خبرگزاری کار ایران

صد و دوازدهمین شماره اطلاعات حکمت و معرفت روی کیوسک

شماره صد و دوازدهم ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه معماری: پدیدارشناسی مکان1» در مردادماه 1394 منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ منیره پنج تنی دبیرِ دفتر صد و دوازدهم است. منیره پنج تنی در مقدمه سخن خود را با معرفی و توضیح افکار یوهانی پالاسما پدیدارشناس-معمار هلندی آغاز می‌کند و در ادامه درباره لزوم بررسی مسئله مکان و معماری از نگاه پدیدارشناسانه چنین می‌نویسد: برای مطالعه معماری و مباحث مربوط به مکان روش‌های مختلفی وجود دارد، اما پدیدارشناسی یکی از ظریف‌ترین، پرنفوذترین و کارآمدترین آنهاست.

نوشتار آغازینِ بخش دفتر ماه شماره صد و دوازدهم گفتگویی است با مهرداد قیومی بیدهندی از منیره پنج تنی با عنوان «فلسفه معماری» که در آن به بررسی رابطه معماری با نظریه، تاریخ، ادبیات، فلسفه، دین، عرفان، روان شناسی و سیاست پرداخته می‌شود و البته جایگاه پدیدارشناسی به عنوان روش پژوهش کیفی در مطالعات معماری، تجربه زیباشناختی و معنا در معماری مورد تحلیل بررسی قرار می‌گیرد.

«جنبش پدیدارشناسی» دومین گفتگوی دفتر صد و دوازدهم است. در این نوشتار علی بابایی با شمس‌الملوک مصطفوی، استاد دانشگاه در ارتباط با تحلیل و ردیابی خاستگاه جنبش پدیدارشناسی در اندیشه‌های فرانس برنتانو، نقطه عزیمت او، هوسرل و آرمان علمی‌اش، تفاوت هوسرل و هایدگر، هایدگر در مقام پدیدارشناس، جایگاه بحث و سکونت و سپس مکان و معماری در اندیشه هایدگر به گفتگو پرداخته است.

«ساختن  و سکنی گزیدن جزء جدا نشدنی هستی آدمی» عنوان مقاله‌ای است از محمدجواد صافیان که عنوان "مقاله" خبر از ایده "آن" در پیوند با عقاید هایدگر می‌دهد. از این حیث در این نوشتار نسبت ذاتی آدمی با معماری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه مقاله «بازنگری نقادانه‌ای بر سرشت پیچیده "مکان"» از ورونیکا اینگ به ترجمه ویدا نوروز برازجانی به عنوان چهارمین نوشتار دفتر این ماه به چاپ رسیده است.

«معماری وحدت و ضرورت بازتاویل آن در معماری مدرن جهان اسلام» عنوان مقاله‌ای است به قلم محمدرضا شیرازی که تاملی است به نگرش‌های پدیدارشناختی کریستین نوربرگ- شولتز در باب معماری سرزمین‌های اسلامی، نوربرگ-شولتز یکی از مهمترین نظریه‌پردازان معاصر معماری است.

«پدیدارشناسی معماری» مقاله ای است از تیموتی کی.کیسی و برگردانِ علی نجات غلامی. پس از آن مقاله دیگری از راجر اسکروتن با ترجمه سیدمحسن اسلامی با عنوان «دشواری‌های زیبایی شناسی معماری» به چاپ رسیده است.

آخرین مقاله بخش دفتر ماه شماره صد و دوازدهم ترجمه مقدمه کتاب پدیدارشناسی تجربه زیباشناختی از میکل دوفرن است، به بیان مترجم این مقاله، حسین کاظمی یزدی این مقدمه در قالب دو نوشتار به چاپ می‌رسد که بخش اول آن مقاله پایانیِ بخش دفتر ماه شماره صد و دوازدهم می‌باشد.

بخش اول«نجوای سبکروحان» تک مقاله منتشر شده در بخش «گنجینه مخطوطات» است که درآمدی است بر دو نامه از ملامحسن فیض کاشانی و ملاعبدالرزاق فیاض لاهیجی به قلم مرضیه سلیمانی.

مقاله منتشر شده در ادامه، در بخش «ادب و هنر» با عنوان «مبانی معنوی دیدگاه تیتوس بورکهارت درباره معماری و هنر اسلامی» به قلم مشترک فرهاد احمدنژاد سردرودی و سمیرا سلیمی ترکمانی نگاشته شده است.

نوشتار اول بخش «اندیشه و نظر»، با عنوان «"فلسفه فرهنگ" افقی جدید برای فرهنگ پژوهان» گفتگویی است با علی اصغر مصلح به کوشش منوچهر دین پرست. نوشتار دوم در این بخش با عنوان «هورقلیا: (عالم مثال) یا عالم صورت‌های مثالی و ادراک خیالی» مقاله‌ای است از هانری کربن و ترجمه انشاءالله رحمتی که بخش اول این مقاله در این شماره و در این بخش به چاپ رسیده است.

بخش چهارم مقاله «گلبانگ می فروش» از سید مسعود رضوی آغازگرِ بخش کتاب شماره صد و دوازدهم است. در ادامه گفتگویی از منیره پنج تنی با عنوان هنر و معماری ایرانی به چاپ رسیده است. این گفتگو با صالح طباطبایی صورت پذیرفته است. در نهایت معرفی کتاب دفتر ماه با کتاب «معماری اندیشی» اثر پترزومتور و ترجمه علیرضا شلویری آغاز میشود و در نهایت پس از معرفی کتاب‌های مرتبط با موضوع دفتر ماه از سوی منیره پنج تنی، بخشی دیگر از معرفی کتاب به کوشش کیان رضوی توجه مخاطبان را جلب می‌کند.

در نهایت بخش گزارش با بیان و خبررسانی رویدادهای برجسته فکری فلسفی در ایران و جهان پایان بخش شماره صد و دوازدهم است.

کد خبر : ۲۹۴۵۶۷