خبرگزاری کار ایران

در پی لغو کنسرت ارکستر برلین؛

خواسته‌ی وزیر اسرائیل محقق شد

درحالی که وزیر فرهنگ اسرائیل معتقد است کنسرت دانیل بارن بویم در ایران به تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ضربه زده و به تلاش‌های مشروعیت زدایی علیه اسرائیل کمک می‌کند؛ در این‌سوی ماجرا وزارت ارشاد نیز با لغو کنسرت ارکستر برلین در تهران مخالف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ چندی پیش خبر حضور ارکستر فیلارمونیک برلین در ایران منتشر شد و بهرام جمالی خبر از نهایی شدن مذاکرات با این ارکستر را داد اما روز گذشته با انتشار اخباری مبنی بر اسرائیلی بودن رهبر این ارکستر، حسین نوش‌آبادی رسما اعلام کرد امکان حضور ارکستر برلین در ایران وجود ندارد و هنرمندان منتسب به رژیم صهیونیستی جایی در ایران ندارند.

این درحالی‌ست که «بارنبویم» یکی از مدافعان حقوق بشر در زمینه حقوق فلسطینی‌ها به‌شمار می‌رود. او یکی از منتقدان شدید رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی تحت کنترل این رژیم است که مدتی پیش در مصاحبه با «نرمن لبرچ» منتقد انگلیسی در حوزه موسیقی در سال 2003، اسرائیل را به بدرفتاری به روشی اشتباه و شنیع متهم کرد به گونه‌ای که، موجودیت این رژیم را به خطر می‌اندازد. در سال 1967 و آغاز جنگ شش روزه، بارنبویم و «du Pré» برای نیروهای جنگی رژیم صهیونیستی در خطوط مقدم و همین‌طور برنامه‌ای مشابه در جنگ «یوم کیپور» در سال 1973 اجرا کردند. وی به همراه یک ارکستر در دوران جنگ خلیج فارس با پوشیدن ماسک‌های گاز برنامه‌ای در سرزمین‌های اشغالی اجرا کرد.

بارنبویم به صورت عمومی درباره طرح « دو دولت مستقل» بحث کرده است. ور در نوامبر 2014 در بخش نظرات روزنامه گاردین نوشت که امنیت دولت اسرائیل تنها در صورتی در یک دوران طولانی مدت ادامه می‌یابد که امنیت مردم فلسطین نیز در خاک این مردم حفظ شود. اگر این اتفاق نیفتد، روند جنگ و تاریخ این منطقه به صورت مستمر تکرار می‌شود و این بن‌بست غیرقابل تحمل ادامه می‌یابد.

از سوی دیگر "ریجو" وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی در فیسبوک خود با اعتراض نسبت حضور ارکستر برلین در ایران می‌نویسد: «رهبر ارکستر، دانیل بارن بویم، شهروند اسرائیل محسوب می‌شود اما در ایران به همراه ارکستر سمفونیک برلین اجرا خواهد داشت. بارن بویم موضع ضداسرائیلی دارد. در این حال از فرهنگ به عنوان اهرمی به منظور رسیدن به عقاید سیاسی‌اش علیه موقعیت اسرائیل استفاده می‌کند. پذیرفته شدن این موضوع از طرف صدراعظم آلمان آنجلا مرکل یک اشتباه است».

ریجو نوشته: «کنسرت دانیل بارن بویم در ایران به تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ضربه خواهد زد و به تلاش‌های مشروعیت‌زدایی علیه اسرائیل کمک خواهد کرد».

ریجو گفته که در نظر دارد طی نامه‌ای به دولت آلمان خواستار ممانعت از برگزاری این برنامه شود.

در این سوی ماجرا و د رتهران اما نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت ارشاد) موضع ارشاد را درباره این رهبر ارکستر چنین عنوان کرد: ادعا‌هایی که درباره‌ی رهبر ارکستر برلین مطرح می‌شود ثابت نشده و به نظر ما ایشان شخصیت مشکوکی هستند چراکه اگر او منتقد علنی دولت اسرائیل بود پاسپورت و ویزای اسرائیل را نداشت البته وی تابعیت چند کشور را دارد.

او افزود: در نگاه ارشاد هر شخصی که شائبه‌ی ارتباط با اسرائیل را داشته باشد حق حضور در ایران را ندارد البته تا امروز هم جمهوری اسلامی ایران هیچ درخواستی مبنی بر حضور ارکستر برلین نداشته و همواره این ارکستر بوده که پیشنهاد دهنده‌ی حضور در ایران و پیگیر آن بوده است.

نوش‌آبادی درپایان اظهار داشت: عدم حضور ارکستر برلین در ایران به معنی قطع تعاملات فرهنگی با دنیا نیست. همانطور که پیشتر ارکستر چین به ایران آمد؛ تعاملات ما ادامه پیدا خواهد کرد. درباره‌ی ارکستر برلین هم اگر این ارکستر با مدیریت و رهبری شخص دیگری قصد حضور در ایران را داشته باشد؛ ما می‌توانیم چنین حضوری را مورد بررسی قرار دهیم.

کد خبر : ۳۰۰۹۶۸