خبرگزاری کار ایران

داود میرباقری:

مردم آنچه را دوست دارند در صداوسیما نمی‌بینند

asdasd
کد خبر : ۲۹۱۹۰۴

نشست خبری و رونمایی از سریال «دندون طلا» به کارگردانی داوود میرباقری؛ شب گذشته (سه‌شنبه 30 تیر) برگزار شد و در آن بر ضعف صداوسیما در جذب مخاطب و تبدیل شبکه نمایش خانگی به رقیب جدی برای سینما و تلوزیون تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود میرباقری با اشاره به اینکه خوشحال است از اینکه پس از سال‌ها دوباره نمایشنامه‌ی دندون طلا به میان مخاطبان می‌رود؛ گفت: در زمان اجرای این نمایشنامه روی صحنه تئاتر ما فقط 120 اجرا داشتیم و تا امروز همیشه گروهی از مردم سوال می‌کردند آیا دوباره این نمایشنامه اجرا می‌شود یا نه؟ و امروز خوشحالم که دوباره می‌توانم این نمایش را در قالب شبکه نمایش خانگی به میان مردم ببرم.

وی ادامه داد: البته بسیاری از بازیگرانی که در این نمایش حضور داشتند به دلایل مختلف در سریال حضور ندارند اما بازیگران جدید نیز به خوبی توانسته‌اند نقش‌های خود را ایفا کنند و یکی از آنها که همیشه به من لطف داشته؛ مهدی فخیم‌زاده است.

میرباقری ادامه داد: تجربه کار با فخیم‌زاده در مختارنامه و کارهای دیگر بسیار خوب بود و ما توانستیم به یک اثر باکیفیت برسیم و امید داشته باشیم که مخاطب نیز از آن استقبال کند.

میرباقری درباره فعالیت‌های پررنگش در شبکه نمایش خانگی به‌جای صداوسیما گفت: همیشه آرزو دارم که در صداوسیما سریال سلمان فارسی را بسازم زیرا این سریال برای من تبدیل به یک باور شده است اما متاسفانه امروز تلویزیون مشکلاتی دارد که باعث شده نتوانم سلمان فارسی را بسازم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات؛ مسائل مالی است.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی بعد از ساخت شاهگوش برای من مشخص کرد که پتانسیل خوبی دارد و اگر درست از این پتانسیل بهره‌برداری کنیم بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر نگاه‌مان را عمیق‌تر کنیم فرصت فوق‌العاده‌ای است که بتوان بدون واسطه با تماشاگران ارتباط برقرار کرد.

میرباقری افزود: شبکه نمایش خانگی جاذبه‌هایی دارد و جاذبه‌های آن به مراتب کمتر از مشکلاتش است. یکی از این جاذبه‌ها این است که کاملا مشخص می‌شود اثر تولید شده چه میزان مورد استقبال مردم قرار گرفته لذا اگر کار باکیفیتی تولید شود؛ مردم از آن حمایت می‌کنند.

کارگردان سریال امام علی(ع) افزود: می‌توان یک جمع‌بندی متمرکز و جامع و کامل درباره نظر مردم داشت؛ کاری که در تلوزیون صورت نمی‌گیرد به‌طور مثال امروز من بعد از ده سال از ساخت مختارنامه هنوز دقیق نمی‌دانم چه میزان از مردم کاملا از این سریال رضایت داشتند یا چه کسانی ناراضی بودند.

میرباقری با اشاره به اینکه در تلوزیون تنوع سلیقه‌ها و اظهارنظرها زیاد است؛ گفت: اعمال نظرها و سلیقه‌ها در صداوسیما کار را به‌جایی می‌برد که حاصل تلاش یک گروه برای تولید یک اثر نمایشی در پایان به همه چیز شبیه است به‌جز اثری که در ذهن سازنده بوده است. از طرف دیگر امروز شبکه‌های ماهواره‌ای متاسفانه در بین خانواده‌ها جا بازکرده‌اند و یکی از دلایل اصلی رویکرد مردم به این ماهواره‌ها هم این است که مردم آنچه را دوست دارند و مورد علاقه و سلیقه آنهاست در صداوسیما نمی‌بینند.

مهران برومند (تهیه‌کننده سریال) نیز گفت: میرباقری سال‌ها دنبال این بود که دندون طلا را مجدد اجرا کند و بعد از اینکه ساخت ماه تی‌تی به تعویق افتاد؛ من وظیفه خود دانستم که برای ساخت این سریال پا پیش بگذارم.

وی ادامه داد: میرباقری با عشق و علاقه و صداقت کار می‌کند و این عشق و  علاقه در هنگام کار به همه اعضا نیز منتقل می‌شود البته کار در دندون طلا بسیار سخت بود زیرا باید دو مقطع تاریخی ساخته می‌شد و گروه تولید زحمات زیادی کشیدند.

برومند افزود: 9 قسمت از سریال تاکنون تدوین شده و کار تدوین همچنان ادامه دارد. یک قسمت نیز قرار است به شکل پشت صحنه آماده شده و در دسترس علاقمندان قرار گیرد. اولین قسمت این مجموعه 12 مرداد پخش می‌شود و هر 10 روز یک قسمت سریال ارائه می‌شود و قسمت پایانی در آبان ماه بعد از عاشورا ارائه می‌شود.

برومند با اشاره به آفت‌هایی که گریبان شبکه نمایش خانگی را گرفته؛ گفت: اگر سیستم توزیع و شکل عرضه در این شبکه اصلاح شود پتانسیل ارائه آثار سینمایی و سریال در این شبکه ده برابر سینماست به‌طور مثال ما براساس یک کار تحقیقاتی در زمان نمایش سریال شاهگوش متوجه شدیم قسمت اول این سریال توسط 17 میلیون نفر دیده شده و تیراژی نزدیک به دو و نیم میلیون نسخه توسط مردم خریداری شده است. بنابراین اگر این تیراژ کاملا از طریق مجاری مشخص و نسخه غیرقاچاق به دست مردم برسد؛ بازگشت سرمایه خوبی از لحاظ اقتصادی برای سازندگان به دنبال خواهد داشت.

تهیه‌کننده دندون طلا افزود: امروز باتوجه به گسترش تکنولوژی؛ شکل عرضه متحول شده و دیگر اینکه اثری را فقط در قالب لوح فشرده (cd و dvd) عرضه کنیم؛ کاملا منسوخ شده است. ما باید به سمت راهکارهای نوین حرکت کنیم.

مهدی فخیم‌زاده نیز با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: معضل اساسی سینما امروز مشخص نبودن شرایط تولید و نمایش است یعنی اینکه یک فیلم امروز ساخته می‌شود اما زمان نمایش آن مشخص نیست به همین دلیل ما باید به سمت شکل‌های دیگر ارائه آثار سینمایی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: تلویزیون نیز به دلیل آنکه دولتی و رسمی است؛ شرایط سختی برای کار دارد و درباره ساخت یک اثر بسیار سوال می‌شود و سازندگان نیز بسیار باید پاسخ بدهند زیرا یک قانون کامل و جامع وجود ندارد که همه در تلویزیون به آن عمل کنند و با آمدن و رفتن یک مدیر قوانین تغییر می‌کند.

فخیم‌زاده با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی تبدیل به رقیبی برای تلوزیون شده؛ گفت: یکی از راه‌های بالندگی تلویزیون دولتی توجه به تلویزیون خصوصی است و امروز که به‌لحاظ قانونی تاسیس تلویزیون خصوصی مقدور نیست؛ شبکه نمایش خانگی می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند.

وی ادامه داد: البته در سال‌های اخیر بعضی رفتارها در شبکه نمایش خانگی همچون نیمه‌کاره ماندن سریال‌ها به اعتماد مخاطب لطمه زده است اما این شبکه جای بسیار خوبی برای کار فرهنگی است و مخاطب فرصت انتخاب بیشتری دارد.

ستاره اسکندری؛ دیگر بازیگر سریال نیز گفت: خوشحالم بعداز سال‌ها که در نمایشنامه دندون طلا روی صحنه تئاتر ایفای نقش کردم دوباره با داوود میرباقری و با همان متن حضور پیدا می‌کنم و از اعتماد مجدد میرباقری سپاسگزارم.

وی ادامه داد: هرچند مدیوم تئاتر و سریال تفاوت دارد اما در دندون طلا تلاش شده فاصله این دو کمتر شود و به نوعی به متن اصلی کاملا وفادار بوده‌ایم.

حمید آذرنگ؛ بازیگر دیگر دندون طلا نیز گفت: نقشی که به من در این سریال داده شده بسیار نقش سخت و مهم است و من زمانی که بازی در این نقش به من پیشنهاد شد بسیار وحشت کردم هرچند خودم نقش سیاه‌باز را بسیار دوست دارم و خوشحالم که با داوود میرباقری همکاری می‌کنم و از اعتماد وی سپاسگزارم.

حامد بهداد هم گفت: سریال دندون طلا مدح و مرثیه‌ای است بر هنر روحوضی و سیاه‌بازی که بعد از انقلاب رو به فراموشی رفته است و به نظر می‌رسد قرار است آن را به موزه بسپارند. بسیار خوشحالم که افتخار همکاری و بازیگری در این سریال و با داوود میرباقری را دارم اما می‌خواهم نقش خود را به امیریل ارجمند و خانواده محترم ارجمند که در زمان اجرای صحنه‌ای این اثر آن را ایفا می‌کردند؛ تقدیم کنم.

د رپایان این مراسم تیزر و بخش‌هایی از سریال دندون طلا به نمایش درآمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز