خبرگزاری کار ایران

نیاز نشر ایران در دوران پساتحریم از زبان رئیس انجمن ناشران بین‌الملل:

رسیدن به دلار 900 تومانی غیرممکن است

مهمترین مسئله برای ناشران بین‌المللی قیمت ارز است که در برهه‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار اتفاقی خارق‌العاده در این مورد داشت.

ناشران بین‌المللی ایران طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های بانکی و بالا رفتن قیمت ارز با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند. حالا که صحبت از لغو تحریم‌های بانکی و اصلاح قیمت ارز به گوش می‌رسد، چه آینده‌ای برای این حوزه از صنهعت نشر می‌توان متصور بود؟ حامد میرزابابایی (رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه برداشته شدن تحریم‌ها مسئله‌ای نیست که به سرعت در بازار نشر ایران آن هم در حوزه‌ی ناشران و کتاب‌های بین‌الملل اثر کند، گفت: درواقع این نگاه پاشنه‌‌‌ی آشیل کسانی است که نمی‌خواهند واقع‌بین باشند. اثرگذاری رفع تحریم‌ها نیاز به زمان دارد، مثل ماشین در حال حرکتی که خاموش شدن آن به سرعت و فورا مشخص می‌شود اما روشن شدن مجدد آن زمان می‌برد. فراموش نکنیم که بیشتر تحریم‌هایی که با نهایی شدن مذاکرات لغو می‌شوند، تحریم‌های سال 85 به بعد هستند و قبل از این هم تحریم‌هایی علیه ایران وضع شده بود. نباید تصور ایران بدون تحریم داشته باشیم و این مسئله شاید واقع‌بین بودن نسبت به شرایط ماه‌های آینده کمک کند.

رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل اضافه کرد: بخشی از اصل مسئله‌ی تحریم که ما را در حوزه‌ی کتاب‌های بین‌الملل آزار می‌داد منوط به خود کتاب به عنوان یک کالا نبوده بلکه تابعی از تحریم‌های مالی و ارزی است. مهمترین مسئله برای ناشران بین‌المللی قیمت ارز است که در برهه‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار اتفاقی خارق‌العاده در این مورد داشت. مشکلات و معضلات ناشران بین‌الملل در این سال‌ها متاثر از کالای مورد خرید و فروش نبوده، بلکه تحریم‌های مالی و بانکی بیشترین خسارت را به حوزه‌ی ما زد. چراکه عملا امکان دسترسی راحت و آزاد به بازار جهانی کتاب را از دست داده بودیم. حالا می‌توانیم امیدوار باشیم تا ارتباطات مالی و بانکی خود را توسعه دهیم و راحت‌تر به بازار جهانی کتاب دسترسی داشته باشیم. بهترین شرایطی که می‌توانیم متصور باشیم رسیدن به دلار با قیمت 900-800 تومان است که دور از ذهن می‌نماید به دلیل چسبندگی قیمت‌ها به سرعت اتفاق بیفتد.

میرزابابایی درباره‌ی فاکتورهای دیگر مورد نیاز برای بهبود شرایط ناشران بین‌المللی عنوان کرد: متغییرهای موثر بر حوزه‌ی نشر فقط تحریم، قیمت ارز و قراردادهای تجاری نیست. موضوع دیگر برای بهتر شدن اوضاع ناشران بین‌الملل نحوه‌ی مراوده‌ی صنعت کتاب و نشر ما با دنیاست. نوع قراردادهای انتشار کتاب و گرفتن حق چاپ (کپی رایت)، پیوستن به کنوانسیون جهانی برن از دیگر مواردی است که برای حوزه‌ی نشر بین‌الملل مهم تلقی می‌شود. به عبارت دیگر صنعت نشر ایران باید دیسیپلین بین‌المللی پیدا کند. این دیسیپلین هم جز با قبول قواعد جهانی میسر نخواهد شد. پس اول صبر می‌کنیم تا آثار برداشته شدن تحریم‌ها تا چند ماه آینده خودش را نشان بدهد و بعد هم باید به سایر فاکتورهای مهم در باز جهانی نشر توجه نشان دهیم. بعد از همه‌ی این‌هاست که می‌توانیم بگوییم اوضاع چقدر بهبود می‌یابد.

کد خبر : ۲۹۱۷۴۱