خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح کرد:

"بی‌بی‌سی" فقط برای تهیه یک گزارش مجوز گرفت/ "رستاخیز" در اولین فرصت اکران می‌شود

جنتی گفت: بر اساس بررسی‌ها به یک گروه خبری از BBC برای مدت محدود (نهایتا 10 روزه) جهت تهیه یک گزارش خاص اجازه فعالیت داده شد.

به گزارش ایلنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز یکشنبه - 18 مردادماه - در حاشیه دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها درباره انتشار خبرهایی مبنی بر صدور مجوز فعالیت دفتر بی‌بی‌سی در تهران اظهار کرد: مجوزی برای راه‌اندازی دفتر بی بی سی (BBC) در تهران صادر نشده، اما کمیسیونی برای فعالیت محدود که نمایندگانی از وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی اعضای آن را تشکیل می‌دهند، در این رابطه مجوز صادر می کنند که بررسی‌های همه‌جانبه‌ای هم انجام می دهند و بر اساس این بررسی ها به یک گروه خبری از BBC برای یک مدت محدود (که اینگونه مجوزها توریستی هم نیست و نهایتا 10 روز به طول می انجامد) جهت تهیه یک گزارش خاص اجازه فعالیت داده است.

او با اشاره به محورهای بحث دومین اجلاس مدیران کل ارشاد استان‌ها گفت: عمده مسائلی که در این اجلاس باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در این جلسات معاونین وزارتخانه گزارش‌هایی از فعالیت‌های خود ارائه می‌‌دهند. در سایه این همایش تلاش می‌شود برنامه‌هایان را به نحو مطلوب‌تر برگزار کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تاکنون چه مقدار از مصوباتی که در کتاب سخن آشنا (مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مصوبات اجلاس سال گذشته) به آنها اشاره شده است، اجرایی شده است؟ اظهار کرد: بخش عمده‌ای از برنامه‌ها اجرایی شده و بخشی هم مربوط به محدودیت‌ها و تنگناهای مالی است که تلاش می‌شود این محدودیت‌ها هم برطرف شود.

وی افزود: بر اساس این مصوبات در راستای سیاست واسپاری امور عرصه فرهنگ و هنر به بخش خصوصی در یکی دو سال گذشته اقدامان خوبی صورت گرفته است. برای رسیدگی به مشکلات مناطق محروم و استان‌های دورافتاده و تامین عدالت فرهنگی کارهای خوبی انجام شده است و در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر نیز اقدامات مثبیت صورت گرفته است.

جنتی ادامه داد: همه معاونین وزارت ارشاد موظف شده‌اند که حداقل ۲۰ درصد از اعتباراتشان را به مناطق محروم استان‌ها اختصاص دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره مشکلات خبرنگاران و برنامه ارشاد برای کاستن این مشکلات گفت: عمده این مشکلات به بحث امنیت شغلی و همچنین مسائل رفاهی و تامین بیمه‌های اجتماعی خبرنگاران برمی‌گردد که دیروز هم به طور مفصل در برنامه روز خبرنگار از سوی برخی نمایندگان آنها مطرح شد.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که ما روی آن تاکید داریم، کاهش موارد توقیف نشریات است؛ چرا که با توقیف یک نشریه  دستگاه قضایی و یا هیات نظارت بر مطبوعات ، ممکن است گاهی تا 90 نفر به یکباره شغل‌شان را از دست بدهند، و به رسانه دیگری برای ادامه همکاری مراجع کنند و این روند در آنجا هم برایشان اتفاق افتد. بنابراین باید برای این معضل فکری کرد و راه‌حلی اندیشید.

جنتی تاکید کرد: فکر می کنم این مشکل از طریق تفاهم دستگاه اجرایی و قده قضاییه قابل حل است و با مذاکره با آنها می توان در این مورد به نقاط مشترکی دست یافت.

وی افزود: در حوزه بیمه‌های اجتماعی هم می‌شود به نوعی تضمین کرد که سازمان تامین اجتماعی موظف شود خبرنگاران را بیمه کند.

جنتی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا از ظرفیت رئیس جمهور برای حضور در شورایعالی سینما استفاده نمی‌شود، گفت: تنها این گونه نیست که ایشان در شورایعالی سینما حضور نداشته باشد. گاهی جلساتی مثل جلسه شورای حج و زیارت شکیل می‌شود، اما واقعاً مجموعه شوراهایی که ریاست آن بر اساس قانون بر عهده رئیس جمهور است زیاد است. و طی بیست و چند ماه گذشته وقت قابل توجه دولت به بحث هسته‌ای گذشته و طبیعتاً ایشان نمی‌توانستند این جلسات را تشکیل دهند اما امیدواریم با این توافق‌هایی که حاصل شده فراغت بیشتری داشته باشند و جلسات به طور منظم تشکیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در در پاسخ به گلایه یکی از خبرنگاران که چرا با اینکه چندین رسانه همواره در اغلب برنامه‌های شما حضور دارند و نسبت به انعکاس صحبت‌های شما خدمت می‌کنند، شما روز گذشته و در روز خبرنگار فقط از خبرگزاری ایسنا بازدید کردید، گفت: ما برنامه‌ای به جز برنامه‌ای که دیروز برای روز خبرنگار در تالار وحدت برگزار شد، نداشتیم. و در آن برنامه ما از همه اهالی رسانه و اساتید ارتباطات و همچنین آقای ظریف وزیر امور خارجه دعوت کردیم که در این برنامه که حضور در آن به صورت آزاد بود حضور یابند. اما از طرف دیگر اطلاع پیدا کردم که آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بازدیدی از ایسنا دارد و من دیدم که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر در این برنامه که مربوط به حوزه کاری بنده نیز هست حضور نداشته باشم، چندان شایسته نیست و من منطقا باید در آن برنامه حضور می‌داشتم.

جنتی درباره سطح توقعات مردم بعد از توافقات هسته ای ادامه داد: نباید این‌گونه باشد که جامعه فکر کند همه مشکلات اقتصادی یک‌شبه حل می‌شود، اقتصاد ما اقتصاد بیماری است و مشکلات فراوانی دارد. بسیاری از واحدهای صنعتی ما با ظرفیت اندکی فعالیت می‌کنند و بیکاری هم همچنان در کشور وجود دارد.  ما وظیفه داریم که توقعات مردم را در حد معقول کنترل و آنها را توجیه کنیم.

وی درباره توقیف فیلم رستاخیز اظهار کرد: این فیلم توقیف نشده بلکه ما ملاحظاتی داشته‌ایم و یکی از ‌آنها این بود که نظر مراجع تقلید باید مورد توجه قرار گیرد. با مراجع صحبت کردیم و در پی آن هستیم این فیلم در اولین فرصت اکران شود.

کد خبر : ۲۹۶۳۰۷