خبرگزاری کار ایران

اعتراض یک هنرمند به متولیان منطقه آزاد اروند؛

چراغ سالن‌های آبادن و خرمشهر خاموش است/ مسئولان سنگ پایتخت را به سینه می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۱۷۲

چرا منطقه آزاد باید هزینه ساخت فیلم آقای میرکریمی را تقبل کند؟ درحالی‌که کارگردان بومی تئاتر این منطقه ناچار است موتور سیکلت خود را بفروشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین‌ ذوالفقاری که زمانی ریاست انجمن نمایش خرمشهر را برعهده داشت در اعتراض به آنچه کم‌کاری مسئولان فرهنگی منطقه آزاد اروند می‌داند، اظهار کرد: از زمانی که مدیریت منطقه آزاد تغییر کرد،‌ حوزه‌ای با عنوان معاونت فرهنگی تعریف شد که خوشحالی هنرمندان بومی منطقه را به همراه داشت. اما متاسفانه هرچه به پیش حرکت کردیم به‌رغم اینکه نام‌ها و سخنان زیبا به نظر می‌رسید؛ اتفاقات خوش‌آیندی نیفتاد.

او افزود: مسئولان گفتند می‌خواهیم با همکاری هنرمندان بومی فضای فرهنگ و هنر را به حالت سابق بازگردانیم که این اظهارات موجب شد هنرمندان و دلسوزان زمان صرف کنند و ایده‌های متعدد ارائه دهند اما متاسفانه همه آنها به کشوی میزها رفت و به نتیجه نرسید.

این کارشناس به تغییر فضای فرهنگی هم‌زمان با آغاز مسئولیت محمدعلی زم اشاره کرد و توضیح داد: صحبتی که آقای زم داشت این بود که نباید فقط به نقد کاستی‌های چندسال گذشته بپردازیم چون به قول ایشان واپس‌گرایی‌ست؛ اما زمان گذشت و با حضور ایشان هم هیچ اتفاق خاصی رخ نداد. البته جشنواره‌هایی برگزار شد ولی متاسفانه بازخوردی نداشت و از خروجی که باید برای منطقه به همراه می‌آورد خبری نبود.

او با ذکر مثالی افزود: مثلا جشنواره تئاتر فتح خرمشهر برگزار شد و با معاونت امور هنری تفاهم‌نامه‌ای برای تجهیز بعضی سالن‌های نمایشی مانند تالار خلیج فارس به امضا رسید. اما تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده و سالنها از کمترین امکانات سرمایشی بی‌بهره هستند؛ موریانه تمام ساختمان را از بین برده و امکان اجرا در این سالن‌ وجود ندارد.

ذوالفقاری ضمن ابراز گلایه از بی‌‌نتیجه ماندن درخواست‌های مکرر هنرمندان گفت: این درحالی‌ست که می‌بینیم برای برگزاری کارگاه آموزشی تئاتر کودک و نوجوان هزینه‌های آنچنانی می‌شود که هیچ حاصلی ندارد و اصولا در نقطه مقابل نیازهای اصلی منطقه قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: درحالی که کمترین حمایتی از اهالی تئاتر وجود ندارد چطور ممکن است آموزش ساخت عروسک‌های غول‌پیکر که به چندمیلیون تومان پول نیاز دارد قابل اجرا باشد. اگر گروهی قصد داشته باشد نمایشی با استفاده از چنین ابزاری به صحنه ببرد کدام نهاد حمایت می‌کند؟ منطقه آزاد اروند؟

رئیس سابق انجمن نمایش خرمشهر تصریح کرد: سال گذشته دو گروه از این منطقه در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردند، کافی‌ست به مجموع حمایت‌های مالی آنها توجه کنیم؛ بعد مدرس می‌آورند که کارگاه‌ یک روزه برگزار کند و استقبالی هم نمی‌شود، ولی بودجه قابل توجهی به آن اختصاص پیدا می‌کند.

ذوالفقاری به صَرف تبلیغاتی بودجه فرهنگی منطقه آزاد اروند اعتراض کرد و گفت: چرا منطقه آزاد باید هزینه ساخت فیلم آقای میرکریمی را تقبل کند؟ در حالی که کارگردان بومی تئاتر ما ناچار است موتور سیکلت خود را بفروشد تا هزینه ساخت دکور صحنه نمایش‌اش تامین شود و سالن‌های نمایش ما بدون ابزار نوری هستند و حتی یک لامپ ساده ندارند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر تمام این رفتارها و برنامه‌ها برای تبلیغ است ما می‌گوییم تبلیغ راه‌های بسیار بهتری دارد. همه جا بودجه‌های میلیاردی صرف اجرای برنامه‌های گوناگون می‌شود اما وقتی به آبادان و خرمشهر می‌رسیم می‌گویند بودجه نداریم.

او به راه‌اندازی «شوراهای کاربردی» اشاره کرد و افزود: اجرای عمومی در همین مدت آغاز شد و حمایت‌هایی وجود داشت اما بعد از مدتی کنار گذاشته شد. متاسفانه همه چیز برای مسئولان در چاپ بولتن و ارائه گزارش‌ کار خلاصه می‌شود. مثلا فرهاد مهندس‌پور را برای برگزاری کارگاه یک روزه صبح تا شب دعوت می‌کنند و بعد همه چیز تمام می‌شود.

ذوالفقاری همچنین از بی‌توجهی و برخورد غیرمحترمانه با هنرمندان منطقه گلایه کرد و گفت: به هیچ عنوان برای هنرمندان احترام قائل نیستند و طوری رفتار می‌کنند که گویی قرار است از جیب خرج ‌کنند. بارها از زبان مسئولان شنیدم که می‌گفتند شما ما را کیسه پول می‌بینید و از ادبیات گفتاری بسیار نادرستی بهره می‌برند.

او بیان کرد: اصلا کارشناسی و خرد جمعی وجود ندارد و دایره محدود کارها و افراد هیچ نسبتی با هنرمندان منطقه آزاد ندارد. چرا در این فیلم‌های سینمایی که با بودجه منطقه آزاد ساخته می‌شود از بازیگران بومی استفاده نمی‌کنند یا شرایط فعالیت این هنرمندان را بوجود نمی‌آورند؟

رئیس سابق انجمن نمایش خرمشهر اظهار کرد: تمام آنچه مطرح شد در حالی‌ست که برای برگزاری جشنواره فتح خرمشهر هزار منت می‌گذارند و می‌گویند برند منطقه آزاد باید از طرح اصلی پوستر بزرگتر باشد تا کمک هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

او گفت: بنابراین فقدان استفاده از خرد جمعی، عدم برنامه‌ریزی صحیح و نبود احترام به هنرمندان بومی از جمله عواملی هستند که منطقه را در حوزه فرهنگ به قهقرا می‌برد. اینطور به نظر می‌رسد که دوستان گرچه اینجا مسئول هستند اما سنگ مرکز (پایتخت) را به سینه می‌زنند.

گزارش از بابک احمدی

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز