خبرگزاری کار ایران

علی جنتی در اجلاس مدیران کل ارشاد:

800 نفر از لیست تحریم خارج شده‌اند/ 200 نفر هنوز تحریم‌اند/ آمار طلاق توافقی وحشتناک است

دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان و معاونین این سازمان ازجمله حجت الله ایوبی، علی اصغر کاراندیش، حسین نوش آبادی و علی مرادخوانی صبح امروز (18 مرداد) آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود در این نشست گفت: نزدیک دو سال است از عمر دولت می‌گذرد. ۲۵ مرداد سال ۹۲ بود که در مجلس تائید گرفتیم و دولت از ۲۶مرداد مشغول به کار شد.

جنتی ادامه داد: در طول این دو سال دولت با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده است. بخشی از مشکلاتی که از گذشته دامنگیر کشور شده بود؛ مهمترین‌شان مسئله هسته‌ای بود و موجب شد در طول ده دوازده سال اخیر به تدریج تحریم‌هایی بر کشور تحمیل شود. به طوری که در سال‌های اخیر عملا کشور را به نوعی فلج اقتصادی رسانده بود و تلاش می‌شد بین نظام و مردم در اثر این مشکلات، فاصله بیندازند و به این وسیله جمهوری اسلامی ایران را با استفاده از قدرت نرم و نه جنگ، سرنگون کنند. زمانی که دولت کار را تحویل گرفت میزان نفتی که به فروش می‌رسید، کاملا حساب شده بود و برای آن سقفی تعیین شده بود و از آن میزان بالاتر نمی‌رفت. در آن مقطع ۷۰ تا ۸۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شد که البته پول آن هم بلوکه شده بود و امکان بازگشت آن به کشور نبود.

این عضو کابینه یازدهم تاکید کرد: دولت در شرایطی کار را تحویل گرفت که حتی مخازن مواد غذایی هم تخلیه شده بود و کشتی‌های روی آب که در بندرعباس آماده تخلیه بودند، روی آب مانده بودند. حتی مواد فاسد شدنی چون گوشت در برخی کشتی‌ها شش ماه در خلیج فارس می‌ماند و تخلیه نمی‌شد و برخی اقلام چون گندم، وضع نگران‌کننده‌ای داشت و تورم چهل و چند درصدی را شاهد بودیم حاصل تحریم‌ها بود.

جنتی با اشاره به شعارهای انتخابی رئیس جمهور بیان کرد: شعار اولیه آقای روحانی برای پذیرش مسئولیت، حل مسئله هسته‌ای بود و به همین خاطر در طول این دو سال تمام اهتمام و یا حداقل بخش قابل توجهی از همت وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی کشور به پیگیری این مذاکرات گذشت که به حمدالله همه تلاش‌ها و مقاومت ملت و صبری که در طول این ۱۲ سال از خود نشان دادند، دشمن به زانو درآمد. آنها احساس کردند تحریم‌ها تاثیر در فاصله انداختن بین مردم و نظام نداشته است. امروز شاید یک موقعیت بزرگ در این زمینه هستیم و امیدواریم توافق حاصل شده به مورد اجرا گذاشته شود و این زنجیره‌هایی که به دست و پای ملت بسته بودند، باز شود، رونق اقتصادی در کشور حاصل شود و بسیاری از مشکلات ازجمله بیکاری و رکودی که در صنایع و معادن و تجارت و بازرگانی هست، به تدریج حل و فصل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته را سالی سخت برای جمهوری اسلامی ایران خواند و تصریح کرد: امسال سال سخت‌تری خواهد بود، چون قیمت نفت در نیمه اول سال قابل قبول بود اما در نیمه دوم سال با سقوط ۵۰ درصدی و کاهش قیمت نفت، درآمد کشور تنزل یافت و دست دولت برای اجرای برنامه‌هایش بسته است.

وی ادامه داد: امسال ما از اول سال دچار مشکلات اقتصادی بودیم و دولت الان سیاست ریاضتی را دنبال می‌کند. در سه ماه اول سال جاری وضع درآمد خزانه به گونه‌ای بود که نمی‌توانست یک ریال هم صرف برنامه‌های عمرانی کند و تنها توانست حقوق و هزینه‌های جاری را تامین کند. با توافق هسته‌ای اخیر به تدریج ظرف ۶ ماه آینده شاهد گشایشی در کشور باشیم و پول‌های بلوکه شده به سیستم بانکی برگردد تا بتوان برای فعالیت‌های اقتصادی براساس آن برنامه‌ریزی کرد. برای اینکه به عمق این فشارها و تحمیل‌ها آشنا شویم؛ پیشنهاد می‌کنم ترجمه توافق هسته‌ای را با ضمائم آن بخوانید و ببینید چه تحریم‌هایی بوده که یکی یکی اشاره شده باید برداشته شوند. بنابراین توافق، 800 نفر از شخصیت‌های حقیقی که جزء لیست تحریم بودند از این لیست خارج شده‌اند اما ۲۰۰ نفر همچنان تحت تحریم هستند.

 این عضو کابینه یازدهم با تاکید بر اینکه امسال سال سختی خواهد بود و باید با کمال صرفه‌جویی عمل کنیم؛ اظهار داشت: سفرهای خارجی وزرا به توصیه دولت کاهش می‌یابد و بجز سفرهای ضروری، سفرهای دیگری انجام نمی‌شود تا هزینه‌ها کاهش یابد. مشکل عمده دیگر بار سنگینی است که یارانه‌ها بر دولت تحمیل کرده است؛ در طول سال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان باید صرف پرداخت یارانه ماهانه شود. مهمتر از همه آنچه بعد فرهنگی بیشتری دارد، فساد اداری نهادینه شده است.

جنتی در ادامه گریزی هم به اختلا‌‌ها زد و گفت: بابک زنجانی ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پول کشور را برداشته، باید فهمید این پول‌ها کجا رفته است؟ شرکت‌ها، موسسات اعتباری، تعاونی‌های وابسته به دولت که پول‌های کلانی را اختلاس کرده‌اند، متاسفانه همه آنها باعث بی‌اعتمادی مردم به دولت شده‌اند.

وی؛ انحاط اخلاقی در سطح جامعه و دستگاه‌های دولتی را نیز یکی از مهمترین چالش‌های پیش رو خواند و بیان کرد: مسئله دیگری که با آن درگیر هستیم انحطاط اخلاقی است هم در سطح جامعه و هم در سطح دستگاه‌های دولتی و نهادهای ارزشی ما. برخلاف گذشته که انسان انتظام عملی به ارزش‌های دینی و اسلامی در آنها می‌دید اما انسان حس می‌کند اینها کمرنگ شده است. آثار این عدم توجه به ارزش‌ها در برخی رسانه‌ها با بروز برخی شایعه‌سازی‌ها دیده می‌شود. مشکل عمده در سالهای اخیر بحث فروپاشی خانواده‌هاست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور  نیز تاکید کرد: آمارهای طلاق‌های توافقی در برخی از موارد وحشتناک است. در برخی از مناطق از هر ۳ یا ۲ ازدواج در ۵ سال اول یکی به طلاق می‌انجامد. این موارد البته در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته و از همه کارشناسان و اعضا استفاده می‌کنیم تا با این وضعیت مقابله شود. همه شوراهای فرهنگ عمومی در سراسر کشور باید به این موضوع بپردازند و نتایج آن اعلام شود.

وی ادامه‌داد: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر تورم تا اندازه‌ای مهار شده و پس از توافق هم سیر سفرها به ایران زیاد شده؛ اضافه کرد: ما در آینده نزدیک با کمبود هتل مواجه خواهیم شد. باید توقعات غیرعقلانی را که در میان آحاد جامعه پیرامون توافق ایجاد شده است؛ مهار کنیم. اقتصاد ما بیمار است، از دیرباز اینگونه بوده است و اصلاح امر هم زمان‌بر است لذا باید توقعات مردم را در حد خود کنترل کنیم چراکه اگر توقعات بالا رود موجب نارضایتی می‌شود.

این جلسه در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران ادامه یافت.

کد خبر : ۲۹۶۲۲۰