خبرگزاری کار ایران

شهرام ناظری:

نابسامانی در حوزه آواز ایرانی زیاد است

درست آموزش دیدن خصوصا در بخش فنی، مهمترین مسئله در زمینه آواز است اما متاسفانه بسیاری از اساتید خود این مسائل فنی را نمی دانند و به همیت دلیل است که من می‌گویم نابسامانی و هرج و مرج در این حوزه زیاد است.

به گزارش ایلنا؛ شهرام ناظری داور بخش آواز این دوره ازجشنواره با بیان این مطلب گفت: خیلی نمی‌شود گفت که سطح شرکت کنندگان بخش آواز در نهمین جشنواره موسیقی جوان در مقایسه با شرکت کنندگان سال‌های گذشته بالاتر بوده است. تقریبا  در یک روال حرکت کرده‌اند؛ که به نظرم این موضوع به وضعیت اجتماعی ما باز می‌گردد و باید اصول تصمیم‌گیری‌های فرهنگی و خط مشی‌هایی که از سوی واحدهای فرهنگی مملکت در این مورد اتخاذ می شود؛ جدی تر گرفته شود.

این عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش آواز افزود: می‌بایست این برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری‌های فرهنگی در یک سطح ریشه‌ای علمی برای همه اجتماع شروع شود تا واقعا بتواند آن تاثیر ریشه ایش را بگذارد. درست است کسانی که در راس تصمیم گیری این جشنواره هستند جزو کار‌شناسان واقعی مملکت هستند ولی ما واقعا تعدادمان بسیار اندک است و این کافی نیست.

این خواننده و موسیقیدان مطرح کشورمان همچنین عنوان کرد: اگر یک برنامه ریزی درست فرهنگی در زمینه آموزش مسائل هنری اتخاذ نشود طبیعتا این جشنواره هم نمی‌تواند به آن شکلی که مد نظر است تاثیر بگذارد. شرط موفقیت در این ماجرا این است که یک اصول درستی در سطح مملکت و به خصوص در زمینه آموزش پایه ریزی شود؛ این آموزش باید در سطح دبستان و حتی پیش از دبستان آغاز شود و در دبیرستان و دانشگاه ادامه پیدا کند.

شهرام ناظری ادامه داد: با توجه به تمام این مواردی که به آن‌ها اشاره کردم به نظرم چندان تغییری از نظر سطح کیفی شرکت کنندگان بخش آواز نهمین جشنواره موسیقی جوان ندیدم؛ البته همیشه استثنائاتی وجود دارد. در کل می‌توانم بگویم باز هم گروه سنی بالا‌تر به نسبت گروه‌های سنی پایین‌تر بهتر بودند.

این عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش آواز گفت: آموزش درست دیدن خصوصا در بخش فنی، مهم‌ترین مسئله است. بسیاری از کسانی که برای آموزش به کلاس‌ها ثبت نام می‌کنند با اساتیدی مواجهه می‌شوند که خود آن اساتید بسیاری از مسائل فنی را نمی‌داند. یعنی خود استاد به درجه‌ای نرسیده که با تمام مسائل فنی و ریزه کاری‌ها آشنا باشد تا بتواند به شاگردانش هم آموزش بدهد. به همین دلیل می‌گویم نابسامانی و هرج و مرج در این حوزه زیاد است.

ناظری بیان داشت: خیلی سال‌ها قبل که مراکز درست و اساتید و کار‌شناسان واقعی و کار بلد و مهم‌تر از همه خط و مشی مملکت پشتوانه آن آموزش بود، قضیه وجهه دیگری داشت اما هم اکنون که مشکلات و لنگ‌های اینچنینی وجود دارد با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. این شاگردان هم گناهی ندارند؛ چرا که با علاقمندی به کلاس‌هایی می‌روند ولی آنچه را که باید دریافت کنند نمی‌گیرند.

کد خبر : ۳۰۱۹۰۶