خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر ارشاد به هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیام داد.

به گزارش ایلنا، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

‌آیین‌ها و آداب مرسوم، همزاد با زیست اجتماعی انسان است. از سپیده دم تاریخ روایت آیین‌ها برای مردمان جذاب و درس آموز بوده و آثار اخلاقی بخش گسترده‌ای از آنها در تعالی فرهنگی جوامع قابل ملاحظه است.

نمایش‌های آیینی و سنتی، با گذار از قرن‌ها و نسل‌های متمادی به روزگار ما پیوسته است. در واقع نمایش‌های امروز بازتاب باورهای جمعی کهن‌ترین فرهنگ‌های ادوار تاریخ است. همچنین این آثار بازتاب دهنده گوشه‌ای از آداب و سنن سرزمین عزیزمان، ایران است. آنگونه که می‌توان سبک رفتار و منش و روحیات رایج میان آدمیان و نسلهای دور و نزدیک را در نمایش‌های آیینی  و سنتی مشاهده نمود. این نمایش‌ها نه تنها می‌تواند نسبت مردم با خرد و اخلاق را روایت نماید، بلکه نشانگر روانشناسی جمعی، افکار عمومی و رویکرد فکری و فرهنگی مناطق کشور در تعامل با مفاهیم انسانی و آرمانی به شکل رسوم و آیین‌های محلی است.  

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در گذر هفده دوره برگزاری، فرصت مناسبی برای گفت و گوی فرهنگ‌ها و اقوام مختلف ایران اسلامی است. سرزمینی که مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها و اقوام مختلف را با صبغه و سابقه‌ خاص، در خود پرورانده و ساختار عظیم تمدن ایرانی را شکل داده است.

دولت تدبیر وامید با نگاهی نو و متفاوت، به اصالت فرهنگ‌های بومی و ارزش‌های اقوام ایرانی می‌نگرد و حفظ و تعالی سرمایه‌های فرهنگی را وظیفه خود می‌داند.

امید است جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با تدبیر و برنامه‌ریزی شایسته در این دوره و ادوار آینده در مسیر تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌های کلان فرهنگی ایران اسلامی گام‌های مؤثری بردارد و زمینه وفاق ملی را در نظام اسلامی بیش از پیش فراهم سازد.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 تا 10 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۰۰۷۱۵