خبرگزاری کار ایران

پرفروش‌ترین آلبوم‌ها در اینترنت؛

"لالایی و ناله‌های قلعه‌ی نای"؛ روایتی از آنچه زندانیان می‌نویسند

در هفته‌ای که گذشت آلبوم لالایی و ناله‌های قلعه‌ی نای در سبک الکترونیک به میان پرفروش‌ها رسید. این درحالی‌ست که "احوالات شخصی 6: والس‌های تهران" در صدر پرفروش‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فروش سایت بیپ تونز در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

1- احوالات شخصی 6: والس‌های تهران

2- شبگرد کولی‌باد

3- شهر من بخند

4- لالایی و ناله‌های قلعه‌ی نای

5- یک عاشقانه ناآرام

لالایی و ناله‌های قلعه‌ی نای

آلبوم «لالایی و ناله‌های قلعه نای» پویا پورامین با این تصویر شکل می‌گیرد. پشت چشمی درِ آپارتمانی، خیره به بیرون، و بعد، تصویری از روزنه‌ای با میله‌های قطور که نوری اندک از آن به درون می‌تابد؛ سلول مسعود سعدسلمان در قلعه‌نای شاید. شعرهایی که خط زده شده و تاریخ تولد و مرگ بورخس، کاور اولین آلبوم پویا پورامین است.

موسیقی آلبوم پویا پورامین سرشار است از تکرار جملات موسیقایی به روایت سازهای الکترونیک. موسیقی «لالایی و ناله‌های قلعه نای» براساس اصول موسیقی کلاسیکال ساخته شده و در مرز بین موزیک اَمبینت و مینیمال قرار دارد.

این اثر متشکل از دو بخش لالایی‌ و ناله‌های قلعه‌ی نای است که هرکدام شامل ۴ قطعه است. "لالایی و ناله‌های قلعه‌ی نای" اولین اثر پورامین است که در ایران منتشر می‌شود. "صندلی لهستانی" اثر مشترک پورامین و نیما عقیانی پیشتر در اسپانیا منشر شده است.

در یادداشتی که روی کاور آلبوم آمده؛ نوشته شده است:

در جای متروکی در ایران، برج سنگی نه چندان بلندی‌ست که نه در دارد و نه پنجره. در تک اتاقش بر زمینی خاکی و دایره شکل، میزی چوبی و نیمکتی هست. در دل آن سلول مدور، مردی شبیه به حروفی که من نمی‌دانم، شعری بلند می‌نویسد؛ شعری درباره‌ی مردی که در سلول مدور دیگری دارد شعری درباره‌ی مردی می‌نویسد که در سلول مدور دیگری ... این جریان هرگز باز نمی‌ایستد و هیچکس هرگز نخواهد توانست بفهمد که زندانیان چه می‌نویسند.

شب‌گرد کولی باد

این آلبوم بداهه‌نوازی در مقام اصفهان و نوا با استفاده از فضاهای موسیقی تنبور و موسیقی ارمنی است. پورناظری در این اثر تنبور نواخته و روبیک آروسیان نوازندگی دودوک را برعهده داشته است، ضمن آنکه شهاب پارنج و حسین ذهاوی نیز پرکاشن این اثر را نواخته‌اند.

«شبگرد کولی باد» سال ۸۹ در لس‌آنجلس ضبط شده است.

شهر من بخند

آلبوم دوم پالت 12 قطعه دارد و نشر نوفه با تهیه‌‎کنندگیِ احسان رسول اف آن را منتشر کرده است. کلارینت و ویولن سل سازبندی اصلی آلبوم را شکل می‌دهند. در این آلبوم هم مثل «آقای بنفش» اغلب ترانه‌ها را امید نعمتی، خواننده گروه سروده است، گرچه ترانه‌هایی از سیاوش کسرایی، تورج نگهبان و نیما یوشیج هم در بین کارها دیده می‌شود.

مسترینگ آلبوم در استودیو اَبی رُود (Abbey Road) لندن انجام شده؛ «هیجان‌انگیزترین استودیو روی کره زمین» به گفته روزبه اسفندارمز، سرپرست گروه، جایی که اسطوره‌هایی مثل پینک فلوید در آن آثاری را تولید کرده‌اند. حضور گیزبرت زوکنیپهاوزن، هنرمند آلمانی در قطعه «اینجا شهر من نیست» و خواندن اشعار به دو زبان فارسی و آلمانی هم از نوآوری‌های پالت در این آلبوم است.

یک عاشقانه آرام

آلبوم یک عاشقانه آرام که در قالب کتاب گویا ازسوی نشر نوین کتاب گویا منتشر شده است، تاکنون نمره 4.5 از 5 را دریافت کرده و مورد استقال مخاطبان قرار گرفته است. این آلبوم حاصل آهنگسازی و نوازندگی پیانو کریستف رضاعی، کارگردانی و کلام پیام دهکردی (بازیگر سینما و تئاتر) و نوشته نادر ابراهیمی است. یک عاشقانه آرام؛ اثری 510 دقیقه‌ای‌ست و در استودیو دهل ضبط شده.

نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آنها ساخته است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه ادبیات کودک، با تاسیس موسسه‌ی همگام با کودکان و نوجوانان با همکاری همسرش در آن موسسه متمرکز کرد. ابراهیمی در زمینه ادبیات کودک، جایزه نخست براتیسلاوا، جایزه‌ی نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزه کتاب برگزیده سال ایران و چندین جایزه دیگر را هم دریافت کرده است.

نادر ابراهیمی در سن 72 سالگی پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری، بعد از ظهر پنجشنبه 16 خرداد 1387 درگذشت.

 گزارش از امیرحسین ناظم زاده

کد خبر : ۲۹۶۹۷۹