خبرگزاری کار ایران

در نشست روز خبرنگار مطرح شد:

آخرین تصمیم ارشاد درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران/ هیچ نماینده مجلسی مجوز روزنامه‌ نمی‌گیرد/ ارشاد هیچ خبرنگاری را ممنوع‌القلم نکرده‌است

علی جنتی معتقد است: راه درست برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران این است که انجمن‌های صنفی در هر استان تشکیل شود و بعد در تهران کانونی به‌عنوان نمایندگان این انجمن‌ها به‌وجود بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز(17 مرداد) در تالار وحدت درحالی برگزار شد که بسیاری از خبرنگاران از عملکرد ضعیف دولت در بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران انتقاد داشتند و مقصر اصلی این وضعیت را علی ربیعی (وزیر کار) می‌دانستند و اینکه وی تمایلی برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ندارد.

علی جنتی درباره وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: از زمان تشکیل دولت دو جلسه در سطح وزرا برای این مساله  با حضور وزرای مختلف ازجمله وزیر کار تشکیل شد. در اولین جلسه قرار شد که وزارت اطلاعات شکایت خود را  از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پس بگیرد که وزیر اطلاعات این کار را کرد اما قوه قضاییه خود اعلام کرد جدا از شکایت وزارت اطلاعات؛ این قوه نیز مسائلی با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران دارد.

وی ادامه داد : قرار شد علی ربیعی مساله بازگشایی انجمن صنفی را پیگیری کند و درنهایت وزارت کار طرحی ارایه کرد و دیگران نیز آن را تایید کردند. براساس این طرح قرار شد انجمن‌های صنفی استانی تشکیل شود و بعد در نهایت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در تهران به عنوان نماینده این انجمن‌های صنفی شروع به کار کند.

جنتی افزود: اینگونه شکل کار صحیح است زیرا بسیاری از انجمن‌های صنفی ابتدا در استان‌ها تشکیل می‌شود و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تنها انجمنی است که به شکل کشوری ثبت شده است و برخی از مشکلات نیز از همین امر ناشی می‌شود.

جنتی با اشاره به اینکه بعد از تشکیل صنفی انجمن روزنامه‌نگاران در استان در مرکز کانونی به عنوان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌تواند فعالیت کند؛ گفت: از طرف دیگر انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف نیز تشکیل شده و فعالیت می‌کند اما باید بگویم که دولت هیچ تشکل و صنفی را درست نکرده است و با وجود اینکه معتقد است همه تشکل‌ها و صنوف حق فعالیت دارند اما مانع فعالیت هیچکدام از این تشکل‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما فقط هماهنگی‌ می‌کنیم که این تشکل‌ها درست فعالیت کنند و با هم تداخل نداشته باشند یا موازی با هم فعالیت نکنند.

جنتی در خصوص برخوردهای نامناسب برخی وابستگان دستگاه قضا و نیروی انتظامی با خبرنگاران و عکاسان گفت: ما پیگیر چنین مسائلی هستیم. حتی در حوزه قضا، شعبه‌ای ویژه برای رسانه‌ها تاسیس شده و همچنین تلاش داریم با جلسات تعاملی که با این نهادها برگزار می‌کنیم؛ اشکالات موجود در این بخش را به حداقل برسانیم. البته باید قبول کرد رفع چنین معضلاتی به‌صورت کامل دور از ذهن است چون بالاخره با هرکدام از این نهادها و دستگاه‌ها انسان‌هایی کار می‌کنند که ممکن است شخصا از آقای قطبی یا آقای فلانی دستور نگیرند و نوع برخوردشان صرفا مسئولیت خودشان است. در هر صورت باید چنین برخوردهایی را تحمل کرد.

وزیر ارشاد درباره علل توقیف هفته‌نامه 9 دی نیز تصریح کرد: براساس ‌آنچه شورای عالی امنیت ملی ابلاغ کرده بود مسائل هسته‌ای در حوزه امنیت ملی قرار گرفت و خط قرمزهایی برای آن در نظر گرفته شد که باید رعایت شود. هفته‌نامه 9 دی چهارمین بار است که توقیف می‌شود و هربار مدتی کوتاه بعد از رفتن به دادگاه روحانیت به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: این نشریه مرتبا علیه مذاکرات هسته‌ای تیترها و بحث‌های نامناسب منتشر می‌کرد و رسما علیه مصوبه شورای امنیت ملی عمل می‌کرد. در بهترین کشورها از نظر دموکراسی نیز شاید در شرایطی خاص چارچوب‌ها و خط قرمزهایی تعیین شود که رسانه‌ها نیز خود را ملزم به آنها می‌دانند. من همین جا اعلام می‌کنم به دلیل اصرار این نشریه بر تخلف و عدم رعایت قانون چنانچه این‌بار با چنین مواردی از سوی 9 دی مواجه شویم؛ این نشریه بدون توقیف لغو پروانه خواهد شد.

جنتی ادامه داد: در جلسات هیات نظارت البته بحثی مطرح شده که چنانچه نتیجه یک جلسه توقیف یک نشریه خواهد بود. مدیر مسئول نشریه مذکور نیز در جلسه حضور داشته باشد تا بتواند از خود دفاع کند.

وزیر ارشاد درباره خبرنگاران ممنوع‌القلم نیز تاکید کرد: وزارت ارشاد هیچ شخصی را ممنوع‌القلم نکرده بلکه این افراد از سوی دستگاه‌های قضایی و امنیتی این حکم را گرفته‌اند و از آنجا که دلایلی برای هر شخص متفاوت و جداگانه است برای حل مشکلات باید این افراد به صورت مورد به مورد و فرد به فرد معرفی شود تا ببنیم به چه دلایلی با این ممنوعیت مواجه شده‌اند. شاید بتوان برای حل آن کاری کرد. ما حتی در حوزه کتاب که وابسته به وزارت ما و زیر نظر نهاد ماست نیز ممنوع‌القلم نداریم.

او در پاسخ به سوال صدور مجوز روزنامه برای برخی نمایندگان نیز اظهار داشت: از آنجا که بسیاری از این مجوزها بعد از مدت کوتاهی مشمول ماده 16 قانون مطبوعات می‌شوند و به دلیل عدم چاپ و نشر باید لغو پروانه شوند؛ به هیات نظارت در مطبوعات اعلام کردیم در برهه زمانی کنونی که نزدیک به انتخابات مجلس است؛ فعلا برای هیچ نماینده‌ای مجوز روزنامه صادر نشود.

کد خبر : ۲۹۵۹۸۵