خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع) اعلام شد

برنامه‌های بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره امام رضا (ع) روز شنبه 31 مردادماه با حضور مهمانان خارجی و شخصیت‌های علمی و سیاسی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس ستاد بین‌الملل سیزدهمین جشنواره امام رضا"ع") در نشست خبری اعلام برنامه‌های بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، با اعلام این خبر گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) تا پیش از سال 87 داخلی بوده و از آن سال تاکنون به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند که مسئولیت این بخش از جشنواره برعهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و امسال 7 سال است که این جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

به گفته‌ی او در بیش از 79 کشور، 200 نماینده جمهوری اسلامی ایران موضوع جشنواره امام رضا (ع) را با همکاری نهادهای دیگر مثل جامعة المصطفی العالمیه و مجمع اهل بیت (ع) برگزار می‌کنند که سهم سازمان، 40 کشور از اقصی نقاط جهان است.

رئیس ستاد بین‌الملل سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) همچنین با بیان این‌که «در جشنواره امسال دو اتفاق مهم رخ می‌دهد» اضافه کرد: از کسانی که در طول سال‌های گذشته به عنوان خادمان رضوی شناخته شده‌اند دعوت می‌کنیم تا در مجمع خادمان رضوی شرکت کنند و ان‌شاءالله در این مجمع "اساسنامه مجمع خادمان رضوی" به تصویب می‌رسد و اتفاق بعدی حضور بانوان خادم رضوی است که از برنامه‌های ویژه و شاخص این بخش جشنواره به شمار می‌آید.

ابراهیمی ترکمان افزود: امسال قریب به 40 مهمان خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارند که همگی آنها از نخبگان بین‌المللی هستند. ما 3 مهمان ویژه داریم که یکی از آنها را برای اولین بار دعوت کرده‌ایم و مهمان مسیحی از کشور لبنان است و دلیل دعوت آن به خاطر قصیده‌ای است که در مورد امام رضا (ع) داشته است. مهمان ویژه بعدی ما رهبر شیعیان نیجریه است که از او به عنوان خادم رضوی دعوت کرده‌ایم. همچنین قرار بود در جشنواره امسال از آیت‌الله آصفی که نماینده ولی فقیه در عراق بود تقدیر کنیم که پیش از برگزاری این جشنواره به رحمت خدا رفتند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شنبه31 مردادماه را روز آغاز برنامه‌ها اعلام کرد و گفت: در اولین روز، برگزاری جلسه مجمع جهانی خادمان رضوی را داریم که مراسم افتتاحیه آن در سازمان فرهنگ و ارتباطات است و از اساسنامه رونمایی می‌شود. روز یک‌شنبه هم همایش بین‌المللی بانوان رضوی را داریم که از آنها تقدیر می‌کنیم. همچنین روز شنبه از 6 کتاب رونمایی می‌شود و 20 عنوان فیلم مستند را داریم که برای اولین بار در این جشنواره از آنها استفاده می‌کنیم. اول شهریورماه نیز مجمع بانوان رضوی را در شیراز، مشهد و قم برگزار می‌کنیم و مقالاتی که به این مجمع ارسال شده را به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی منتشر می‌کنیم. افتتاحیه اصلی بخش بین‌الملل در روز شنبه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور مهمانان خارجی،‌ شخصیت‌های علمی و سیاسی در ساعت 9 صبح آغاز می‌شود.

وی درباره‌ی دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره امام رضا (ع) تصریح کرد: امسال در بخش بین‌الملل سرودها و برنامه‌های رضوی به کشورهای خارجی ارسال شده است. همچنین امسال در بخش بین‌الملل از 200 قطعه عکس از حرم رضوی به کشورها ارسال و کتابخانه دیجیتال از آثار رضوی افتتاح می‌شود. 3 مجله هم به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی به صورت ویژه‌نامه اختصاصی امام رضا (ع) را به کشورهای مختلف ارسال کرده‌ایم.

رئیس ستاد بین‌الملل سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در معرفی مهمانان سیزدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) نیز بیان کرد: ما 40 مهمان داریم که 21 نفر آنها خادمان رضوی ادوار گذشته هستند. 10 نفر برای جشنواره امسال می‌آیند و 8 نفر از مهمانان هم بانوان هستند. این مهمانان از 15 کشور از جمله مالزی، مصر، افغانستان، پاکستان و سایر کشورها دعوت شده‌اند. ما تلاش می‌کنیم برای سال‌های آینده این مجمع را بیشتر تقویت کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های ما در شهر مرو است که امام رضا (ع) برای اولین بار در آن مکان حضور یافت و ما در این شهر برنامه قدمگاه امام رضا (ع) را برگزار می‌کنیم.

ابراهیمی‌ترکمان همچنین یادآور شد: یکی از وظایف ما در سازمان ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) است و به همین سبب ما زندگی‌نامه امامان را به زبان‌های مختلف ترجمه می‌کنیم و در اینجا جا دارد از همکاری آستان قدس رضوی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و سایر نهادها تشکر کنیم. بنیاد اندیشه هم برای امسال 3 ویژه‌نامه طراحی کرده است.

او سپس به معیارهایی که برای تعیین خادمان رضوی داشته‌اند گریزی زد و گفت: از جمله معیارهای ما این بوده است که افرادی که انتخاب می‌کنیم آثاری در قالب شعر، عکاسی، نقاشی و یا ترجمه‌ای از آثار امام رضا (ع) را در کارهای خود داشته باشند. بیشتر برنامه‌های ما به صورت مردمی و اهل بیتی (ع) است نه به صورت سیاسی. مهمانان ما حرم حضرت معصومه (ع) و حضرت امام رضا (ع) را زیارت می‌کنند همچنین با علما هم دیدارهایی دارند و حضور این مهمانان می‌تواند زمینه ارتباط اینها را با مجمع رضوی توسعه بدهد.

کد خبر : ۲۹۸۲۳۷