خبرگزاری کار ایران

فیس‌بوک؛ جانشینی برای نهادهای صنفی روزنامه‌نگاران

نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد در غیاب سندیکاها و انجمن صنفی روزنامه‌نگاری؛ روزنامه‌نگاران ایرانی از فیس‌بوک به‌عنوان حوزه‌ای عمومی که امکان گفت‌وگو و نقادی را ایجاد می‌کند؛ استفاده می‌کنند و از این طریق غیبت نهادهای صنفی را جبران می‌کنند.

به گزارش ایلنا؛ یافته‌های پایان‌نامه کارشناسی ارشد رضا جمیلی؛ دانشجوی دانشکده خبر دانشگاه آزاد که با راهنمایی دکتر اکبر نصرالهی و مشاوره دکتر سیدوحید عقیلی توسط دکتر سیدمحمد دادگران داوری شد نشان می‌دهد روزنامه‌نگاران ایرانی پیگیری مطالبات صنفی و تلاش برای همگرایی حرفه‌ای را در فضا فیس‌بوک دنبال می‌کنند و این امر ناشی از به محاق رفتن نهادهای واقعی صنفی اهالی قلم است.

همچنین نتایج این تحقیق نشان می‌دهد روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی که «تولید محتوای» بیشتری در فیس بوک می‌کنند بازدهی و بهره‌وری بیشتری در محیط کار خود دارند اما روزنامه‌نگارانی که «وقت» بیشتری را در فیس‌بوک می‌گذارند؛ بهره‌وری کمتری به نسبت سایر همکارانشان دارند.

تلاش برای گریز از محدودیت‌های درون‌سازمانی و ممیزی‌های تحمیل‌شده از نهادهای خارج از رسانه یکی از کارکردهای فیس‌بوک برای روزنامه‌نگاران ایرانی است که با استفاده از این شبکه اجتماعی؛ تلاش می‌کنند روایت مخدوش‌نشده‌ای از گزارش‌ها و تولیدمحتوای رسانه‌ای خود را در اختیار مخاطبان‌شان قرار دهند.

براساس این پژوهش دانشگاهی، حوزه عمومی قدرتمندی که در فیس‌بوک توسط کاربران ایرانی شکل گرفته باعث شده تا روزنامه‌نگاران داخلی از آن به عنوان ادامه و مکمل رسانه‌های سنتی که در آن‌ها شاغل هستند؛ استفاده کنند تا هم هویت حرفه‌ای خود را تقویت کنند و هم ارتباط قوی‌تری با مخاطبانی ایجاد کنند که تیراژ پایین روزنامه‌ها امکان ارتباط با آن‌ها را سخت و دشوار کرده است.

کد خبر : ۲۸۸۹۷۱