خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

پایان قراردادِ بازسازی تئاتر شهر/ بنا نیمه‌کاره رها شد

رئیس دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد از اتمام موعد قرارداد شرکت پیمانکار بازسازی تئاتر شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود معمار (رئیس دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد) اما با بیان اینکه اعلام اخطار قانونی ماده 46 در حوزه اختیارات مدیرکل هنرهای نمایشی نیست، از پایان قرارداد پیمانکار پروژه بازسازی خبر داد و گفت: شرکت پیکرنهاد – پیمانکار پروژه بازسازی تئاترشهر – تمام وظایف خود را طبق برنامه انجام داده و با توجه به پایان زمان قرارداد همکاری؛ دیگر فعالیتی در حوزه بازسازی تئاتر شهر ندارد.

معمار در حالی از اتمام زمان قرارداد شرکت پیکرنهاد خبر می‌دهد که کار بخش‌‌هایی از فاز نخست بازسازی تئاتر شهر - سالن قشقایی و بخش‌هایی از سالن سایه – همچنان به پایان نرسیده است. او در همین رابطه توضیح داد: شرکت پیکرنهاد به تمام وظایف موجود در قرارداد عمل کرده و کاری باقی نمانده است! و اگر کار جدیدی باشد پس از برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار جدید انجام خواهد شد که این کار طی روزهای پیش‌رو انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: انجام بخش‌های باقی مانده از بازسازی سالن قشقایی به هیچ وجه برعهده شرکت پیکرنهاد نیست و آنها کار خود را انجام داده‌اند. من به دنبال  این بودم که بتوانیم بعضی مسائل را به صورت فاکتوری پیش ببریم اما سازمان بازرسی کل کشور مخالفت کرد و مسئولان چنین عنوان کردند که باید قرارداد کلی بسته شود.

این مدیر با تاکید بر اینکه از این به بعد شیوه بستن قرارداد با پیمانکار بازسازی تغییر می‌کند؛ گفت: در حال جمع‌آوری گزارشی از موارد باقی‌مانده هستیم تا زمانی که پیمانکار جدید کار خود را آغاز کرد این موارد را پیگیری کند. با توجه به رویکرد جدید سازمان بازرسی دیگر امکان بستن قرارداد خرد وجود ندارد و ما باید برای مراحل باقی‌مانده بازسازی تئاتر شهر قرارداد کلی ببندیم.

معمار در واکنش به این گفته که چرا بخش‌های باقیمانده از فاز نخست بازسازی به پایان نمی‌رسد یا چرا بازسازی کارگاه نمایش آغاز نشد، بیان کرد: عملا کار زیادی باقی نمانده و بخش‌ اندکی از قشقایی و لابی قشقایی باقی نیست. در مورد بحث کارگاه نمایش هم که اصولا این سالن در قرارداد اجرایی شرکت پیکرنهاد قرار نداشت.

معمار در پاسخ به این پرسش که قرارداد خرید صندلی‌های جدید تئاتر شهر در نهایت چه زمانی قرار است ثبت قانونی شود؛ گفت: شرکتی که باید کار ثبت قرارداد را انجام دهد همه چیز را پیش برده و تنها منتظر امضای ذی‌حساب را برای پرداخت مالی هستیم که به محض انجام این کار ثبت قرارداد قانونی انجام می‌شود.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال که چرا قرارداد تا امروز ثبت نشده است، اظهار کرد: ذی‌حساب اشکالاتی به قرارداد قبلی داشت که موجب کندی کار شد. سوالی برایشان پیش آمده بود که وقتی یک بار صندلی خریداری شده، چرا خرید جدید در فهرست اقلام مورد نیاز قرار دارد؟

او افزود: ما توضیحات خود را عنوان کردیم و همین امروز امضای ذی حساب را برای پرداخت مالی دریافت می‌کنیم. بعد از پرداخت ما به شرکت ثبت قانونی انجام می‌شود و دیگر باید منتظر رسیدن صندلی‌های خارجی بمانیم. رسیدن صندلی‌های خارجی هم چیزی حدود 45 تا 50 روز به زمان نیاز دارد که صندلی‌های مورد نیاز برای سالن اصلی را نیز شامل می‌شود.

در شرایطی به سالگرد آغاز بازسازی مجموعه تئاتر شهر – مهر ماه - نزدیک می‌شویم که مدیرکل هنرهاى نمایشى تیرماه با ابراز نگرانى از سرعت بازسازى مجموعه تئاتر شهر، به پیمانکار پروژه اخطار قانونی داد و تاکید کرد تصمیم‌گیرى قطعى در این زمینه طی 48 ساعت انجام مى‌شود.

شفیعی در گفتگوی مرداد ماه خود اظهار کرد: اخطار ماده ٤٦ مبنى بر فسخ قرارداد را به پیمانکار پروژه داده‌ایم. این موضوع را با آقاى کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد و همچنین سرپرست دفتر طرح‌هاى عمرانى وزارت ارشاد مطرح کردیم. اگر پیمانکار به این روند ادامه دهد و سرعت لازم و زمان‌بندى رعایت نشود، قرارداد را فسخ مى‌کنیم.

مدیرکل هنرهاى نمایشى با تأکید بر اینکه مشکل اساسى پاسخگو نبودن پیمانکار پروژه بازسازى است، اظهار کرد: طى ٢ روز آینده و با برگزارى جلسه‌اى با معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر ارشاد، سرپرست دفتر طرح هاى عمرانى و پیمانکار پروژه بازسازى تئاتر شهر تصمیم قطعى براى حل این مشکل اتخاذ مى‌شود. 

در صورت رعایت نشدن زمان‌بندی از پیمانکار خسارت می‌گیریم

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای پایانی مردادماه اعلام کرد: قرار بود آخرین زمان برای اتمام بازسازی بزرگ‌ترین تالار هنری کشور یعنی تئاترشهر تابستان باشد و هرچند برخی موانع این کار را به تاخیر انداخت ولی امیدواریم تا پایان تابستان تمام تالارهای تئاتر شهر آماده بهره‌برداری شود.

او تعلل پیمانکار و برخی موانع را باعث کندی کار توصیف کرد و گفت: هم‌اکنون در حال حل و فصل مسائل هستیم و اگر پیمانکار بر اساس زمان‌بندی تعیین شده عمل نکند، باید خسارت نیز بدهد و حتی ممکن است ضمن خلع ید این کار را به پیمانکار دیگری بسپاریم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای هفتگی خود، «هفته دولت» را زمان پایان کار و آغاز بهره‌برداری از سالن‌های بازسازی شده عنوان کرد.

کد خبر : ۳۰۳۲۶۶