خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست جشنواره آئینی سننتی:

قرار ما فاصله گرفتن از جشنواره‌های تشریفاتی است

مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از انجام رایزنی‌ با سازمان میراث فرهنگی و وزارت مسکن و شهرسازی برای ارائه خدمات به گروه‌های تئاتری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا: مهدی شفیعی با حضور در این نشست ضمن اشاره به اهمیت نمایش‌های آیینی سنتی و اثر آن بر هویت تئاتر کشور اظهار کرد: از ابتدای حضور در اداره کل هنرهای نمایشی قرار ما با دوستان این بود که از برگزاری جشنواره‌هایی که تشریفاتی شده‌اند خودداری کنیم و تمرکز و حمایت را بر رویدادهایی قرار دهیم که نقش اثرگذار دارند. جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی یکی از همین رویدادها بود که گذشته از علاقه ما؛ دوستان طی این سال‌ها بسیار برای آن زحمت کشیدند و جا داشت حمایت شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: ریشه‌های هویتی تئاتر کشور در این جشنواره شکل می‌گیرد و به همین دلیل جای توجه بیشتر دارد. ما ملتی هستیم که از نظر دینی و ملی ریشه‌های عمیق آیینی داریم و این آیین‌ها و داشته‌های فرهنگی در جهان شناخته شده است. گرچه مدرنیته بر هویت‌ و ریشه‌های ملی کشورها تاثیر گذار بوده اما جامعه‌ای پیشرو محسوب می‌شود که آیین‌های خود را حفظ و متناسب با جریان روز اجتماع بازتعریف می‌کنند.   

این مدیر هدف از برگزاری جشنواره آیینی سنتی را در همین مسیر بررسی کرد و ادامه داد: این جشنواره اصلا با این هدف بنیان گذاشته شد که در زمینه آیین‌ها و ریشه‌های فرهنگی پژوهش کند و از این ظرفیت برای تولید نمایش‌های آیینی بهره بگیرد و امکان آموزش و انتقال این شیوه به نسل آینده فراهم شود.

او تصریح کرد: ظرفیت‌های تئاتر کشور امروز به حدی است که نمی‌توان از یک مدیر و سیستم کند اداری انتظار داشت تمام گره‌ها را باز کند. ما وظیفه داریم مسیر را تبیین کنیم تا آینده روشنی پیش رویمان قرار بگیرد. چه من به عنوان مدیر متوجه اهمیت این موضوع باشم یا نباشم آینده تئاتر کشور به هنرمندان جوان اختصاص دارد.

شفیعی سپس به اهمیت حمایت ارگان‌ها و سازمان‌های صاحب بودجه از فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: این سازمان‌ها باید شرایط استفاده هنرمندان از امکان را فراهم کنند. شهرداری تهران طی این سال‌ها در اقدامی ارزشمند دو مرکز تئاتری بنا کرد اما نباید بهره برداری این مراکز به صورتی باشد که طعم آن به کام هنرمندان ننشیند.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین توان بالای هنرمندان در اداره سالن‌های خصوصی را به مسئولان گوشزد کرد و گفت: وقتی یک هنرمند و موسسه خصوصی تئاتر پرداخت هزینه‌های سرسام آور مجموعه‌ زیر نظر خود را می‌پذیرد، چرا اداره محل‌هایی مانند سالن‌های تئاتری ساخته شده را به آنها نسپاریم؟

او سپس با اعلام یک خبر عنوان کرد: با سازمان میراث فرهنگی و وزارت مسکن و شهرسازی صحبت‌های جدی شده که نتیجه به زودی اعلام می‌شود. وقتی هزینه‌های بسیاری برای مرمت و بازسازی امکان قدیمی صورت می‌گیرد، جا دارد به‌جای واگذاری برای استفاده رستوران‌‌ها؛ آنها را در اختیار گروه‌های هنری و تئاتری قرار دهیم.

شفیعی تصریح کرد: گروه‌های نمایشی آیینی سنتی به‌ویژه در زمینه جذب توریست در این امکان از جنبه‌های مختلف عملکرد بهتری خواهند داشت. معاونت امور هنری طی ماه‌های اخیر پیگیری‌های جدی در این رابطه داشته که به زودی نمونه‌هایی از این همکاری اجرایی و اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر : ۲۹۸۲۴۹