خبرگزاری کار ایران

«سیمرغ و سهرود» در زادگاه شیخ اشراق رونمایی شد

نمایش‌نامه «سیمرغ و سهرورد» نوشته شکرخدا گودرزی با حضور جمعی از اعضای انجمن حکت و فلسفه ایران در شهر سهرورد، زادگاه حکیم شهاب‌‌الدین سهروردی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شکرخدا گودرزی درباره جزئیات این مراسم توضیح داد: رونمایی از نمایش‌نامه هم‌زمان با – 8 مرداد - روز جهانی سهروردی  برایم اهمیت زیادی داشت؛ بویژه که انجمن حکمت و فلسفه نیز پای کار آمد. این مراسم با همکاری نهادهای استان در سهرورد برگزار شد که فقط استاندار و امام جمعه در آن غایب بودند اما پیام‌های خود را ارسال کردند.

او افزود: از جمله حاضران این مراسم می‌توان به نماینده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ رئیس دانشگاه زنجان و اعضای انجمن حکمت و فلسفه (دکتر غلامرضا اعوانی، کریم مجتهدی و نجفقلی حبیبی) که سهروردی پژوهان جدی هستند؛ اشاره کرد.

این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان گفت: زادگاه سهروردی و یک باغ داوزده هزار هکتاری گردو محل برگزاری مراسمی بود که طی آن از سه کتاب با محوریت این اندیشمند ایرانی رونمایی شد. نخست کتاب «طبیعیات»، یکی از آخرین آثار سهروردی که توسط آقای حبیبی گردآوری و تصحیح شده است. کتاب بعدی «تاریخ سهرورد» نام داشت که به معرفی مشاهیر سهرورد در طول تاریخ می‌پرداخت و سومین کتاب، نمایش‌نامه «سیمرغ و سهرورد» بود که من بخش‌هایی از آن را برای حاضران در مراسم خواندم.

11781861_876455072429742_5237505418438340104_n

گودرزی درباره نقش انجمن حکمت و فسلفه در شکل‌گیری نسخه نهایی نمایش‌نامه «سیمرغ و سهرورد» توضیح داد و گفت: ما نمایش‌نامه را چندین بار در حضور اعضای انجمن حکمت خواندیم و به بحث و گفتگو درباره آن پرداختیم. به این ترتیب می‌توان گفت محتوای کتاب از نظر کارشناسان و سهروردی پژوهان تایید دریافت کرده است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: من به دعوت انجمن حکمت و فلسفه در این جمع حضور داشتم که برایم بسیار اهمیت دارد. از طرفی وقتی بخش‌هایی از نمایش‌نامه را برای حاضران خواندم نوع استقبال مردم و مسئولان نشانه‌های قابل توجهی داشت. اعضای انجمن و مسئولان تاکید داشتند آنچه خوانده شد همه را شگفت‌زده کرده و در مسیر بازگشت درباره نقش و اهمیت هنر در گسترش اندیشه و معرفی اندیشمندان به گفتگو پرداختند.

او تصریح کرد: به این ترتیب می‌توان گفت نمایش‌نامه از نخستین آزمون مواجهه با مخاطب سربلند بیرون آمد که هیجان زیادی داشت.

شکرخدا گودرزی طی یک سال گذشته برای اجرای نمایش «سیمرغ و سهرورد» پافشاری کرده اما به دلیل کمبود منابع مالی لازم، اجرایی شدن این ایده همچنان متوقف مانده است.

کد خبر : ۲۹۴۲۴۱