خبرگزاری کار ایران

در هفدهمین جشن خانه سینما مطرح شد:

روشهای نظارتی قدیمی باعث رشد سینمای زیر زمینی شده است

هفد همین جشن سینمای ایران شب گذشته جمعه 20 شهریور در حالی برگزار شد که این جشن خالی از حاشیه نبود و یکی از مهمترین حواشی آن اخباری بود که درباره فیلم قصه ها شنیده شده بود و حتی واکنش همایون اسعدیان را نیز بدنبال داشت .

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون اسعدیان (دبیر هفدهمین جشن خانه سینما) با گرامی داشت یاد ایرج کریمی به خبر یکی از سایت‌های سینمایی اشاره کرد مبنی بر اینکه دست اندرکاران هفدهمین جشن سینمای ایران به دلیل فشارهای بیرونی مجبور به دست‌کاری در آرای داوران شدند و گفت: این صحبت بیش از اینکه توهین به دست اندرکاران برگزاری این جشن باشد، توهین به مسئولان است.

 وی ادامه داد: باید بگویم نه تنها فشاری بر دست‌اندرکاران اجرایی هفدهمین جشن سینمای ایران نبوده است بلکه داوران با فراغ بال و آسودگی خیال کار کردند. از همین رو من نه به عنوان یک سیاستمدار بلکه به عنوان یک سینماگر هم به سینماگران برگزیده و هم کسانی که در آرای داوری حضور نداشتند این اطمینان را می‌دهم که شورای صیانت از آرای داوران جمع بندی آرا را در اختیار دارد و هرکه بخواهد تهمتی مبنی بر دست‌کاری در آرای داوران بزند، مدارک را نشان خواهیم داد و اعاده حیثیت می‌کنیم.

هفدهمین جشن بزرگ خانه سینما

وی با اشاره به تعطیلی خانه سینما و همچنین خروج عنوان روز ملی سیما از تقویم رسمی کشور ادامه داد: سینمای ایران در سال‌های نه چندان دور با مشکلات بسیاری که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و همچنین خروج عنوان روز ملی سیما از تقویم رسمی کشور مواجه بود، اما خوشبختانه سال‌های تلخ سینمای ایران گذشته است و به شکرانه استقامت سینماگران ایرانی هم در خانه سینما باز شد و هم نام روز ملی سینما به تقویم بازگشت.

اسعدیان با بیان این مطلب که سینما ابزاری برای بیان دیدگاه، تمجید و یا لاپوشانی ناکارآمدی حکومت‌ها نیست ادامه داد: سینما ابزاری برای بیان مشکلات مردم و خواست آن‌ها هم نیست بلکه سینما توصیف هنرمندانه از جهان هستی است که در این راستا حفظشان مسئولان و مردم نیز مهم است.

اسعدیان با اشاره به ضعف در سینمای اجتماعی گفت: طرح مسائل مختلف در سینمای اجتماعی به نگاه سطحی و شعارگونه که در اندازه صفحه حوادث روزنامه‌ها است تنزل پیدا کرده است. کپی برداری و تقلید کورکورانه از شوخی‌های نخ نما شده دهه ۴۰ سینمای ایران سینمای مفرح ما را به موجودی معلول تبدیل کرده است و متاسفانه محافظه کار شده‌ایم و این محافظه کاری یعنی پیری و کهنگی.

وی با اشاره به اینکه سینما جسارت می‌خواهد و ما نیاز به بازپروری داریم؛ گفت: مشکل سینمای ایران نه پول است و نه نقدینگی بلکه مشکل درک نکردن مسائل اجتماعی است که حاصل آن بی‌اعتمادی است. بنابراین همه اهالی سینما نیاز به بازسازی خود داریم و برای این بازسازی نیاز به آرامش داریم. از همین رو درخواست می‌کنم که دعوا‌ها را به جای دیگر ببرید چراکه اینجا محله فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه سینما نیازمند خون تازه، جسارت‌ و بازپروری است، افزود: متولیان فرهنگ وسینما همچنان به روش‌های کنترلی گذشته بسنده می‌کنند. در حالی که این گونه نظارت تنها باعث رشد سینمای زیرزمینی می‌شود که همه تبعاتش را می‌دانیم.

هفدهمین جشن بزرگ خانه سینما

در ادامه مراسم احسان کرمی که اجرای برنامه را عهده دار بود از ژاله علو، عزت‌الله انتظامی و داریوش اسدزاده یادی کرد و مراسم با جشن تولد صدسالگی پرویز شاهین‌خو، بازیگر سینمای ایران ادامه یافت. شاهین‌خو ه گفت: من صد و پنج شش سالم است. در این مدت خیلی پستی‌بلندی‌ها در تئا‌تر و سینما دیدم و استقامت کردم و گفتم من باید نتیجه این استقامتم را ببینم. خدا رو شکر امشب این نتیجه را دیدم. او در ادامه برای حاضران آوازی خواند و با آوردن کیکی تولد او را برگزار کردند.

در این مراسم نادر فلاح بازیگر فیلم «چند متر مکعب عشق» پس از دریافن جایزه خود گفت: خدارو شکر می‌کنم که از چند کیلو خرما تا چند متر مکعب عشق زمان زیادی طول نکشید.

سپیده عبدالوهاب تیز پس از گزفتن جایزه خود جای بهرام بیضایی را خالی کرد و گفت: دفعه قبل که اینجایزه را دریافت کردم با بهرام بیضایی بودم و امشب بیش از هز کس جای او خالی‌ست.

کریستف رضاعی نیزهفدهمین جشن بزرگ خانه سینما که در این مراسم حضور نداشت و بابک کریمی برای گرفتن جایزه او روی سن آمد با پیامی که توسط کریمی قرائت شد از عدم حضورش در این مراسم عذرخواهی کرد و اینجایزه را مطعلق به همه هنرمندانی دانست که در خلق یک اثر دخیل هستندو او از همکاری با سازندگان فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان هیجان انگیز‌ترین همکاری که تا کنون داشته یاد کرد.

فرشته طائرپور نیز خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینمای ایران در هر دولتی سازگار با ناسازگار پایش در این خاک مقذس و سرش در آسمان‌ها بوده و هیچ‌کس هم نتوانسته اینشان را از آن بگیرد. ما دعوت می‌کنیم که به جامعه سینمای ایران تکیه کنید. در دولت این دولت مه با حپور شما، آقای ایوبی و روحانی زمینه‌های همدلی فراهم است امیدواریم این انفاق بیفتد.

کیمیایی نیز که برای اهدای جایزه به همراه طائرپور روی سن آمده بود گفت: درود به همه. من ترجیح می‌دهم حرف نزنم چون پر از گله هستم و این گله را برای نسل بعد از خود می‌گذارم.

او گفت: به‌نظر بوی ناصر تقوایی می‌آید. و ناصر تقوایی را به روی سن دعوت کرد. احسان کرمی نیز رو به حاضران گفت: کسانی که می‌خواهند تقوایی فیلم بسازد با تشویق‌هایشان این خواسته را ابراز کنند. تقوایی میان تشویق پیاپی حضار روی سن آمد.

تقوایی با این مطلب که من بر خلاف شایعه‌ها مشکلی برای ساخت فیلم ندارم و چندین بار وزارت فرهنگ و ارشاد و آقای ایوبی این را به من گفته‌اند و من نیز رابطه خوبی با آن‌ها دارم ادامه داد: زمانی که برای تهیه‌کننده‌ها فیلم می‌سازی فیلم خودت نیست. باید برای گیشه و با کیفیت فیلم بسازی و باید جواب سرمایه‌گذار را بدهی. من با مسئله دوم مشکل دارم.

او افرود: امیدوارم از امسال فیلم‌های تازه‌تر با موضوعات‌تر شروع شوند. سینمای ما با وجود اینکه استعدادهای زیادی دارد اما چند سالی ست که در حال درجا زدن است.

تقوایی در میان صحبت‌هایش به اهمیت شعر اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ شعر با وجهه‌ترین هنر ما شعر بوده اما سال‌هاست که سینما جای شعر را گرفته. قدرش را بدانیم.

هفدهمین جشن بزرگ خانه سینما

جمشید محمودی نیز یادی از رخشان بنی‌اعتماد کرد که در جمع حضور نداشت و گفت: افتخار می‌کنم که کنار شما ایستاده‌ام. برای من که یک مهاجر افغان هستم زمین مرز ندارد چون در کنار شما هستم.

علیرضا خمسه نیز که برای اهدای جایزه جلوه‌های بصری به روی سن امده بود گفت: دو سال پیش از وزارت ارشاد نامه‌ای برایم آمد که با اهدای نشان درجه یک هنری به بنده موافقت شده بود. این نامه سال ۹۲ به من رسید اما امسال ناگهان علیرضا خمسه به هدیه تهرانی تبدیل شد! و دوستان یادشان رفت که به من این نشان را بدهند.

در پایان نیز میرکریمی از خالی نبودن صندلی‌ها و حضور بیش از ۴۰۰۰ نفر ابراز خوشحالی کرد و از کسانی که برای برگزاری این جشن زحمت کشیدند تشکر مرد.

هفدهمین جشن بزرگ خانه سینما

 حاشیه‌ها:

مراسم با یک ساعت تاخیر شروع شد

بدلیل مشکلات فنی کلیپ‌ها و نماهنگهای که قرار بود پخش شود، پخش نشد

 گروه موسیقی دنگ شو در پایان مراسم به اجرای برنامه پرداخت.

 

کد خبر : ۳۰۴۳۶۸