به هنرمندان مظلوم تئاتر توجه نمی‌کنید؟ این برنامه متعلق به یک شخص و گروه نیست. تنها محلی که علاقه‌مندان در جریان امور قرار می‌گیرند «مجله تئاتر» است. سوال اینجاست؛ چرا برنامه‌ای که آرزوی تئاتری‌ها بود تعطیل می‌شود؟ ما که خود را با جریان فرهنگ همدل می‌دانیم باید از این ظرفیت در جهت ارتقای فرهنگ استفاده کنیم.

او تصریح کرد: هرآنچه برای ادامه برنامه در زمینه ساختاری ایده‌آل می‌دانید اعمال کنید. آقای سرافراز؛‌ این روزها خبرهای ناگواری به هنرمندان تئاتر می‌رسد، لطفا شما به این خبرها اضافه نکنید.

کد خبر : ۳۰۷۳۹۲