خبرگزاری کار ایران

دهمین جشنواره تئاتر رضوی برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۰۲۹

جدول اجرایی دهمین جشنواره تئاتر رضوی شامل اجراهای صحنه‌ای در سه بخش ویژه، جنبی، مسابقه و کارگاه آموزشی با حضور استاد بین الملل در طول ایام برگزاری آن، منتشر شد.

به گزارش ایلنا، جدول اجرایی این رویداد بزرگ هنری که از سوی دبیرخانه منتشر شد، علاوه بر اجراهای صحنه‌ای در سه بخش ویژه، جنبی و مسابقه، شامل کارگاه آموزشی با حضور استاد بین الملل، برزو عبدالرزاق است.

در روز نخست جشنواره (یکشنبه، 25 مرداد) نمایشهای "نیم مرده" به نویسندگی و کارگردانی علی عابدی، "تاکسی زرد" به نویسندگی عباس جانفدا و کارگردانی محمد حسن زاده از تربت حیدریه، "مسلخ عشق" به نویسندگی امیرمهاجر سلطانی و کارگردانی امیرمهاجر سلطانی و رضا رمضانی از تهران و "چهارقدم" به نویسندگی پویان اصغری و کارگردانی میثم ملازینل از قزوین روی صحنه خواهند رفت.

در دومین روز جشنواره (دوشنبه، 26 مرداد) نمایش‌های "آنم آرزوست" به نویسندگی علی موسویان و کارگردانی محمد زوار بی‌ریا از تهران، "رستگاری در شب" به نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی مژده ساعی از تهران، "آش با طعم زهر" به نویسندگی مجید کاظم زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از رشت و "عکس اتفاق عزیز" به نویسندگی سید محمد مساوات و کارگردانی سعید نوروزی از کرمانشاه در بجنورد اجرا می‌شوند.

همچنین نمایش "پدرانه" به نویسندگی آرش عباسی و کارگردانی علی راسخ راد از تهران در مجتمع شیروان و نمایش "چهارقدم" در مجتمع اسفراین به روی صحنه می‌رود.

نمایش‌های "بوسیدنت به وقت تگرگ" به نویسندگی میلاد اکبرنژاد و علی حاتمی نژاد و کارگردانی شاکری، حاتمی نژاد و ابراهیمی اثر مشترک سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی؛ "سفر" به نویسندگی علی میرزا عمادی و کارگردانی یعقوب صدیق جمالی از تبریز؛ "آنم آرزوست" و نیز " بیداری در خواب هزار من" به نویسندگی علی ثقفی و کارگردانی حسین کارگر از خوزستان در سومین روز (سه شنبه، 27 مرداد) دهمین جشنواره تئاتر رضوی اجرا می‌شوند.

همچنین "آنم آرزوست" و "پدرانه" به ترتیب در مجتمع‌های شیروان و اسفراین اجرا می‌شود.

روز چهارشنبه (28 مرداد) نیز به اجرای نمایش‌های "پدرانه"، "روزهای اتفاقی" به نویسندگی و کارگردانی کامران شهلایی از کرمانشاه، "آسا" به نویسندگی و کارگردانی مهدی آشوغ از خوزستان، "این یوسف" به نویسندگی مرتضی اسدی مرام و کارگردانی نعمت اسدی مرام از کرمانشاه و "سوغات سربی" به نویسندگی امیر زاوش و کارگردانی پوریا کریمی از آستانه اشرفیه اختصاص دارد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره در روز شنبه 24 مرداد ماه و مراسم اختتامیه در روز 5شنبه، 29 مرداد در بجنورد برگزار خواهد شد.

نمایش‌های بخش دهمین جشنواره تئاتر رضوی، علاوه بر آنکه در سالن‌های گلشن، حافظ ، شمس و نگارخانه اجرا می‌شود، در دو شهرستان اسفراین و شیروان نیز به صورت انتخابی روی صحنه خواهد رفت.

داوران بخش مسابقه نهایی را معرفی کرد و بر این اساس، مهرداد رایانی مخصوص، قاسم زارع و محمدرضا الوند از اساتید و فعالان عرصه تئاتر، برای قضاوت آثار مرحله نهایی انتخاب شدند.

مهرداد رایانی مخصوص، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، دارای ۱۴ عنوان کتاب (نمایشنامه و آثار نظری)، نگارش ۲۶ نمایشنامه، کارگردانی ۱۸ نمایش و اجرای ۸ نمایش در مجامع بین المللی در کارنامه تئاتری خود است.

وی عضو شورای بازبینی، هیات انتخاب و شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌های مختلف بوده و مسئول کمیته انتخاب و انتشار متون چهارمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی را نیز برعهده داشته است؛ ضمن آنکه قائم‌مقام دبیر و عضو هیات علمی سمینار بین‌المللی نمایش و دین نیز در کارنامه‌ی او دیده می‌شود. مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات مرکز هنرهای نمایشی، ریاست تئاترشهر و مسئول تله‌تئاترهای شبکه‌ی چهار سیما از دیگر فعالیت‌های وی در عرصه تئاتر است. او هم اکنون عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و مدیر بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی است.

قاسم زارع فارغ التحصیل مرکز آموزش تئاتر اداره کل فرهنگ و هنر همدان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشور است. وی علاوه بر آنکه فعالیت‌های عمده‌ای در عرصه بازیگری و آموزش داشته است، داوری جشنواره‌های تئاتری در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی را نیز در کارنامه دارد.

محمدرضا الوند، نمایشنامه‌نویس کشور است که در سابقه‌ی فعالیت او، آموزش و تدریس، داوری جشنواره‌های تئاتر فجر، دانشگاهی، دفاع مقدس و خیابانی، ریاست شورای نظارت و ارزشیابی و مدیریت اجرایی کانون تئاتر دانشگاهیان کشور دیده می‌شود.

در متن پیام  سیدجواد جعفری، مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به دهمین جشنواره تئاتر رضوی آمده است:

« به کسانی که در این جشنواره بهشتی تلاش می‌کنند خداقوت می‌گویم. هر روز، آغاز روز دیگری است و اختتامیه‌ی جشنواره آغاز جشنواره‌ای دیگر. باید از جنس نور بود تا شایستگی حضور در آستان حضرت شمس الشموس علیه السلام یافت و ما همایون فالیم که سعادت همراهی با شمایان را داریم که در گوشه گوشه کشور مشق خورشید می‌کنید و به تکثیر حرم جان‌های عاشق را روشنی می‌بخشید. برای ما در بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضاعلیه السلام افتخار است که چون شما سرورانی را در کنار خویش می‌بینیم که در عرصه  فرهنگ رضوی تا سرزمین‌های دور همت کرده‌اید و فرصت حضور در فضای ملکوتی یاد خدا و حجت خدا مولا علی‌بن موسی‌الرضا را تا خانه های مردم تا خانه‌های جان مردم برده‌اید.

این افتخار را در نمازی شاکرانه به نیابت از همه شما به حرم امام رئوف می‌بریم و به دعا دست‌ها را به آستان خدا می‌فرستیم تا با اجابت دعای شما باز آید.

به دست‌اندرکاران این جشنواره‌ی‌ بهشتی خداقوت می‌گویم  و باور داریم خداوند این تدبیرها و دست‌ها را عزیز خواهد داشت و آنانی که فرصت خدمت به آستان رضا علیه السلام را نعمت شمردند بر سفره کرامت خویش متنعم خواهد فرمود.»

مهرداد رایانی مخصوص، قاسم زارع و محمدرضا الوند، داوری نمایش‌های راه یافته به بخش مسابقه دهمین جشنواره تئاتر رضوی را عهده‌دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز