خبرگزاری کار ایران

تسویه‌حساب‌‌های شخصی چگونه به فروش فیلم‌ها ضربه می‌زند؟

در هفته‌ای که گذشت فیلم "از رییس جمهور پاداش نگیرید" با فروش سیصد و پنجاه میلیون تومانی گیشه را ترک کرد اما چنین فروشی از یکسو حاصل محدودیت‌های تبلیغاتی و اکران و از سوی دیگر سانسور بیش از حد فیلم و اکران آن با چند سال تاخیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این روزها سینماهای تهران و شهرستان درحال نمایش فیلم‌های «گینس»، «عصر یخبندان»، «از رییس‌جمهور پاداش نگیرید»، «نهنگ عنبر»، «خداحافظی طولانی»، «دوران عاشقی» و «مردن به وقت شهریور» هستند. و از صبح دیروز نیز «قندون جهیزیه» ساخته علی ملاقلی‌پور به لیست فیلم‌های در حال اکران اضافه شد. این فیلم در روز اول اکران خود با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه‌رو شد.

«نهنگ عنبر» با فاصله‌ای فاحش از هفت فیلم دیگر در حال یکه‌تازی‌ست و فروش خود را به مرز 6 میلیارد و 500 میلیونی نزدیک کرده است. عصر یخبندان نیز در حال رسیدن به سقف دو میلیارد تومان است.

اما در این میان سه فیلم «از رییس‌جمهور پاداش نگیرید»، «مردن به وقت شهریور» و «خداحافظی طولانی» مغفول مانده‌اند. ساخته کمال تبریزی روز گذشته با فروش 350 میلیون تومانی به کار خود پایان داد و دو فیلم دیگر نیز با فروش قطره چکانی به اکران خود ادامه می‌دهند. البته با وجود رقبایی هم‌چون «نهنگ عنبر»، «گینس» و «عصریخبندان» امیدی به در دست گرفتن گیشه ندارند.

اما آنچه در صدمه خوردن فیلمی مثل از رییس جمهور پاداش نگیرید تاثیرگذار بود؛ غرض‌ورزی آشکار جریان‌های سیاسی و بعضا تندرو است. این اتفاق درطول سال‌ها برای فیلم‌های متعددی رخ داده و هنوز هم راه‌حل مشخصی برای چنین برخوردهایی پیدا نشده است. وقتی یک فیلم از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرد؛ قاعدتا باید از امکانات یکسانی برای تبلیغات و نمایش فیلمش بهره ببرد اما به طور مثال صداوسیما این روزها بیش از گذشته؛ فیلم‌ها را به بهانه‌ی سیاه‌نمایی یا حتی سفید بودن کنار می‌گذارد درحالیکه چنین برخوردی بیشتر نوعی تسویه‌حساب با فیلم‌هایی‌ست که این سازمان به آن علاقه ندارد.

به نظر می‌رسد بسیاری از فیلم‌هایی که با وجود دریافت مجوز ارشاد؛ در بحث تبلیغات و دریافت سالن‌ها با موانعی روبه‌رو می‌شوند؛ صرفا نوعی سنگ‌اندازی‌هایی سیاسی حاصل از تندروی را تجربه می‌کنند. درواقع این ترفند که فیلم‌ها از سینماهای مهم کشور حذف شوند و امکان تبلیغات تلویزیونی و شهری نداشته باشند؛ تاکنون بسیاری از فیلم‌ها را در گیشه زمین زده است. هرچند این برخورد گاهی اوقات تاثیر معکوس داشته و باعث فروش بیشتر برخی فیلم‌ها شده است.

فیلم توقیفی"از رییس جمهور پاداش نگیرید" هم از این قاعده مستثنا نبوده و به واسطه چنین محدودیت‌هایی؛ با شکستی عجیب روبه‌رو شده است. البته این فیلم سال‌ها توقیف بوده و حالا با سانسور‌های متعددی امکان اکران دریافت کرده. همین مسئله هم در فروش ناموفق آن تاثیرگذار بوده است.

 نام فیلم  کارگردان  تهیه‌کننده  تعداد روزهای نمایش  تعداد سالن  فروش تهران  فروش شهرستان فروش کل
 نهنگ عنبر  سامان مقدم سامان مقدم  83 روز  61 سالن  4 میلیارد و 480 میلیون تومان یک میلیارد و 900 میلیون تومان  6 میلیارد و 380 میلیون تومان
 گینس محسن تنابنده محسن تنابنده  48 روز  84 سالن  یک میلیارد و 850 میلیون تومان  950 میلیون تومان  دو میلیارد و 850 میلیون تومان
 عصر یخبندان  مصطفی کیایی  منصور لشکری قوچانی   48 روز  45 سالن  یک میلیارد و 320 میلیون تومان 560 میلیون تومان  یک میلیارد و 880 میلیون تومان
 از رییس‌جمهور پاداش نگیرید   کمال تبریزی  مهدی کریمی  48 روز  22 سالن  260 میلیون تومان 90 میلیون تومان  350 میلیون تومان
 خداحافظی طولانی  فرزاد موتمن  علی حضرتی  28 روز 13 سالن 136 میلیون تومان 32 میلیون تومان 168 میلیون تومان
 دوران عاشقی علیرضا رییسیان علیرضا رییسیان  14 روز  61 سالن  570 میلیون تومان  180 میلیون تومان  750 میلیون تومان
 مردن به وقت شهریور هاتف علیمردانی  هاتف علیمردانی  14 روز  28 سالن  146 میلیون تومان  37 میلیون تومان  183 میلیون تومان

گزارش از شانلی عبادیان

کد خبر : ۲۹۶۹۳۱