خبرگزاری کار ایران

مرتضی کاظمی:

ارایه هنرهای جدید در نمایشگاه قرآن سال آینده

مرتضی کاظمی، مشاور اقتصاد و فرهنگ وزیر ارشاد اسلامی؛ تشکیل اتاق فکر یا دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را ضروری دانست و خواستار ارائه آثار هنری درجه یک در نمایشگاه شد.

به گزارش ایلنا؛ مرتضی کاظمی درباره اضافه شدن بخشی به نمایشگاه قرآن کریم که آثار هنری باکیفیت را به نمایش بگذارد که قابلیت عرضه در سطح جهانی را داشته باشد؛ گفت: در حال حاضر ، ظرفیت بالقوه برای ارائه آثار درجه یک و در سطح جهانی وجود دارد ولی این ظرفیت باید با مدیریت صحیح بالفعل شود. اساسا هنرهای ما ازجمله خوشنویسی و سایر هنرهایی که در خدمت قرآن بوده است، غیر از جایگاه هنری دارای یک جایگاه اقتصادی و مصرفی هم هستند. یعنی اگر حدیث و یا آیه‌ای روی یک شی نقش ببندد غیر از شأن معنوی یک شأن کاربردی برای زندگی هم دارد که برای آن هزینه پرداخت شده است. البته در این‌گونه مواقع باید به نیاز روز جامعه توجه شود. یعنی کالای تولیدی باید براساس نیاز مخاطب فراهم شود تا در بازار اقتصادی جایگاه خود را پیدا کند. خوشبختانه در سال‌های گذشته هنر خوشنویسی و کالیگرافی(نقاشیخط) جایگاه خود را در میان علاقمندان به خوبی پیدا کرده است.

وی با اشاره به راهکارهای موثر بر بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود افزود: اولین گام این است که نیازها را در وضع موجود شناسایی کنیم. در این راستا هنرهای سنتی باید در قالب هنرهای امروزی ظاهر شوند تا علاوه بر نیاز مخاطب پاسخگوی ظرفیت اقتصادی هم باشند. مشابه کاری که دانشجویان در نمایشگاه امسال انجام دادند. البته هنوز خام است ولی رفته رفته کاملا جایگاه خود را پیدا می‌کند. این به روز شدن در مورد بناها هم صدق می‌کند. طبیعی است که بناهای امروزی دیگر به شکل بناهای سنتی ساخته نمی‌شوند. به عنوان مثال کاشی هفت رنگ که در خدمت مساجد بوده است امروز باید در یک قالب دیگری ظاهر شود تا بتواند در بناهای امروزی برای خودش جا باز کند. دومین گام این است که بعد از نیازسنجی این است که هنرها باید نیازسازی کنند. یعنی در بخش هنری نیازهایی در جامعه به وجود بیاوریم که منجر به پیشرفت و تعالی هنر شود و طرفدار هم داشته باشد.

کاظمی به قابلیت‌های نمایشگاه قرآن برای معرفی هنرهای مختلف از جمله هنرنقاشی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه قرآن بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارد. مخاطبان با تماشای آثار ارائه شده در نمایشگاه متوجه می‌شوند که به کدامیک از فعالیت‌های پیش رو نیاز دارند. نمایشگاه قرآن در واقع حلقه برقراری ارتباط بین خالق آثار با مخاطب و طالب آثار است. این نمایشگاه نمی‌تواند همزمان در بخش نمایش و فروش آثار هنری فعالیت کند. فعالیت همزمان عرضه و تقاضا یک بازار اختصاصی می‌خواهد. به نظر من گالری‌ها برای عرضه محصولات هنری قرآنی مناسب‌تر از نمایشگاه هستند. گالری یعنی یک مدیریت هنری در بخش خصوصی که آثار هنرمندان را کشف و برای آنها بازار فروش فراهم می‌کند. البته اگر مدیریت نمایشگاه قران بتواند از گالری‌های مهم کشور حمایت کند تا چند بار در سال نمایشگاه‌هایی مملو از آثار هنری قرآنی برگزار کنند، نتیجه بسیار خوبی حاصل می‌شود. حتی می‌شود با اندیشیدن تدابیری برای سال آینده از چند گالری دعوت کرد که در نمایشگاه قرآن شرکت کنند. از سوی دیگر گردانندگان گالری ها نیاز مخاطب را می‌شناسند و می‌توانند پای هنر دوستان را به این عرصه بازکنند. در این صورت ظرفیت اقتصادی جدیدی ایجاد می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل یک اتاق فکر و یا دبیرخانه دائمی برای برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاه قرآن سال آینده ضرورت دارد یا نه؟ گفت: تشکیل چنین فضایی کاملا ضروری است. حتی اگر امکان تشکیل یک دبیرخانه فراهم نباشد، خوب است که یک کارشناس مسئولیت برنامه‌ریزی در طول سال را به عهده بگیرد. یکی از مواردی که در سال‌های آینده در بخش هنر نمایشگاه قرآن باید به آن توجه شود، ورود هنرهای جدید به عرصه نمایشگاهی است. هنرهای جدید یک پدیده فوق‌العاده قدرتمند هستند که عمر 15 ساله دارند. ولی در برخی از کشورها خیلی به آن توجه شده است، حتی در استرالیا موزه هنرهای جدید تاسیس شده است. اما متاسفانه در کشور ما هنوز اساتید و هنرمندان به صورت کامل با این پدیده آشنا نشده‌اند. درحالی که این پدیده آرام آرام به کشور ما هم وارد می‌شود. بنابراین نمایشگاه قرآن باید برای سال‌های آینده به موضوع هنرهای جدید در حوزه قرآن و مفاهیم قرآنی هم توجه داشته باشد که این اتاق فکر یا دبیرخانه اگر ایجاد شود در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. چون می‌توانند آثار هنری را در طول سال کشف و جمع‌آوری کنند. ارزشمندترین، ماندگارترین و جاودانه‌ترین آثار هنری مملکت ما مربوط به آثاری بوده که چه از نظر شکل هنری، شکل معماری، چه از بعد مفهومی و نمایشی برگرفته از مفاهیم قرآنی بوده است. این میراث اکنون به دست ما رسیده و وظیفه مهمی در حفظ و نگهداری از آن داریم.

کد خبر : ۲۹۱۵۸۱