خبرگزاری کار ایران

800 هزار زن شغل خود را ازدست داده‌اند/ افزایش زنان سرپرست خانوار

دولت به‌جای پرداختن به زیرساخت‌های حوزه‌ی نشر، اقتصادی گلخانه‌ای تشکیل داده که باید کتاب تولید شود و دولت آن را خریداری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در نشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه‌ی پایدار» با هدف تبیین راه کارهای تسهیل روند مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان در فرآیند رشد و توسعه کشور؛  احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر) با اشاره به اینکه درباره زنان دو وجه متفاوت وجود دارد؛ گفت: برآیند عملکرد گذشته نشان می‌دهد زنان 800 هزار شغل را از دست داده‌اند. این اتفاق در شرایطی است که تعداد زنان سرپرست خانوار به تعداد چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال سیاست‌گذاران تصمیم گرفتند افزایش تعداد فرزند را مدیریت کنند که این مساله به کاهش اشتغال زنان منجر شد. هر کارفرما به سمتی می رود که کارگری را استخدام کند که هزینه مرخصی بعد از زایمان را نپذیرد. این ناشی از عدم آگاهی مسئولان است.

او ادامه داد:  اما در حوزه فرهنگ و ادبیات به این شکل نبود زنان راه خود را رفتند. تعداد نویسندگان؛ مترجمان و پدیدآوردندگان آثار ادبی افزایش پیدا کرده است. در بعضی حوزه‌ها فضای تولید فرهنگی زنانه شده است. در کتاب‌های پرخوان که در جامعه هم بسیار هم ضروری است که روزی این این آ‌ثار هم مردانه بود؛ امروز در دست زنان است. در این سال‌هایی که گذشت کتاب‌های پرخواننده را زنان تولید کردند. یکی از آنها خانم فهیمه رحیمی بود. این کتاب‌ها از آن جمله کتاب‌هایی نبودند که دستگاه‌های رسمی و دولتی از آن حمایتی به عمل بیاورند.

مسجدجامعی افزود: ما در سال‌های قبل از انقلاب چهره‌های مثل پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و سیمین دانشور را داشتیم که بعد از انقلاب تا امروز شاهد حضور چنین چهره‌هایی در عرصه ادبیات نیستیم اما در میان کسانی که آثار پرخواننده به جامعه عرضه کردند؛ نقش زنان بسیار زیاد است. این وضعیت در حوزه شعر و سینما نیز دیده می‌شود. عرصه تصویرگری کتاب کودک با فاصله زیادی در اختیار خانم‌هاست. همچنین امروز تعداد کارگردانان زن نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است.

او با بیان اینکه کالاهای فرهنگی باید جزو سبد خانوار قرار بگیرند؛ گفت: برای آنکه این امر را جاری کنیم باید کتاب‌ها را از حالت عقیدتی و تربیتی خارج کنیم. در دولت گذشته شغل کتابداری را حذف کردند. این شغل یکی از نمادهای هویت ایرانی است. علم کلیدواژه‌ای است که بتوان با آن تمدن ایرانی اسلامی را توضیح داد. دوره‌ای را طی کردیم که اسم کتابداری را تغییر دادند. در سطح آموزش عالی احساس می‌کنم که معلم که هم‌خانواده علم است واژه خوبی نیست و اسم تربیت معلم را می‌کنند خوارزمی دیگر چه توقعی است که کتاب و کتابخوانی در چنین جامعی رشد کند. اینها نماد و نشانه است. وقتی خجالت بکشند از اینکه هم‌خانواده علم نام یک دانشگاه باشد و اسم آن را تغییر دهند؛ توقع دارید کتابخوانی در این جامعه رشد کند؟

بعد از او، محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) گفت: در برنامه دولت یازدهم طرح‌هایی مطرح شده بود و باید دید آنها چقدر عملی شدند. فکر می‌کنم وزارت ارشاد  شاید پیشتاز تحقق وعده‌های دولت بود. مشارکت صنوف به همت وزیر ارشاد انجام شد البته در دوران مسجدجامعی این اتفاق افتاده بود اما در دولت‌های نهم و دهم حر فی از این مساله مطرح نمی‌شد.

او ادامه داد: فکر می‌کنم ما مشکلاتی داریم که باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود. وزارت نیرو در حوزه برق تعرفه ویژه‌ای برای اماکن فرهنگی دارد. آنها یک ورزشگاه را مکان فرهنگی می‌دانند اما کتابفروشی را خیر. همچنین بحث معافیت مالیاتی کارگاه‌های زیر 5 نفر مطرح است.

او با بیان اینکه کتابفروشان در قیاس با ناشران وضعیت بدتری دارند؛ گفت:‌ طرح ترافیک به ناشران می‌دهید اما کتابفروشان از این امکان برخوردار نمی‌شوند اگر امکانش است باید سقف حقوق برداشته شود و حقوق و مزایا به میزان عرف در جامعه باشد. دولت به‌جای پرداختن به زیرساخت‌های حوزه‌ی نشر ، اقتصادی گلخانه‌ای تشکیل داده که باید کتاب تولید شود و دولت آن را خریداری کند. در حال حاضر قانون معافیت مالیاتی موسسات انتشاراتی  و کتابفروشان که سال 80 به تصویب رسیده انجام گرفته از همان سال‌ها کتاب‌ها از حوزه معافیت از مالیات خارج شدند اما اتحادیه ناشران این را پیگیری می‌کرد.

آموزگار ادامه داد: در 25 بهمن سال 93 کتابفروشان از مالیات معاف شدند که این حاصل همکاری جدی ارشاد و اتحادیه و رسانه‌ها بود امیدواریم سازمان مالیاتی همکاری خوبی با ما داشته باشد.

عفت شریعتی (مشاور امور زنان وزیر ارشاد) ضمن تشکر از برگزاری این نشست بیان کرد: مطالب مهمی را نخبگان عرصه‌های علمی و فرهنگی مطرح نمودند و در واقع حق مطلب ادا شده است. به دو نکته اشاراه می‌کنم و آن دو نکته اصالت و زندگی سعادتمندانه است. کتاب اصالت فرهنگی و اجتماعی و همه چیز ما ایرانیان است بر مبنای کتاب‌های مهم در ایران سرنوشت‌سازی داشتیم. قلم ابزاری است برای آنچه انسان نمی‌داند و ناشران این ابزار سرنوشت‌ساز را در اختیار دارند.

او ادامه داد: مگر همه تلاش‌ها در حوزه سیاست اقتصاد و ... برای رسیدن به یک زندگی سعادتمندانه نیست؟ اگر اینطور است حوزه نشر دخالت صددرصد در زندگی سعادتمندانه دارد. دکتر صالحی امیری حق مطلب را ادا کرد مساله نشر را آنطور نمی‌بینم که فقط یک وزارتخانه در آن دخیل باشد وزارت کار و تعاون امروز با آن درگیر شده.

مشاور امور زنان وزیر ارشاد با بیان اینکه ناشران در ارتباط با وزارت ارشاد گام های مثبتی برداشته‌اند؛ گفت: وزیر ارشاد به تمام مسائل عرصه نشر ورود پیدا کرده است و در واقع یک زمینه‌ساز مطمئن و قابل اعتنایی است برای پشتوانه بودن. برای پیشبرد اهداف جامعه آمادگی کامل جهت همکاری با وزارت کار را داریم. در طول چند سال گذشته بانوان ناشر اهتمام ویژه‌ای را به دست آوردند این خودشان بودند که دست به زانوی خود گرفته و بلند شدند.

شریعتی افزود: امروز برنامه‌های نشر در وزارت ارشاد به طور جدی پیگیری می‌شود به خصوص ناشران زن. ما مساله را زنانه نمی‌بینیم این مساله به اصالت اهمیت کشور ما برمی‌گردد. همت ما باید بر این استوار باشد که کتابخوانی را رونق ببخشیم. در برنامه ششم توسعه باید بتوانیم جایگاهی داشته باشیم. نمایندگان مجلس باید بودجه‌ای را به این مساله اختصاص دهند امیدواریم بتوانیم مشکلات را تبدیل به مساله کنیم و برای هر مساله نیزراه حلی بیابیم.

کد خبر : ۳۰۳۳۵۰