خبرگزاری کار ایران

علی‌اکبر صالحی در سخنرانی روز خبرنگار:

رسانه‌ها می‌توانند جلوی دغل‌بازی‌ها را بگیرند

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار بعد از ظهر امروز در سالن تلاش وزارت کار برگزار شد؛ گفت: حراست از منابع ملی و حاکمیت کشور یکی از وظایف اصلی روزنامه‌نگاران در عصر حاضر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی اکبر صالحی با بیان اینکه یکی از عوامل بیداری جامعه و ترویج روحیه استعمارستیزی جامعه امروز ایران مرهون تلاش روزنامه‌نگاران است؛ افزود: در تاریخ معاصر ایران روزنامه‌نگارانی همچون علی اکبر دهخدا نقش بسزایی در بیداری جامعه ایفا کردند.

وی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب و در دوران پهلوی به غیر از چند نشریه مانند مجله فردوسی و خواندنی‌ها مطبوعات ایران دستاورد چندانی نداشتند؛ افزود: اگر آثار مطبوعاتی و سینمایی آن دوران را با رویکرد جامعه‌شناسی؛ روانشناسی و تاریخی ارزیابی کنیم و نتیجه را با وضعیت مطبوعات بعد از انقلاب مقایسه کنیم؛ متوجه می‌شویم که وضعیت مطبوعات ایران در سالهای بعد و قبل از انقلاب بسیار متفاوت است.

وی با تاکید براینکه منظورش از باب تمجید و تعریف نیست؛ افزود: به صورت مشخص از بعد انقلاب تاکنون مجموعه آثار مطبوعاتی و کتبی که درایران چاپ شده‌اند به لحاظ کمیت از مجموع آثار منتشر شده در کشورهای اسلامی بیشتر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درعین حال افزود: در سالهای بعد از انقلاب هنوز به شرایط آرمانی نزدیک نشده‌ایم چراکه همچنان محتوای تولیدی در فضای رسانه‌ای هم از باب غلط‌های املایی و نگارشی و هم از باب بیان مفهوم دچار برخی نارسایی‌هاست.

وی با بیان اینکه مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند؛ افزود: سرعت انقلاب در تحولات وسایل ارتباط جمعی آنقدر بالاست که دیگر با انفجار اطلاعات روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: قدرت رسانه مانند قدرت نظامی برای کشورها حائز اهمیت است چنانچه رسانه‌ها می‌توانند در داخل کشورها باعث ایجاد انسجام شده و در عین حال در بعد خارجی نیز نقش بازدارندگی ایفا کنند. برای همین امروز مدیران رسانه‌ها به نوعی پادشاهان بی‌تاج و تخت دنیا هستند و روزنامه‌نگاران پیشقراولان حرکت در مسیر آزادی‌های مشروع تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند جلوی تشدید فساد را بگیرند؛ افزود: متاسفانه امروز کشور ما هم به مشکل فسادهایی که در سایر کشورها رایج است؛ مبتلاست. علاج و اقعه را باید قبل از وقوع کرد و در این خصوص رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به موقع هم جلوی دغل‌بازی‌ها را بگیرند و هم از اقدامات دشمنان داخلی و خارجی جلوگیری کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سوگند خداوند در قرآن به «ن و القلم و آنچه که نوشته می‌شود»؛ افزود: براساس این آیه شریفه می‌توان مدعی شد پیامبران با انتقال فرامین خداوند به مردم نخستین وظیفه خبررسانی را انجام دادند.

وی با بیان اینکه بعد از رسالت پیامبران وظیفه پیام‌رسانی در سطح زمین و در بین انسانها انجام شد؛ افزود: در طول تاریخ پادشاهان،‌ حاکمان و فاتحان برای تبلیغ فتوحات خود کتاب‌های زیادی در باب فتح‌نامه نوشتند که همه اینها در تاریخ ثبت شده است.

کد خبر : ۲۹۵۸۷۳