خبرگزاری کار ایران

دو کتاب جدید از «مجموعه‌ی تاریخ جهان» نشر ققنوس منتشر شد

از مجموعه‌ی تاریخ جهان؛ دو کتاب: «تاریخ راک اند رول» و «نقش برجسته‌های نویافته‌ی ساسانی» از سوی نشر ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو کتاب جدید از مجموعه‌ی تاریخ جهان توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

تاریخ راک اند رول

شصت و هفتمین جلد از مجموعه «تاریخ جهان» نشر ققنوس به تاریخ تحولات سبک موسیقی موسوم به راک اند رول (Rock and Rooll) ، اختصاص دارد.

راک اندرول زمانی که به دنیای موسیقی و بازار آن پاگذاشت صنعت موسیقی آن را خیلی جدی نمی‌گرفت. رؤسای  شرکت‌های ضبط و پخش، مدیران ایستگاه‌های رادیویی و برگزارکنندگان کنسرت‌ها آن را نوعی هوس احمقانه می‌دانستند و معتقد بودند خیلی زود از صحنه روزگار محو خواهد شد. راک اندرول که بعدها به راک معروف شد، موسیقی غالب قرن بیستم است. نزدیک به نیم قرن پس از به صحنه آمدن اولین گروه‌های راک، این موسیقی هنوز تا حدود زیادی موجودیت خود را حفظ کرده است. این موسیقی هنوز طرفداران خود را دارد. نه تنها در سراسر جهان موسیقی روز و حال میلیون‌ها نفر است و می‌تواند وزن و نفوذی عظیم را به دوش بکشد، که در ضمن موسیقی پس‌زمینه زندگی روزمره هم هست و صدایش در همه جا از تلویزیون و رادیو تا سوپر مارکت‌ها و مراکز خرید به گوش می‌رسد.

کتاب با گاه‌شمار وقایع مهم گروه‌های فعّال و مشهور این نوع موسیقی آغاز می‌شود و رخدادهایی چون نخستین تک‌نوازی گیتار برق توسط ادی دورهام در سال 1938 میلادی تا سال 1996 که مستندی عظیم از گروه بیتل‌ها در تلویزیون به نمایش درآمد را به اختصار و در دو صفحه مرور می‌کند.

کتاب «تاریخ راک اند رول» 9 فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از: «رویش از ریشه»، «اولین انفجار راک»، «پاپ وارد می‌شود: صنعت موسیقی راک اند رول را کشف می‌کند»، «هجوم بریتانیا»، «آن موسیقی شیرینِ روح»، «دهه شصت: انفجار راک»، «اوایل دهه 70»، «انرژی جدیدی از زیر زمین» و «دهه‌های هشتاد و نود».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «دیسکو از نظر موسیقایی، نسبتا ساده بود. پایه آن ضرب بلند بی‌وقفه و محکمی بود که بر هر ضرب تاکید می‌کرد. سپس می‌شد همه چیز را بر این ضرب سوار کرد: ملودی‌های موزارت، بازی‌های پیچ در پیچ سینتی سایزرها، گیتار روان گردان جیغ جیغی یا نواهای مذهبی خلسه آور.

با گسترش این موسیقی و ورودش به بستر اصلی پاپ، چند خواننده آن به ستاره بدل شدند. ازجمله دونا سامر، خواننده آمریکایی، و جیورجیو مورودر، تهیه‌کننده آلمانی‌اش، بری وایت با صدای بم، گروه چهارنفری آبا از سوئد و ویلج پیپل، گروهی کارتونی که کلیشه‌های همجنس گرایان را به سخره می‌کشید. چندین و چند گروه دیگر نیز ترانه‌های پرفروش دیسکو داشتند، بعضی‌هاشان تنها با یک ترانه می‌درخشیدند و چند هنرمند تثبیت یافته مثل راد استوارت، بیچ بویز و رولینگ استونز هم در دیسکوها چرخی می‌زدند.

شاید موفق‌ترین این گروه‌ها بی‌جیز بود، سه برادر استرالیایی که موفقیت عظیمشان وقتی از راه رسید که تب شب شنبه، فیلمی محصول سال ۱۹۷۷، که موسیقی‌اش از آنها بود، بسیار موفق و پرفروش شد. آلبوم فیلم سی میلیون نسخه فروخت و بازی مسحورکننده جان تراولتا در فیلم در نقش استاد رقصی با لباس سفید به نماد کاملا مشخص (و بسیار مورد هجو) فرهنگ دیسکو بدل شد.»

کتاب همچنین شامل یک پیوست با نام «موسیقی ادامه دارد» است که در آن آینده موسیقی راک اند رول پیش‌بینی شده است. نویسنده تعدادی از منابع مهمی را که مخاطبان انگلیسی زبان می‌توانند برای مطالعه بیشتر به آنها رجوع کنند نیز به خواننده، معرفی کرده است. (هیچکدام از این منابع تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند.)

«تاریخ راک اند رول» نوشته آدام ووگ با ترجمه آرش عزیزی با شمارگان 1500 نسخه، 160 صفحه و بهای 11000تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نقش برجسته‌های نویافته‌ی ساسانی

«نقش برجسته‌های نویافته‌ی ساسانی» تالیف میرزامحمد حسنی با شمارگان 1100 نسخه، 207 صفحه و با قیمت 18 هزار تومان از سوی نشر مروارید منتشر شده است.

کتاب پنج فصل دارد که عناوین آن به ترتیب به این شرح است: نقوش برجسته‌ی ساسانی کشف شده در دهه‌ی 50 میلادی در ایران، نقوش برجسته‌ی ساسانی کشف شده در دهه‌ی 70 میلادی در ایران، نقوش برجسته‌ی ساسانی کشف شده در دهه‌ی 90 میلادی در ایران، نقوش برجسته‌ی ساسانی کشف شده در خارج از ایران و سطوح تسطیح شده‌ی صخره‌ای فاقد نقش برجسته.

در واقع این کتاب تلاش می‌کند مهم‌ترین نقش‌برجسته‌هایی که در تاریخ 54 ساله ایران از دوران ساسانی یافته شده است را با استفاده از اندازه‌ها و تصاویر گوناگون بررسی کند.

پشت جلد کتاب هم می‌خوانیم: «کتاب حاضر تلاشی است به‌منظور معرفی 17 نقش‌برجسته نویافته ساسانی که بین سال‌های 1950 تا 2004 میلادی در ایران و خارج از ایران توسط پژوهشگران ایرانی و غربی کشف و معرفی شده است.  نقش‌های کشف شده در ایران گستره جغرافیایی استان‌های فارس، خوزستان، سیستان و خراسان را دربرمی‌گیرد. دامنه نفوذ هنر نقش‌برجسته تراشی ساسانی با کشف سه نقش به ترکیه، یمن و افغانستان نیز کشیده شده است.»

در این اثر تاریخی همچنین نظریه‌های مختلف مطرح شده درباره تعیین هویت پادشاهان و همچنین تاریخ ایجاد هر نقش تحلیل و بررسی شده است. «نقش برجسته‌های نویافته‌ی ساسانی» به این نکته تاکید می‌کند که سابقه ایجاد نقوش برجسته صخره‌ای در ایران باستان به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. آنوبانی نی، شاه لولوبی، با ایجاد پنج نقش‌برجسته صخره‌ای در غرب ایران سنتی را پایه نهاد که در تمامی تاریخ ایران باستان با فراز و نشیب به حیات خود ادامه داد.

کد خبر : ۲۹۵۵۷۹