خبرگزاری کار ایران

مشاور اجرایی بنیاد رودکی در گفتگو با ایلنا:

شیوه‌نامه اجرایی تالار حافظ تدوین می‌شود/ همسو با اداره کل پیش می‌رویم

مشاور اجرایی بنیاد رودکی معتقد است این بنیاد به عنوان بازوی اجرایی اداره کل‌ هنرهای نمایشی عمل خواهد کرد. دادویی بحث تعیین معیار برای اجرای آثار نمایشی در تالار وحدت و حافظ را ازجمله مباحث جدی مورد نظر خود دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا دادویی به تازگی و پس از کش‌وقوس‌های فراوان در زمینه نوسان کیفی آثار نمایشی تالار وحدت به‌عنوان مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد. باتوجه به شیوه موردنظر  مدیران بنیاد برای اداره این نهاد و حاکم شدن جریان سرمایه‌سالار، به نظر می‌رسد دادویی با دشواری‌هایی مواجه باشد اما در گام نخست به سوال‌هایی درباره مسائل اخیر و برنامه‌های مورد نظر خود پاسخ داد.

این مدیر درباره برنامه‌ خود برای کاهش نگاه سرمایه محور و انتخاب آثار با کیفیت گفت: در طرحی که برای بنیاد نوشتم به این نکته اشاره کردم چون معتقدم مدیران فرهنگی با مشکلاتی مواجه هستند و مسائل اقتصادی نسبت به گذشته با عرصه فرهنگ پیوند بیشتری خورده است.

او افزود: این اتفاق امکان ورود سودجویان به عرصه فرهنگ به ویژه در جریان تولید آثار نمایشی را فراهم می‌کند و این هنر به کالایی برای خرید و فروش تبدیل می‌شود. گرچه معتقدم باید به اقتصاد عرصه فرهنگ نیز توجه داشته باشیم اما این یک چالش جدی است. ما باید نگاه حمایتی داشته باشیم و نبود حمایت از آثار نمایشی هم اشتباه است.

دادویی درباره کسب درآمد بنیاد رودکی از اجرای آثار نمایشی و سرنوشت این روند در دوره فعالیت او گفت: صرف درآمدزایی برای ما مهم نیست و اینجا احساس می‌شود در ارتباط با مسائل اقتصادی و فرهنگی خلط مبحثی صورت گرفته است. به هر حال همه ما در نهایت باید تلاش کنیم تا مخاطب به سالن دعوت شود و کار فرهنگی صورت بگیرد. باید فاصله‌های ایجاد شده را پیدا کنیم و در مسیر برطرف کردن کاستی‌ها گام برداریم. مثل عرصه تبلیغات که یکی از مسائل مهم جریان نمایشی کشور محسوب می‌شود و مخاطب‌سازی برای سالن بدون تبلیغ دشوار است.

این مدیر در همین رابطه تصریح کرد: شیوه تبلیغات در تئاتر قدیمی است؛ مثلا چرا نباید امکانی فراهم کنیم که سالن‌های سینمایی تبلیغ آنچه روی صحنه‌های تئاتر اتفاق می‌افتد را در دستور کار قرار دهند؟ یا از سوی دیگر سالن‌های نمایشی بحث همکاری‌های مشترک را جدی نمی‌گیرند.

دادویی با بیان اینکه نقش تلویزیون در این میان اهمیت زیادی دارد؛ خاطرنشان کرد: ما نقش تلویزیون را نادیده گرفته‌ایم و معتقدم این رسانه نیز در حال حاضر به شدت کم‌کاری می‌کند.

دادویی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا انتخاب مدیر تئاتر توسط بنیاد رودکی، موازی‌کاری با اداره کل هنرهای نمایشی محسوب نمی‌شود؛ اظهار کرد: قطعا چنین نگاهی وجود نخواهد داشت و بنیاد رودکی باید همسو با مرکز هنرهای نمایشی و همراه با هنرمندان حرکت کند. این شعار، شعار قطعی ما خواهد بود و اصلا به موازی‌کاری قائل نیستیم بلکه تمام هدف تلاش برای یک اتفاق خوب در تئاتر کشور است.

او افزود: تئاتر در این مدت از خستگی، پژمردگی و کینه رنج برده و ما باید تلاش کنیم وضعیت نسبت به گذشته تغییر کند و بهتر شود. باید برای تمام افراد امکان شرایط فعالیت را فراهم کنیم.

مدیر تئاتر بنیاد رودکی درباره تعیین معیار برای اجرای آثار نمایشی توضیح داد و گفت: ما با تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان و هنرمندان جوان مواجه هستیم که نمی‌دانیم آیا صلاحیت اجرا در سالن‌های نمایش را دارا هستند یا خیر و معلوم نیست چه نهاد و کدام دستورالعمل معیار است. براین اساس با یک بلبشوی اجرایی مواجه هستیم.

او ادامه داد: تا معیار مشخصی برای کیفیت آثار وجود نداشته باشد هر کاری انجام شود؛ سلیقه‌ای خواهد بود. من با  این بخش مشکل دارم و معتقدم مسائل ما و آنچه طی چند ماه اخیر در بنیاد رودکی رخ داد از همین جا نشأت می‌گیرد. البته باید مقصر را در دو سوی ماجرا جستجو کنیم چون نه مدیران و نه هنرمندان علاقه‌ای به تعیین معیار دقیق نشان نمی‌دهند.

این عضو انجمن نمایش‌نامه نویسان خانه تئاتر به تعیین معیارها در بنیاد رودکی اشاره کرد و گفت: شیوه‌نامه اجرایی تالار حافظ به زودی منتشر می‌شود تا طی یک ماه آینده برنامه‌ریزی برای آثار نمایشی سال بعد این سالن را آغاز کنیم.

این مترجم و نمایش‌نامه‌نویس در پاسخ به این سوال که حضور در شورای هنری تئاتر شهر اثری بر این ایده داشته یا خیر؛ بیان کرد: در این مسیر قطعا از تجربه‌های شورای هنری تئاتر شهر استفاده می‌کنم اما ضعف‌های آن طرح‌ها کاهش یافته و در بنیاد رودکی نواقص را برطرف خواهیم کرد.

دادویی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر مدیران بالادستی در بنیاد رودکی یا معاونت امور هنری سفارش‌ و توصیه‌ای مطرح کنند نتیجه معیارها چه می‌شود؛ گفت: مهمترین دغدغه همه ما تغییر نگاه سلیقه‌ای است که کار دشواری به نظر می‌رسد اما همه باید تلاش کنیم از نگاه‌های لحظه‌ای فاصله بگیریم. بنابراین تصور نمی‌کنم مشکل خاصی پیش بیاید.

مشاور اجرایی بنیاد رودکی درباره وضعیت نابه‌سامان بحث برگزاری کارگاه‌های آموزش تئاتر زیر نظر بنیاد اظهار کرد: تجربه‌های چندسال اخیر بنیاد در زمینه آموزش را بررسی کردم و نتیجه این شد که در ارتباط با بحث آموزش هم با مسئله برخورد سلیقه‌ای مواجه هستیم. مسئله آموزش برای بنیاد رودکی اهمیت بسیاری دارد و یکی از نکاتی است که به نظرم رسانه‌ها و مطبوعات نسبت به آن غفلت کردند.

او ادامه داد: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی در این حوزه دچار اشتباه استراتژیک شدند چون پرداخت صرف به مسائل اجرا برای برطرف شدن کاستی‌های تئاتر کفایت نمی‌کند. مسائل هنرهای نمایشی به ویژه در حوزه آموزش مسئولیتی را بر دوش همه ما می‌گذارد که باید به آیندگان پاسخگو باشیم. معتقدم مسئله‌ای مثل ترجمه و تالیف هم به اندازه کمبود سالن‌های نمایش قابل توجه است.

عضو خانه تئاتر تصریح کرد: آینده بواسطه پژوهش‌های تئاتری رقم می‌خورد و ما کم‌کاری زیادی در این حوزه شاهد هستیم. ما در این بخش به عنوان بازوی اجرایی مرکز هنرهای نمایشی فعالیت خواهیم کرد. باید نسبت به انتقال تجربه‌ها نیز جدی‌تر عمل کنیم؛ مثلا دانش‌نامه‌های تئاتری یکی از ضعف‌های تئاتر ایران است.

دادویی همچنین از انتشار کتاب سال بنیاد رودکی و تئاتر ایران خبر داد و گفت: انتشار تاریخ شفاهی تئاتر، فرهنگ‌نامه، کتاب سال تئاتر بنیاد رودکی و در گام بعد؛ کتاب سال تئاتر ایران در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی و ادبیات نمایشی با خانه تئاتر نیز گفتگو‌هایی صورت گرفته که پس از پایان بررسی‌ها شیوه همکاری اعلام می‌شود.

مشاور اجرایی بنیاد رودکی همچنین بحث آرشیو و حفظ دست‌آوردهای گروه‌های تئاتری را یکی از مسائل مهم مورد نظر خود عنوان کرد و گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که آرشیو تئاتر شکل بگیرد. در تمام سالن‌های معتبر تئاتر جهان شما امکان دسترسی به میزانسن‌های نمایشی که در سالن به صحنه رفته را خواهید داشت. این اتفاق موجب می‌شود گروه‌های جوان به قولی چرخ را دوباره اختراع نکنند و امکان استفاده از تجربه‌های نسل قبل را داشته باشند. بنابراین فعال‌سازی آرشیو بنیاد رودکی و درنظر گرفتن اسناد مشخص که توسط گروه‌ها تکمیل می‌شود یکی دیگر از مسائل جدی مورد نظر خواهد بود.

کد خبر : ۲۹۴۱۶۳