خبرگزاری کار ایران

انتظامی در مراسم روز خبرنگار:

عملکرد مطبوعات با دوری از سیاست بهبود پیدا می‌کند/ مناسبات دموکراتیک روشن برای کار کردن بدون حاشیه مطبوعات

مراسم روزی برای خبرنگار که به مناسبت 17 مرداد(روزخبرنگار) تدارک دیده شده بود؛ صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ، وزیر امور خارجه و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین انتظامی در ابتدای این  برنامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان عرصه رسانه گفت: شان نزول این برنامه تهنیت و تبریک به خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات و رسانه است. در اینجا اجمالا سه محور کوتاه که دغدغه بیشتر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است را مطرح می‌کنیم. عموم دست‌اندرکاران رسانه‌ای در دو حوزه حقوقی و رفاهی دغدغه‌های زیادی دارند اینجاست که تشکل‌های مطبوعاتی اهمیت پیدا می کنند تا مطالبات هم صنفان خود را به صورت متمرکز و هدفمند پیگیری کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد ادامه داد: برنامه دولت یازدهم کنار کشیدن به نفع صنوف و تشکل‌های مطبوعاتی است. ما وقتی می‌گوییم به سمت دولت حداقلی حرکت می‌کنیم یعنی باید پایبند به حقوق تشکل‌های صنفی باشیم. البته ماموریت‌های حاکمیتی را نمی‌توان واگذار یا کتمان کرد.

وی سپس با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است در این راه با آن مواجه شویم؛ بیان کرد: همه باید کمک کنیم تا نوعی پختگی ایجاد شود و نهادهای صنفی و تشکل‌های مطبوعاتی ما بدون حاشیه به کار خود ادامه دهند. برای تحقق این هدف ابتدا نیاز به برقرار شدن مناسبات دموکراتیک واضح و روشن است.

وی اضافه کرد: هرچه این نهادهای مطبوعاتی غیرسیاسی‌تر شوند بهتر می‌توانند به هدف خود که حل مشکل حقوقی و رفاهی هم صنفان خود است؛ سرانجام بر ساند در غیر این صورت سیاسی بودن برچسب و بهانه‌ای می‌شود تا از اقدامات آنها جلوگیری شود و عملا روزنامه‌نگاران مبدل به کیسه شن‌های مورد استفاده در جنگ‌های خیابانی می شوند.

انتظامی تاکید کرد: منظور ما غیرسیاسی شدن تمام و کمال نیست بلکه می‌توان به کمک روش‌های میثاقی و عهد و پیمانی که خود رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران به آن پایبند خواهند بود؛ در تشکل‌ها بهترین نقش‌آفرینی را ایجاد کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد روش‌های غیرپوپولیستی را مبنای سیاستگذاری‌های دولت عنوان کرد و گفت: باید سیاست‌هایی را دنبال کنیم که به نفع رسانه‌ها و روزنامه‌ها باشد و پیگیری و به سرانجام رساندن مسائلی مانند معافیت‌های مالیاتی رسانه‌ها، بیمه خبرنگاران و ... مهمترین برنامه‌هایی است که باید در فضای غیرپوپولیستی نهایی و اجرایی شود.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه دولت ریل‌گذار و بستر ساز فضای آزاد مطبوعات است؛ اظهار داشت: دسترسی آزاد به اطلاعات نیز از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید محقق شود و دولت این برنامه را در دستور کار خود دارد. حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام جلسات هیات نظارت بر مطبوعات نشان دهنده اهمیت وزیر به مقوله مطبوعات است و امیدواریم با به سرانجام رسیدن برنامه‌هایی که مد نظر وزارت‌خانه و همکاران است؛ بستر مناسبی برای فضای مطبوعات کشور فراهم شود.

کد خبر : ۲۹۵۹۶۷