خبرگزاری کار ایران

سیاست‌؛ "بغ‌بغو" را جایگزین "حافظ" کرد + پست‌های امیر تتلو

سهراب پورناظری معتقد است همراهی سیاست‌های ایران با غرب باعث شده از اصالت‌های‌مان فاصله بگیریم و هویت خود را از دست دهیم. این مسئله؛ رپری که می‌گوید "بغ‌بغو کنید" را جایگزین حافظ کرده و حتی در سلیقه‌ی ما برای غذا خوردن و لباس پوشیدن تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سهراب پورناظری در نشست رونمایی آلبوم "شبگرد کولی‌باد" با بیان اینکه مدتی است درباره شرایط موسیقی و حواشی آن صحبت نکرده؛ گفت: در این نشست علاوه بر اینکه به صحبت پیرامون مسائل آلبوم می‌پردازیم؛ امیدوارم که بتوانم حواشی موسیقی که این اواخر شاهدش بودیم را بررسی کنیم.

نقد خانه موسیقی در خانواده صورت بگیرد تا عده‌ای سودجویی نکنند

او ادامه داد: به عنوان کسی که دو سه سال است با خانه موسیقی مراوده داشتم و از اعضای شورای مشورتی آن هستم؛ می‌گویم تمام نقدهایی که در این روزها نسبت به خانه موسیقی مطرح می‌شود را سه سال پیش در جلسه‌ای خصوصی با این خانه مطرح کردم. من معتقدم که خانه موسیقی هیچگاه نتوانسته به وظایف خود درست عمل کند که البته بخشی از آن ناشی از محدودیت‌ها و شرایط صنف‌ها در ایران است. اما مسئله‌ای که در میان نقدها به نظر من می‌رسد؛ این است که ما نباید نقد به خانه موسیقی را در محلی بیرون از این خانه مطرح کنیم؛ چراکه در نهایت می‌بینیم کسانی که هیچ کمکی به موسیقی نکرده‌اند با سوء‌استفاده صرفا تصمیم به تضعیف این نوع موسیقی گرفته‌اند.

وی افزود: اگر ما هنرمندان مسائلمان را در خانواده موسیقی حل نکنیم؛ درنهایت شاهد سودجویی عده‌ای که ربطی به موسیقی ندارند؛ خواهیم بود. من می‌بینم این روزها بحث تعاونی‌های خانه موسیقی مطرح شده یا خانه موسیقی کلاه‌برداری می‌کند درحالیکه ما در جامعه با کسانی مواجه شدیم که در دوره آنها هزاران میلیارد پول مردم به غارت برده شد.

پیروز ارجمند ساخته‌ی پورناظری را به نام خود ثبت کرد

سهراب پورناظری که پیشتر نامه‌ای تند خطاب به پیروز ارجمند نوشته بود؛ اکنون با استعفای این مدیر و هنرمند؛ درباره علل نوشته شدن آن نامه توضیح داد و گفت: تله فیلمی از تلویزیون در زمان ریاست پیروز ارجمند در مسند ریاست موسیقی در حوزه هنری پخش شد که موسیقی آن از موسیقی‌های ساخته شده من که هنوز منتشر نشده بود؛ است. من این آلبوم را در استودیویی ضبط کردم که بسیاری از بزرگان دیگر موسیقی نیز در آنجا فعالیت داشتند اما نمی‌دانم که به چه شکل این موسیقی از استودیو بیرون رفته بود اما نکته‌ای که در ارتباط با آن سریال وجود دارد این است که آهنگساز موسیقی سریال آقای پیروز ارجمند بود درحالیکه آهنگساز اصلی آن من بودم.

این آهنگساز ادامه داد: در آن زمان من سکوت کردم و طی تماسی که با آقای ارجمند هم داشتم مسئولیت‌ها را به گردن دستیارشان گذاشتند البته من متوجه نشدم دقیقا منظورشان چیست زیرا نام ایشان به عنوان آهنگساز در تیتراژ فیلم آمده بود به هر حال زمانی که متوجه شدم آقای ارجمند قرار است در مسند ریاست دفتر موسیقی بنشیند؛ این مسئله را با آقای مرادخانی مطرح کردم که منجر به تعویق سه ماهه حکم ایشان شد. بسیاری در زمانی که من چنین نامه‌ای را به آقای ارجمند نوشتم جویای علت آن شدند و من در آن زمان علت آن را نگفتم چراکه معتقد بودم جریان کلی موسیقی در ایران ضعیف است و سمت و سویی که وزارت ارشاد انتخاب کرده به طور کلی درست است.

"آرایش غلیظ" راک نبود

آهنگساز آلبوم «من نه فرشته‌ام نه شیطان» در پاسخ به نقدهایی که درباره آلبوم «آرایش غلیظ» مطرح می‌شود؛ چنین توضیح داد: آلبوم «آرایش غلیظ» یک تجربه شخصی بود که من هیچ ادعایی نسبت به آن ندارم. بسیار دیدم که هنرمندان عرصه موسیقی راک نسبت به این آلبوم اعتراض کردند و گفتند که آلبوم المان‌های موسیقی راک را ندارد. واقعیت این است که این آلبوم تنها برداشت شخصی من از تصاویر فیلم آرایش غلیظ بود و قطعا اگر تصمیم به فعالیت در زمینه موسیقی راک داشته باشم با هنرمندانی که در این سبک صاحب نام هستند؛ همکاری می‌کنم.

همراهی سیاست‌های کشور با غرب هویت‌مان را از بین برده است

سهراب پورناظری در انتقاد به سیاست‌های بالادستی در ایران اظهار کرد: من نمی‌دانم که دولت ما واقعا برای موسیقی اصیل کشورمان چه کرده است؟ ما که ادعای شناخت تهاجم فرهنگی را داریم چرا تمام فرهنگ خود را از دست داده‌ایم. من بارها به دوستانی که در دولت هستند گفته‌ام بزرگترین تهاجم فرهنگی همان نشان ندادن ساز است. مردم ما این روزها سازهای غربی را از طریق ماهواره می‌شناسند درحالیکه ما ترویج  موسیقی کشور خودمان را سرکوب می‌کنیم. سیاست‌های ما حاصلش ثبت شدن ساز تار به نام آذربایجان است. همین سیاست‌ها باعث شده تا یک رپر که در صفحه شخصی خود می‌گوید "بغ‌بغو کنید" 36 هزار لایک دریافت کند.

وی افزود: نگاه کنید چقدر غرب در ترویج سیاست‌ها و شیوه زندگی خود موفق بوده ما لباس‌هایمان تغییر کرده به فست فود روی آورده‌ایم و هنرمندانی نظیر آنچه گفتم جایگزین حافظ و سعدی شده‌اند. حتی معماری خانه‌هایمان نیز دیگر با اصالت‌های‌مان همخوانی ندارد. اگر عزمی برای بهبود این شرایط وجود داشته باشد به راحتی می‌توان در طول 5 سال با یک انقلاب فرهنگی اوضاع را سامان داد. اما در حال حاضر ما تنها از هویت ها و اصالت‌هایمان دور شده‌ایم.

شبگرد کولی باد بیانگر احوال شخصی هنرمندان ایران و ارمنستان

این نوازنده تنبور درباره ساخت آلبوم شبگرد کولی‌ باد گفت: من در سال 90-89 به همراه گروه شمس و علیرضا قربانی کنسرتی در آمریکا برگزار کردیم که متاسفانه به علت مشکلی که برای یکی از نوازنده‌ها پیش آمد؛ مجبور شدیم نوازنده دیگری را جایگزین کنیم. آشنایی من با روبیک آروتزیان که دودوک می‌زد، باعث شد تا علاقه زیادی به احوالات سازش  پیدا کنم و نتیجه آن 4 ساعت بداهه‌نوازی شد که البته شما در این آلبوم 40 دقیقه آ‌ن را می‌شنوید.

پورناظری درباره فضای این آلبوم توضیح داد: شبگرد کولی‌‌باد یک بداهه‌نوازی محض است که صرفا در آن یک جمله به عنوان هدف تعیین شده تا به آن برسیم. این جمله در قطعه چهارم آلبوم شنیده می‌شود اما بقیه چیزهایی که در آلبوم می‌شنویم کاملا بداهه است. به لحاظ مفهومی مبنای موسیقی ایرانی قرینه‌سازی و جمله‌سازی و پردازش آنهاست و صرفا ملودی مهم نیست ممکن است یک نفر ملودی زیبایی بنویسد اما نتواند آن را پردازش کند.

این آهنگساز در پایان گفت: آنچه تاکنون از من شنیده‌اید در اصل علاقه‌های اصلی من نبوده و شاید در آلبوم خداوندان اسرار که تا یک ماه و نیم دیگر با همکاری همایون شجریان منتشر می‌شود ریشه‌هایی از آنچه علاقه من است بشنوید اما در این آلبوم نیز با توجه به شناختی که من و آروتزیان از موسیقی یکدیگر داشتیم؛ خطوط مشترکی از موسیقی دو ملت ایران و ارمنستان شنیده می‌شود که البته صرفا احوالات ما در آن لحظه بوده است.

حسین‌خانی (تهیه‌کننده آلبوم) نیز در پایان ضمن تشکر از اسپانسر این آلبوم گفت: آلبوم‌های آقای پورناظری معمولا هزینه‌های سنگینی دارد اما متاسفانه این روزها از نظر فروش موسیقی شرایط خوبی نداریم چراکه بیشتر مردم آهنگ‌ها را دانلود یا کپی می‌کنند و این مساله باعث شده در همین یک سال گذشته 30 درصد از فروش آلبوم‌ها کم شود و حتی بسیاری از فروشگاه‌های موسیقی به دلیل نبود توجیه مالی تغییر شغل دهند. در نهایت امیدوارم  که این آلبوم با فروش خوبی رو به رو شود و 10 هزار نسخه‌ای که از آن چاپ شده با استقبال مخاطبان همراه شود.

آلبوم شبگرد کولی‌باد حاصل بداهه‌نوازی تنبور (سهراب پورناظری) و دودوک( روبیک آروتزیان) است که در آن شهاب پارنج و حسین ذهاوی نیز با کوزه، کی‌ک و بنیدر این دو نوازنده را همراهی کردند.

ماجرای درخواست "امیر تتلو" برای بغ‌بغو کردن هوادارانش

چند روز پیش؛ امیر تتلو که با تغییر رویکرد خود توانسته بر ناوشکن دماوند ارتش، رپ هسته‌ای بخواند؛ با انتشار پستی در اینستاگرام شخصی خود، نوشت: "قهرمان جهان که شدیم همه هم واقعا می‌فهمن تنها چیزی که غیرممکنه؛ غیرممکنه و همه دنیا فهمیدن استعداد ایرانی یعنی چی و دیگه همه بهش احترام می‌ذارن. هنوز همه وقت دارن بخندنااا ... آقا دور هم بخندیم اصلا... هرکی نگه بغ بغو..."

نکته اینجاست که هزاران نفر از مردم که به‌اصطلاح خودِ تتلو؛ "تتلیتی" نام دارند؛ دعوت او را لبیک گفته و یکصدا "بغ‌بغو" کردند.

photo_2015-07-26_15-23-20

 

86

 

 

24

کد خبر : ۲۹۲۸۶۵