خبرگزاری کار ایران

احیای «اسکندرنامه» و «آهو بره» در جشنواره آیینی و سنتی

asdasd
کد خبر : ۲۹۸۰۰۸

دبیر بخش قهوه‌خانه جشنواره آیینی سنتی گفت: «بخش قهوه‌خانه از پنجم شهریور ماه آغاز می‌شود و تا پایان ایام جشنواره با برگزاری بخش‌های نقالی، ترنابازی، تکه کاری، سیاه بازی، نقل موسیقایی و بخش‌های آیینی میزبان علاقه‌مندان به نمایش‌های سنتی خواهد بود.»

به گزارش ایلنا، مهدی لطفی دبیر بخش قهوه‌خانه جشنواره آیینی سنتی در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره گفت: این بخش با راه‌اندازی فضایی به عنوان قهوه‌خانه در فضای باز تالار وحدت از غروب آفتاب به مدت دو ساعت طی 5 شب  برگزار خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که این اجراها ماهیت پژوهشی دارد و خیلی از اجراها از جمله اسکندرنامه برای اولین بار است که برگزار می‌شود، پیشینه هر بخش توسط برخی از کارشناسان برای حاضران در مراسم تشریح خواهد شد. ما در تلاش هستیم تا از اساتید هنر نمایش آیینی سنتی دعوت کنیم تا به عنوان میهمان دراین شب‌ها حضور داشته باشند.

دبیر بخش قهوه‌خانه جشنواره آیینی سنتی بیان کرد: این اجراها به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت و به طور میانگین در هر شب چیزی حدود 6 بخش را شامل می شود.از آنجا که ترنابازی همراه با بداهه است ممکن است اساتید در بخش های مختلف روی صحنه آیند و در اجراها مشارکت داشته باشند.

وی در معرفی اجراهای این بخش تشریح کرد: ترنابازی که چند سالی است به صورت جدید احیا شده است هر شب برپا خواهد شد و برنامه‌های مختلف این بخش با ترنابازی معرفی می‌شوند. همچنین  استاد گزیکی از تای بات اسکندرنامه می‌خوانند، اسکندرخوانی هنری است که بسیاری فکر می‌کردند منسوخ شده است. فرزند استاد دورپور بخشی از داستان سلطان جمجمه را با دوتار می خوانند. استاد روشن گل افروز از خراسان شمال به سه زبان کورمانجی، ترکی و فارسی نقل هایی را اجرا می کنند. بخش های دیگر شمایل گردانی و نقل کردی از افسانه کهن است. از سوی دیگر هر شب هنرمند جوانی بخشی از حکایات سعدی را می خواند. قطعات کوتاه سیاه بازی و روحوضی و «آهو بره» از جمله دیگر برنامه های این بخش است. «آهو بره» را سال های دور استادی در نیشابور انجام می‌داده است، بعد از 15 سال رضا پور عیدیان پسر او را پیدا  کردیم که این کار را انجام بدهد و آن را احیا کند.

لطفی اظهار کرد: مرشد سید سعیدی، پورزنگنه، حسن بیگی، معینی کیا و امامی نقالی‌های این بخش را برعهده دارند و داود داداشی قطعات کوتاهی از سیاه‌بازی اجرا خواهد شد. همچنین در نقل موسیقایی که قصه‌ها همراه با موسیقی نقل می‌شود روشنعلی گل‌افروزاز شمال خراسان ، عاشیق سن اسکندری از آذربایجان و علی کریمی از دیشمه، عبدالکریم گزکی از تربت جام، فاروغ دورپور از استان خراسان اسکندرنامه و مرشد نیری عروسی زال و رودابه را اجرا می‌کنند.

وی بیان کرد: در برنامه‌های آیینی خیمه‌شب بازی از اصفهان، «آهوبره» از نیشابور، نقل موسیقایی از سنقر کردستان، مراسم آیینی «گاو و باز» از کرمانشاه، معرکه مرشد احمدی، سعدی خوانی، دوبرنامه نقالی از افغانستان به اجرا در می‌آید.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 الی 10 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز