خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر:

تغییر قوانین ممیزی وظیفه ما نیست

قوانین مرتبط با ممیزی و مجوز را شورای انقلاب فرهنگی تنظیم و مصوب می‌کند و تغییر آن‌ها از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر امکان ندارد.

تغییر و تحول در روال ممیزی و ضوابط نشر از جمله‌ مسائلی بود که سال گذشته به شدت مورد بحث و نظر قرار گرفت و هنوز هم شنیده‌های متفاوت و بعضا ضدونقیضی درباره‌ی آن به گوش می‌رسد. مهدی مهدوی‌راد (رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه تغییر قوانین ممیزی در حیطه‌ی وظایف هیئت نظارت بر ضوابط نشر نیست؛ گفت: قوانین مرتبط با ممیزی و مجوز را شورای انقلاب فرهنگی تنظیم و مصوب می‌کند و تغییر آن‌ها از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر امکان ندارد. به همین دلیل هم بود که در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردم گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی تعداد بندهای مورد تغییر تنها براساس حدس و نظر شخصی است. هیئت نظارت بر ضوابط نشر بنا دارد در آیین‌نامه مربوط به ممیزی تغییراتی ایجاد کند، تا بر اساس آن روالی مشخص، ضوابط نشر را مدیریت کنیم. راه‌کار تنظیم آیین‌نامه را هم خود قانون مشخص کرده و ما هم با توجه به همان چارچوب‌های قانونی اقدام خواهیم کرد.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر همچنین درباره‌ی سرانجام پرونده‌ی بررسی کتاب‌های زرد و کتاب‌سازی شده که روی میز این هیئت قرار دارد، گفت: در بررسی محتوایی کتاب‌های به اصطلاح زرد یا کتابسازی شده باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که شاید درون‌مایه‌ی برخی کتاب‌ها از نظر مضمون و محتوا کیفیت چندانی نداشته باشند اما این نقص آنقدرها هم جدی نباشد که بشود جلوی آن را گرفت. تعیین حدود و مرزهای قانون برای عدم اجازه‌ی انتشار به چنین کتاب‌هایی یکی از دغدغه‌‌ها و مسائل مهم مورد بحث در رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر است. در دو جلسه‌ای که در سال جاری داشتیم هم به این مورد پرداخته‌ایم و چنانچه یکشنبه‌ی هفته‌ی‌ آینده تعداد اعضای کمیته‌ی تخصصی به حدنصاب برسد به صورت جدی‌تری کار را ادامه می‌دهیم.

کد خبر : ۲۹۱۷۰۵