خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

اکران فیلم حضرت محمد در فرهنگسراها/ افتتاح بزرگترین پردیس تئاتر در جنوب تهران/کلاس موسیقی در 7 فرهنگسرا برپا شده

بنا به اعلام صلاحی؛ بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صد و ۵۰ میلیارد تومان است و بدهی یک میلیارد تومانی جشنواره شهر به زودی پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اولین نشست رسانه‌ای رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور محمود صلاحی (رئیس سازمان)؛ امیر عبدالحسینی (معاون هنری)؛ ناصری‌پور (معاون فرهنگی) و مهدی محمودی (روابط عمومی) پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۲۶ مرداد) در محل فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

صلاحی؛ بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را صد و ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به همکاری اعضای شورای شهر تهران و قول‌هایی که آقای قالیباف داده در صورت وجود طرح ما مشکلی برای تامین بودجه نخواهیم داشت.

او در خصوص تعامل با هنرمندان، معاونت سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: من هر چهارشنبه از ساعت ده صبح تا یک بعداز ظهر با هنرمندان ملاقات می‌کنم و با آن‌ها گفتگو می‌کنم. تاکنون با بیشتر از ۱۳۰ گروه هنرمندان در حوزه‌های مختلف سینما، موسیقی، نقاشی و تئا‌تر ملاقات داشته‌ام و با آن‌ها به توافقاتی رسیده‌ایم که معاونت هنری آن‌ها را دنبال خواهد کرد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با بیان این مطلب که ما با سازمان سینمایی ارتباط مستقیم داریم؛ ادامه داد: سازمان در دوره جدید با همه بخش‌های خصوصی و دولتی از رسانه ملی تا بنیاد فارابی و وزیر تعامل دارد و محور تعاملی را اصل کار سازمان قرار دادیم زیرا این اعتقاد را داریم هیچ سازمانی به تنهایی قادر به تحقق اهداف در شهر هشت میلیونی تهران نیست. در حال حاضر نیز مشغول آماده کردن یک توافق‌نامه با فارابی هستیم.

وی درباره چرایی برگزاری جشنواره شهر با وجود موازی کاری این جشنواره با جشنواره فجر و حضور مجدد آثار گفت:  پیش از این جشنواره فیلم شهر هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شد که ما به دلیل موضوعات متعدد شهری از ترافیک تا فضاهای سبز و شهر به عنوان یک عنصر زنده این تشخیص را دادیم که هر سال این جشنواره برگزار شود که در آن هم فیلم‌های مردمی و تخصصی نمایش داده شوند.

صلاحی با بیان این مطلب که باید هر ساله سازمان باید یک تا سه فیلم را خودش بسازد و در جشنواره فجر شرکت دهد گفت: امسال تاکنون دو سناریو را تصویب کردیم که قرار است تصویر شهر آن‌ها را بسازد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری ادامه داد: تاکنون سناریو ده فیلم مستند را خوانده‌ام و تصویب کرده‌ام همچنین تصویر شهر که ۴، ۵ سال است فیلمی را نساخته باید حداقل سالی سه فیلم تولید داشته باشد.

وی درباره انتخاب دبیر جشنواره شهر گفت: در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم که این شخص باید هر ساله ۲۰ درصد کیفیت و کمیت آثار را افزایش دهد و ما را یکساله به اهداف‌مان برساند.

وی در باره پرداخت بدهی بیش از یک میلیارد تومانی جشنواره شهر گفت: پرداخت این بدهی را در هیات مدیره سازمان تصویب کرده‌ایم و به مرور در حال پرداخت آن هستیم.

صلاحی در پاسخ به این سوال که برنامه سازمان در بهره‌برداری از سینماهای قدیمی و غیرقابل استفاده گفت: ما در حال حاضر ۵ سالن داریم و نیز یک سالن در فرهنگسرای رسانه و یک سالن در فرهنگسرای انقلاب نیز تا دو سه ماه دیگر آماده بهره‌برداری خواهد بود همچنین همه فرهنگسراهای ما آماده اکران فیلم هستند. در جلسه‌ای که هفته گذشته با آقای مجید مجیدی داشتیم این را مطرح کردیم هم سالن‌ها و هم فرهنگسراهای ما می‌توانند در اختیار نمایش فیلم باشند و آغاز این کار می‌تواند در روز چهارم شهریور ماه با اکران فیلم محمد رسول الله (ص) انجام پذیرد و ما هیچ سالنی را خالی نخواهیم گذاشت.

او با اشاره تشکیل هنرهای نمایشی به مسئولیت محمود عزیزی به عنوان بخش خصوصی، مرضیه برومند و ایرج راد به عنوان اعضا افزود: بزرگترین پردیس تئا‌تر با ۴ سالن تئا‌تر از ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفره و یک سالن سینما با هزینه چند ده میلیارد تومانی در دو هفته آینده در جنوب تهران به بهره‌برداری خواهد رسید. پردیس صبا نیز در خیابان ملک که در مرکز شهر است درحال آماده شدن است.

او درباره برگزاری کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرا‌ها گفت: مدتی بود که این کلاس‌ها در یک یا دو فرهنگسرا محدود شده بود که در حال حاضر در ۷ فرهنگسرا کلاس‌های موسیقی دایر شده و در هشت فرهنگسرای دیگر نیز تا پایان سال این کلاس‌ها برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تصویب دو مصوبه در شورای قرآن گفت: براساس این مصوبه در هر فرهنگسرا یک دارالقرآن با ۵ کلاس برگزار خواهد شد که هزینه شرکت دراین کلاس‌ها کاملا رایگان خواهد بود و اولین کلاس هفته گذشته در فرهنگسرای بهمن برگزار شد همچنین یک فروشگاه در کنار این دارالقرآن‌ها برپا می‌شود که ۸۰ درصد کرایه را ازغرفه‌داران نمی‌گیریم تا محصولات قرآنی را ارزان‌تر به دست مصرف کننده برساند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان این مطلب که هر ماه یک تجلیل از موثران فرهنگی خواهیم داشت؛ ادامه داد: تاکنون بزرگداشت طاهر خوشنویس و مشفق کاشانی برگزار شده است که بنا داریم این برنامه هر ماه به صورت ماهانه اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت شعر و احیای شعر آیینی گفت: در ادبیات ما شعر یک موضوع جدی است و علاوه بر اینکه هنر و ادب است فرهنگ و بخشی از هویت تاریخی ما را دربرمی‌گیرد و ما بنا داریم و راه انداختن یک جریان جدی شعر از برنامه‌های آتی ما خواهد بود که البته یک خانه شعر نیز دایر کرده‌ایم.

صلاحی درباره میزان درصدی که هنرمندان به فرهنگسرا‌ها برای استفاده از این اماکن می‌پردازند، گفت: این مسئله ازسوی گروه‌های نمایشی مطرح بود که اخذ ۵۰ درصدی فروش بلیت به فرهنگسرا‌ها رقم ناچیزی را برای گروه باقی می‌گذارد به همین دلیل ما تا آنجا که می‌توانستیم این سقف را کم کردیم و این درصد را ۷۰ به ۳۰ و به نفع بخش خصوصی تقلیل دادیم.

او با اشاره به اینکه در حال مکان یابی برای ارکس‌تر فیلارمونیک تهران هستیم؛ گفت: اصل این موضوع تصویب شده و مقدمات آن نیز در حال آماده شدن است که در حال ارزیابی کشورهای مختلف هستیم البته مکانی در منطقه دو تهران جانمایی شده است که احتمالا تصویب شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های تهران گفت: معاونت فرهنگی هنری شهرداری دارای ۹۰ کتابخانه بود که ۲۹۰ کتابخانه نیز جز زیر مجموعه‌های معاونت اجتماعی شهرداری بودند که به دستور آقای قالیباف این ۲۹۰ کتابخانه در حال انتقال به معاونت فرهنگی هستند که سیاست گذاری‌ها درباره تمام کتابخانه‌های شهرداری در یک جا انجام شود.

او با بیان اینکه درحال اجرا کردن طرح موزاییک هستیم؛ افزود: براساس این طرح مناطقی که از کتابخانه محروم هستند شناسایی می‌شوند و ما موظف به احداث کتابخانه در این مناطق خواهیم بود.

صلاحی از تحویل خانه موزه شهید بهشتی و خانه موزه انتظامی به سازمان فرهنگی شهرداری در روز گذشته خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت تئا‌تر کودک ادامه داد: بنده در همین جا به آقای عبدالحیسنی ابلاغ می‌کنم که بخش کودک را جزء اولویت‌های کاریشان قرار دهند و برای ارزان‌تر تمام شدن آن از هیچ کاری مضایقه نکنند همچنین خودم نیز مسئول موارد مرتبط با کودکان در سازمان می‌شوم و هر موضوعی در این‌باره را به‌طور مستقیم پیگیری خواهم کرد زیرا این اعتقاد را دارم که هیچ اولویتی جز کودک وجود ندارد.

صلاحی با اشاره به قول قالیباف درباره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب توسط شهرداری گفت: در حال حاضر سالنی مسقف با ۶۵ هزار متر در شهر آفتاب آماده است همچنین مهم‌ترین بحث که ایستگاه مترو است تا دو ماه آینده آماده خواهد شد و همچنین ۲۰۰تا ۳۰۰ ون نیز آماده خدمات‌رسانی خواهند بود. تاسیاست سرمایشی و گرمایشی، ‌جاده‌ها و دسترسی نیز تماما آماده هستند و ما می‌توانیم در صورتی که اراده منطقی وزارت ارشاد باشد سال آینده نمایشگاه کتاب و قرآن را در این مکان برگزار کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهر آفتاب در سه فاز تعریف شده است؛ گفت: فاز دوم آن شامل یک هتل چهارستاره و هتل ۵ ستاره و یک هتل آپارتمان خواهند بود که بازدیدکنندگانی که از کشورهای دیگر به ایران می‌آیند در‌‌ همان محل مستقر شوند این را هم باید بگویم با بهره‌برداری کامل شهر آفتاب رنکینگ ما در دنیا بالای ۴۰ است به رتبه سوم تقلیل پیدا می‌کند.

او در باره ممیزی فیلم‌ها نیز گفت: ما معتقدیم زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد مجوزی را صادر می‌کند ممیزی دیگری نباید درباره فیلم‌ها اعمال شود.

او در پایان نیز به برگزاری نمایشگاه کتاب مسکو اشاره کرد و گفت: مسئولین برگزاری این نمایشگاه از ما نیز برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کردند که ما همزمان با داشتن غرفه در این نمایشگاه هفته فرهنگی تهران را در آن برگزار خواهیم کرد که اعزام گروههای فرهنگی و هنری جز برنامه‌های ما خواهد بود. گروه موسیقی با مدیریت کیوان ساکت، گروه نمایشی راگا به سرپرسیتی حسین ربیعی گروه ادبی با سرپرستی هوشنگ مرادی کرمانی گروه تجسمی عصر شعر تهران با حضور شاعران روسی و ایرانی، عصر داستان تهران عصر شاهنامه جزئیات این برنامه را دربرمی‌گیرد.

کد خبر : ۲۹۷۹۴۹